خداحافظ سینما؛ چالش های رسیدن به رویای بازیگری

فیلم سینمایی خداحافظ سینما، یکی از فیلم های حاضر در بخش سینمای بلند داستانی جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در جریان است و فیلم‌های بخش بلند داستانی ملی این جشنواره به صورت مجازی از پلتفرم‌های پخش اکران می‌شوند. یکی از این فیلم‌ها، "خداحافظ سینما" به کارگردانی یاسر احمدی است.

داستان این فیلم پیرامون پسری به نام طالب می‌چرخد که به همراه دو دوست خود دنبال بازیگر شدن هستند؛ مسیر علاقه این سه نوجوان به سینما و تلاش برای ورود به سریالی که به تازگی در محله آنها فیلمبرداری می‌شود، باعث برخورد آنها با شخصیت‌های دیگری در فیلم، همانند مظاهر، پیرمرد دکه‌دار به ظاهر ترسناک ولی مهربان کنار مدرسه می‌شود که آنها را در داستان‌های این اشخاص دخیل می‌کند و این گروه سه نفره در کنار کمک به آنها، به آرزوی خود نیز می‌رسند. از طرفی شخصیت پدر طالب (با بازی رامین راستاد) و مخالفت وی با سینما و عرصه فیلم و ورود وی به صورت اتفاقی به جمع بازیگران سریال ذکر شده، از دیگر نکات جالب "خداحافظ سینما" است.

این فیلم که در ابتدا قرار بود "تک ماده" نامیده شود، به زعم کارگردان اثر، موضوع اصلی الگوبرداری، الگوسازی استعدادیابی کودک و نوجوان را خود دنبال می‌کند؛ چیزی که حتی در ابتدای این فیلم نیز در صحنه کلاس درس به آن اشاره شد. گفتنی است که در کنار تهیه کنندگی و نویسندگی یاسر احمدی، نویسندگی این کار بر عهده مختار عبداللهی بوده و این اثر توسط مؤسسه سینمایی سیمرغ خاطره تار تولید شده است.

در این فیلم از بازیگران بنامی همچون رامین راستاد، امیر غفارمنش، حسن جویره و اسماعیل موحدی در کنار نوید مؤمنی، رهام نصیری، سیاوش بنده، مجتبی حمزه زاده و پرنیان کریمی به عنوان بازیگران نوجوان استفاده شده که همگی در نقش‌های خود، عملکرد چشمگیر و مثبتی را ارائه می‌دهند. اشاره به آثار ماندگار سینمای ایران، همانند قیصر و الگوبرداری شخصیت اصلی این فیلم، طالب نیز از نکات جالب این فیلم بود و طراحی شخصیت مظاهر نیز به خوبی انجام شده بود.

با این حال نکاتی منفی نیز در فیلم وجود دارد که فضای فیلم را کمی غیرواقعی می‌کند. ورود و خروج آزادانه دانش آموزان از مدرسه از این نکات است. در کنار آن، اشاره به سیگار کشیدن نوجوانان توسط شخصیت منفی این فیلم، تورج که خود نیز یک دانش‌آموز است، از نکات منفی دیگر این فیلم است؛ چرا که وی این عمل را بسیار با افتخار فریاد می‌زند و آن را عامل حساب بردن بقیه از خود می‌داند. چیزی که علیرغم ترسیم شخصیت منفی برای تورج در فیلم، در دنیای فیلم کودکان و نوجوانان جنبه منفی بسیار زیادی دارد و حتی ممکن است که باعث سوء برداشت‌ها و یادگیری‌های اشتباه از سوی مخاطبان فیلم شود. البته از طنز خوب موجود در فیلم که عمدتاً توسط یکی از دو دوست طالب رقم می‌خورد نیز نمی‌توان به راحتی گذشت.

از اتفاقات مهم اطراف این فیلم می‌توان به توضیح دار شدن این فیلم برای نابینایان و مناسب سازی آن برای ناشنوایان توسط گروه سوینا در همکاری با جشنواره اشاره کرد.

فیلم خداحافظ سینما، یکی از آثار مهم بخش سینمای بلند داستانی ایران است که در طول ایام جشنواره، مطابق برنامه مشخص شده از پلتفرم‌های تیوا، فیلیمو و نماوا اکران می‌شود؛ این فیلم در گروه آثاری قرار دارد که داوران کودکان و نوجوان می‌توانند با مراجعه به پورتال خود در سایت رسمی جشنواره آن را داوری کنند و با توجه به درصدهای رضایت از این فیلم در پلتفرم‌ها، "خداحافظ سینما" می‌تواند یکی از شانس‌های اصلی دریافت جایزه بهترین فیلم از نگاه داوران کودکان و نوجوانان در جشنواره سی و سوم باشد.

گفتنی است که جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، از روز یکشنبه ۲۷ مهرماه آغاز و تا روز جمعه ۲ آبان ادامه دارد.

کد خبر 450838

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.