۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۹
عوامل سرزندگی یک محله چیست؟

یک کارشناس شهرسازی گفت: سرزندگی و رونق بخشی به یک محله در گرو احیای المان‌ها و عناصر هویت‌بخش آن محله است.

فرزاد مؤمنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: امروزه با تغییر مرزهای محله، هویت محله‌های شهر تحت تأثیر قرار گرفته است و محلات و ساکنان آن دیگر سرزندگی و رونق قبلی را ندارند.

وی با بیان اینکه این محلات از روند توسعه شهر بازمانده‌اند، خاطرنشان کرد: برای بازگرداندن شادابی و سرزندگی به این محلات، باید عناصر هویت‌بخش آنها شناسایی شود، چنانچه این عناصر از بین رفته است، برنامه‌ریز باید با مطالعه و تحقیق آنها را کشف کرده و در اختیار مدیران قرار دهد تا آنها را احیا کنند.

این کارشناس شهرسازی تاکید کرد: این عناصر هویت ساز باید در طرح‌های توسعه شهری مورد توجه قرار بگیرد و در کنار آن به عوامل اقتصادی رونق بخشی محلات نیز توجه شود.

مؤمنی تصریح کرد: فاکتورهای اقتصادی از دیگر شاخصه‌هایی است که باید به طور ویژه مورد توجه قرار بگیرد، توسعه خرده فروشی‌ها و جلوگیری از ایجاد هایپرمارکت‌های بزرگ در سطح محله موجب می‌شود از منظر اقتصادی رونق پیدا کند.

وی تصریح کرد: توجه ویژه به گذشته و حال ساکنان محله و برنامه‌ریزی برای آینده، اهمیت زیادی در حفظ هویت محله و تعلق خاطر ساکنان نسبت به محل سکونت خود دارد تا مهاجرت از محله به حداقل برسد.

این کارشناس شهرسازی اظهار کرد: چنانچه برای نسل‌های کنونی و آینده که در این محلات زندگی می‌کنند برنامه‌ای نداشته باشیم بعد از مدتی ساکنان از محله‌ای که حتی چندین نسل آنان در آنجا زندگی کرده‌اند، مهاجرت می‌کنند و محله‌ای که روزگاری امنیت و سرزندگی داشته است دچار افول و بی رونقی می‌شود.

مؤمنی گفت: در سال‌های اخیر در بیشتر شهرها برای احیای عناصر هویت بخش محلات تاریخی و کهن شهر سرمایه‌گذاری نشده در حالی که مدیریت شهری روی برخی مناطق شهر به طور ویژه سرمایه گذاری کرده است.

وی افزود: محلات جدید شهر بیشتر از نظر کالبدی مورد توجه هستند در حالی که سابقه و هویت این محلات نسبت به محله‌های تاریخی بسیار کمتر است و ساکنان محل بعضاً یکدیگر را نمی‌شناسند و نبود شناخت کافی ساکنان از یکدیگر زمینه را برای افزایش جرم فراهم می‌کند.

کد خبر 450851

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.