منطقه ۱۱ با وجود پتانسیل‌ها از بی‌عدالتی و توسعه‌نیافتگی رنج می‌برد/رفع دغدغه‌های فرهنگی

مدیر منطقه ۱۱ شهرداری اصفهان گفت: پردیس سینمایی مهتاب اولین سینمای غرب اصفهان است که ضمن نقش آفرینی در ارتقای فرهنگ و هنر این منطقه رنج‌دیده می‌تواند بسیاری از سفرهای درون شهری را کاهش دهد و در ایجاد محیط زیست سالم تأثیرگذار باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حمید اشرفی امروز سه شنبه _۲۹ مهرماه ۹۹_ در آئین افتتاح و کلنگ‌زنی پروژه‌های فرهنگی و عمرانی منطقه ۱۱ با بیان اینکه از دو جهت در راستای فرهنگ شهر دغدغه‌مند هستیم، اظهار کرد: منطقه ۱۱ با وجود پتانسیل‌ها و ظرفیت‌ها از بی‌عدالتی و توسعه‌نیافتگی رنج می‌برد و از سوی دیگر تشنه و علاقمند به امید و نشاط و شادی است و البته سرمایه‌های اجتماعی و انسانی ارزشمند آن می‌توانند با حوزه فرهنگ درآمیخته و آن را پویا و بهره‌ور و بارور سازند.

وی تصریح کرد: در آغاز کار احداث سینما مهتاب رهنان با مخالفت‌های بسیار روبرو شدیم به گونه‌ای که طوماری نوشته شد و برای تحقق ساخت آن پیگیری زیادی شد تا آنچه امروز به همت شهردار اصفهان و اعضای شورای اسلامی شهر با مشارکت مؤسسه سینمایی بهمن سبز شاهد افتتاح آن هستیم محقق شد.

مدیر منطقه ۱۱ شهرداری اصفهان ادامه داد: سینما نه تنها یک هنر برجسته و آموزنده بلکه یک رسانه ارتباط جمعی است که جمع این دو ویژگی در میان هنرها شاید منحصر به سینماست و همین موضوع آن را از سایر هنرها متمایز و برجسته می‌سازد و بر ژرفای تأثیر آن می‌افزاید.

وی خاطرنشان کرد: سینما در نگاه اول اگرچه اثری زیبا و هنری است، اما به همان اندازه که اهمیت هنری و زیبایی‌شناسانه دارد دارای ارزش رسانه‌ای و ارتباطی بوده و می‌تواند در دنیای آشوبناک فعلی زبانی جهانی و مشترک برای گفت‌وگو و شناخت و تعامل میان فرهنگ‌ها و خرده فرهنگ‌ها فراهم آورد که دنیای امروز سخت بدان نیازمند است.

اشرفی گفت: انسان با فیلم، مرغ خیال خود را در آسمانی بیکران به پرواز در می‌آورد و امکان تجسم تخیلات خود را از دیرباز تا آینده فراهم می‌سازد و زمینه‌ای را پدید می‌آورد تا خواسته‌ها و دیدگاه‌های خود را با دیگران به اشتراک گذاشته و در دنیای متفاوت آنها پای بگذارد.

سینما نقشی یگانه و بی‌بدیل در شناساندن فرهنگ دارد

وی با اشاره به رابطه متقابل سینما و جامعه، گفت: بسیاری از مطالعات و پژوهش‌ها در زمینه فیلم و سینما، نشان از این دارد که سینما نقشی یگانه و بی‌بدیل در شناساندن فرهنگ و لایه‌های زیرین جامعه دارد.

وی افزود: اگرچه نمی‌توان شرایط اجتماعی و فرهنگی یک جامعه پویا را در یک یا چند فیلم محدود کرد و با زوایای پیدا و پنهان آن کاملاً آشنا شد، اما بازبینی مجموعه‌ای از فیلم‌ها می‌تواند همانند آیینه‌ای روشن، برای شناخت ارزش‌های فرهنگی جامعه البته در کنار دیگر آگاهی‌ها و داده‌های عرصه‌های مختلف در کار جامعه شناسان، پژوهشگران، مدیران و سیاست‌گذاران فرهنگی مورد استفاده قرار بگیرد.

مدیر منطقه ۱۱ شهرداری اصفهان تاکید کرد: هنگامی که نسبت میان سینما و مسائل اجتماعی ایران را واکاوی می‌کنیم باید تاکید کرد که جریان اصلی سینمای ایران همواره رابطه‌ای استوار و وثیق با جامعه و فرهنگ ایرانی داشته است و بخش مهم این سینما در تعاملی دوسویه با مسائل اجتماعی ناشی از نوسازی و مدرنیزاسیون جامعه ایران شکل گرفته و حاصل تغییرات اجتماعی در ایران را به بررسی و نقد نشسته است.

وی اظهار کرد: آنچه می‌توان درباره وضعیت سینمای ایران به طور کلی بیان کرد رد این تصور نادرست است که برخی معتقدند سینمای ایران به گونه‌ها و موضوعات محدودی پرداخته است و نماینده قشر خاصی از جامعه است، اما اگر به کلیت و مجموعه فیلم‌های ساخته شده، نگاهی داشته باشیم در می‌یابیم که این سینما در دوره‌های مختلف به نوعی جریان‌های فکری متعدد در جامعه را نمایندگی می‌کند و به این ترتیب بازتاب نظریات مردم، گروه‌های مختلف اجتماعی و شرایط سیاسی جامعه وسیع و رنگارنگ ایران است.

اشرفی گفت: در کنار تمام این مسائل ساختن جامعه‌ای با نشاط و توانمند، رشد و توسعه متوازن کشور و تبلور امید به آینده، مواردی است که سینمای ایران باید به آن توجهی ویژه داشته باشد.

وی خطاب به مخالفان احداث سینما در این منطقه تصریح کرد: ظرفیت سینما برای بازگویی واقعیت‌های اجتماعی و نشان دادن مشکلات و معضلات زیر پوست شهر، بسیار عظیم و سترگ است؛ با وجود سینما می‌توانیم به بهترین وجه فرهنگ‌سازی کنیم و فرهنگ و جامعه خود را ارتقا ببخشیم.

وی افزود: پردیس سینمایی مهتاب اولین سینمای غرب اصفهان است که ضمن نقش‌آفرینی در ارتقای فرهنگ و هنر این منطقه رنج‌دیده می‌تواند بسیاری از سفرهای درون شهری را کاهش دهد، در ایجاد محیط زیست سالم تأثیرگذار بوده و هوای اصفهان را داشته باشد و دغدغه‌های فرهنگی منطقه و رسالت خود را برای شهروندان ساکن در منطقه ۱۱ شهرداری و مناطق همجوار ادا کند.

کد خبر 450861

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.