تدوین سه بسته تحولی در آموزش‌وپرورش استثنایی کشور

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی از تدوین سه بسته تحولی در راستای اجرایی کردن سند تحول بنیادین در سال جاری خبر داد.

به گزارش ایمنا، به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی وزارت آموزش‌وپرورش، سید جواد حسینی در مصاحبه با شبکه خبر، اظهار کرد: بیش از ۱۵۰ هزار دانش‌آموز در هفت گروه تحت پوشش سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی قرار دارند که از این تعداد ۷۰ هزار نفر در ۱۲۰۰ مدرسه ویژه استثنایی و ۸۲ هزار نفر نیز در بیش از ۲۰ هزار مدرسه عادی تحت عنوان تلفیقی فراگیر در حال تحصیل هستند.

وی افزود: علاوه بر این مدارس ۷۵۰ مرکز مشکلات ویژه یادگیری و ۳۳ مرکز مشاوره و راهنمایی نیز خدمات به دانش‌آموزان و اولیای آنان می‌دهند. ۲۲ هزار معلم در کشور به دانش آموزان با نیازهای ویژه خدمات تعلیم و تربیت را ارائه می‌کنند و علاوه بر این تعداد نزدیک به هزار نیروی خارج از آموزش‌وپرورش نیز خدمات توان‌بخشی درون مدرسه‌ای به دانش آموزان استثنایی ارائه می‌کنند.

حسینی درباره میزان کمبود فضای آموزشی در آموزش‌وپرورش، گفت: سرانه استاندارد فضای آموزشی در آموزش‌وپرورش عادی ۸.۳ مترمربع است که این میزان در حال حاضر ۵.۳ مترمربع است اما در آموزش‌وپرورش استثنایی با توجه به نیازهای دانش آموزان استثنایی سرانه استاندارد باید ۲۸ مترمربع باشد که در حال حاضر ۱۰ مترمربع است.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی، خاطرنشان کرد: بر اساس آمایش سرزمینی برای رسیدن به استاندارد مطلوب ۲۱۰ مدرسه استثنایی در سراسر کشور مورد نیاز است که در ۱۰ ماه گذشته و در قالب طرح از خشت تا بهشت باهمت خیرین ۱۰۰ مدرسه از این تعداد کلنگ‌زنی شده است.

وی در خصوص بسته‌های تحولی آموزش‌وپرورش استثنای، اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های اصلی نظام تعلیم و تربیت اجرایی کردن سند تحول بنیادین است و در همین راستا در سال ۱۳۹۹ سه بسته تحولی «مدرسه انطباقی»، «مداخلات بهنگام طلایی» و «توسعه مشارکت‌ها و اجتماعی شدن» در آموزش‌وپرورش استثنایی تدوین شده است.

حسینی با تاکید بر اینکه بسته تحولی مدرسه تحولی به دنبال تحقق جامعه عادلانه، برابر، در دسترس و بدون محدودیت برای دانش آموزان استثنایی است، تصریح کرد: این بسته تحولی به دنبال مناسب‌سازی فضا، تجهیزات، معلمان، اولیا و جامعه برای دانش آموزان با نیازهای ویژه است. برای تحقق این امر در سال جاری در هر استان یک مدرسه عادی و یک مدرسه اوتیسم در تمامی جوانب به‌صورت الگویی مناسب‌سازی خواهند شد

کد خبر 450846

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.