امشب بهترین زمان برای رصد بارش شهابی جباری/فضانورد ناسا آماده بازگشت به زمین است

بارش شهابی جباری را می‌توان در اوج خود و در آسمان کاملاً تاریک از هر جای کشور رصد کرد، به طوری که در شرایط ایده‌آل در هر ساعت ۲۵ شهاب قابل رصد است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، درمان سرطان پوست به کمک نوعی بانداژ، آمار تعداد واکسن‌های کرونایی تا آغاز سال ۲۰۲۱، موفقیت محققان کشور در ساخت نمونه اولیه واکسن نوترکیب کرونا، بهترین زمان برای رصد بارش شهابی جباری و بازگشت فضانورد ناسا با ماسک به زمین را در بسته خبری تکنولوژی ایمنا بخوانید.

بانداژی که سرطان پوست را از بین می‌برد

محققان همیشه در حال بررسی روش‌های نوین برای مقابله با سرطان هستند و یکی از راه‌های جالب در این زمینه استفاده از نانوذرات مغناطیسی است که با گرما این سلول‌ها را نابود می‌کنند. محققان هندی به تازگی مشغول توسعه یک بانداژ مغناطیسی بوده‌اند که توانسته است سلول‌های سرطان پوست را در موش‌ها از بین ببرد.

طی دو سال گذشته در زمینه استفاده از نانوذرات مغناطیسی برای مقابله با سرطان و به شکل یک تکنیک نوظهور به نام گرما درمانی با نانوذرات مغناطیسی پیشرفت‌هایی شده است، این شیوه شامل انتقال نانوذرات مغناطیسی به منطقه تومور و سپس فعال‌سازی آن‌ها با تغییر میدان مغناطیسی است؛ به این ترتیب ذرات داغ می‌شوند و سلول‌های سرطانی را نابود می‌کنند.

این ذرات را می‌توان به طور مستقیم به تومور تزریق کرد یا آن‌ها را خوشه‌ای به منطقه مورد نظر ارسال کرد. همچنین می‌توان نانوذرات مغناطیسی را به وسیله یک بانداژ غیرتهاجمی روی پوست بکار برد تا سلول‌های سرطان پوست را نابود کنند.

محققان انستیتو علوم هند با استفاده از نانوذرات و روشی به نام الکتروریسی این فناوری را ابداع کردند. در فناوری جدید مواد به سمت یک میدان مغناطیسی جذب می‌شود تا فیبرهای بسیار ریزی بسازد و نانوذرات حاصل ترکیبی از اکسید آهن و پلیمر زیست تجزیه‌پذیر است که روی یک چسب پزشکی قرار گرفته و با کمک میدان مغناطیسی داغ می‌شود.

چند نوع واکسن کرونا در آغاز سال ۲۰۲۱ آماده می‌شود؟

"سر جرمی فرار" از کمیته مشاوره علمی موارد اضطراری انگلستان در مصاحبه‌ای اعلام کرد: در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۱ میلادی بیش از یک نوع واکسن کووید ۱۹ آماده خواهد بود.

وی در ادامه گفت: احتمال اندکی وجود دارد که واکسن کووید ۱۹ قبل از آغاز سال نو مسیحی به افراد تزریق شود. در کریسمس امسال شرایط دشواری برقرار است و مانند سال‌های قبل نخواهد بود. پیش‌بینی می‌شود اطلاعات مربوط به واکسن‌های بالقوه کووید ۱۹ در نوامبر و دسامبر منتشر شود.

"جاناتان ون تام"، معاون ارشد پزشکی انگلستان اعلام کرد: واکسن کووید ۱۹ بالقوه‌ای که دانشگاه آکسفورد با همکاری آسترازنکا توسعه داده احتمالاً در پایان سال جاری میلادی توزیع می‌شود. در همین راستا هزاران نفر از کارمندان سازمان سلامت ملی انگلستان برای تزریق واکسن آموزش دیده‌اند و احتمالاً واکسیناسیون پس از سال نو مسیحی آغاز شود.

به گفته "ون تام" نتایج مرحله سوم آزمایش بالینی واکسن کووید ۱۹ آکسفورد احتمالاً در پایان ماه نوامبر سال جاری منتشر می‌شود.

امشب بهترین زمان برای رصد بارش شهابی جباری

هرساله بارش شهابی جباری از ۱۰ مهر تا ۱۶ آبان فعال است و در تاریخ ۲۹ و ۳۰ مهرماه به اوج خود می‌رسد. بارش شهابی جباری را می‌توان در اوج خود و در آسمان کاملاً تاریک از هر جای کشور رصد کرد، به طوری که در شرایط ایده آل در هر ساعت ۲۵ شهاب قابل رصد است.

کانون این بارش صورت فلکی "جبار" است و منشأ آن ذرات بر جای مانده از دنباله دار "هالی" است که هر ۷۶ سال یک بار از نزدیکی خورشید عبور می‌کند و ذراتی از آن در فضای اطراف خورشید بر جای می‌ماند.

زمانی‌که این دنباله دار از کنار خورشید عبور می‌کند فشار تابش خورشید باعث می‌شود بخش‌هایی از دنباله دار به صورت ذره‌هایی ریز از آن جدا شده، در مدار زمین باقی بمانند و به جو زمین برخورد کنند.

برای رصد بهتر بارش شهابی جباری امسال لازم است که حتماً در زیر آسمان تاریک باشیم و کانون بارش یعنی صورت فلکی جبار را مشاهده کنیم. معمولاً مشاهده بارش‌های شهابی به عرض جغرافیایی ناظر بستگی ندارد، بنابراین به شرط داشتن آسمانی تاریک و با آلودگی نوری کم، از هر کجای کره زمین می‌توان این پدیده جذاب را مشاهده کرد.

فضانورد ناسا آماده بازگشت به زمین است

کریس کسیدی، فضانورد ناسا که اکنون ۶ ماه است در ایستگاه فضایی بین المللی اقامت می‌کند، با پوشیدن ماسک آمادگی خود را برای بازگشت به زمین نشان داد. او روز گذشته در توئیتی نوشت: خود را برای واقعیت جدید و روز چهارشنبه و زمان بازگشت به زمین آماده می‌کنم.

کسیدی همراه آناتولی ایوانیشین و ایوان واگنر، روز چهارشنبه به زمین برمی‌گردند و کپسول حامل آن‌ها در قزاقستان فرود می‌آید. او در مدت ۶ ماه اقامت خود در ایستگاه فضایی، آزمایش‌های علمی مختلفی از جمله فعالیت‌های حیاتی مربوط به نگهداری ایستگاه طی چهار پیاده‌روی فضایی انجام داد.

همچنین وی از ارتفاع ۲۵۰ مایلی زمین، بعضی طوفان‌های قدرتمند را رصد کرد و اقداماتی برای یافتن نشتی هوا در ایستگاه فضایی بین المللی انجام داد. کریس کسیدی و دو فضانورد دیگر در آوریل ۲۰۲۰ میلادی به فضا سفر کردند؛ هرچند در زمان سفر آن‌ها نیز اپیدمی کووید ۱۹ در سراسر جهان گسترده شده بود، اما اوضاع به وخامت اکنون نبود.