رکود کم بود، کرونا هم اضافه شد

از روزهای آغازین شروع ویروس کرونا در ایران مدیران شهری نیز همچون تیم پزشکی و وزارت بهداشت سعی کرده‌اند با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی به شهروندان خدمات‌رسانی کنند چرا که شهرداری‌ها نیز در جبهه اول ارائه خدمات به خصوص در زمینه حمل و نقل عمومی قرار دارند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهرداری‌ها در حوزه حمل و نقل عمومی از زمان شیوع ویروس کرونا تاکنون برای تأمین امنیت جان شهروندان اقدامات زیادی را انجام داده‌اند تا مردم با آرامش بیشتری سفرهای درون شهری خود را انجام دهند.

با توجه به اینکه ویروس کرونا تعداد مسافران تاکسی، اتوبوس و مترو را نسبت به گذشته کاهش داده است این موضوع باعث خسارت به خصوص به رانندگان تاکسی شده است و رانندگان با مشکلات مالی روبرو شده‌اند و انتظار دارند تا مدیران شهری برای رفع آن تدابیری بیندیشند و از آنها حمایت کنند البته در مواردی نیز شهرداری‌ها با در نظر تسهیلات برای رانندگان سعی کرده‌اند تا بخشی از خسارت وارده جبران شود.

امروز تنها راه قطع زنجیره این ویروس رعایت بهداشت است در این راستا سازمان حمل و نقل عمومی شهرداری کرمانشاه نیز همچون سایر کلانشهرها رانندگان تاکسی و اتوبوس را ملزم به رعایت تمامی موازین بهداشتی کرده و با در اختیار گذاشتن ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی و همچنین گندزدایی و ضدعفونی تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها جان رانندگان و شهروندان را در برابر این بیماری حفظ کند چراکه با رعایت پروتکل‌ها مردم با اطمینان خاطر بیشتری سفرهای خود را به مبدا و مقصد انجام خواهند داد.

امنیت شغلی رانندگان چه می‌شود!

«علی مرادی» یکی از رانندگان تاکسی‌هایی است که در مسیر بازار کرمانشاه سال‌ها است فعالیت می‌کنند با ابراز گلایه از نحوه پرداخت تسهیلات شش میلیون تومانی می‌گوید: بعضی از بانک‌ها برای دریافت وام خیلی سختگیر هستند و برای ضمانت سند ماشین و سند خانه شخصی را قبول نمی‌کنند و برای ما هم سخت است که از کسی درخواست کنیم که ضامن ما شود.

وی می‌افزاید: وقتی کرونا به ایران آمد رفت و آمدها کم شد و مسافر هم خیلی به ندرت است که این موضوع باعث مشکلات معیشتی و کاهش درآمد رانندگان تاکسی شده است.

«سینا میرمعینی» راننده جوان کرمانشاهی از اوضاع و احوال این روزهای رانندگان اینگونه می‌گوید: به تازگی که نرخ کرایه تاکسی در کرمانشاه بیشتر شده هر کدام از رانندگان فکر می‌کردیم با وجود این افزایش شرایط اقتصادی برایمان بهتر می‌شود، اما شیوع بیماری کرونا سبب شد تا تعداد مسافران بسیار کم شود و تازه امروز نه تنها درآمدهایمان بهتر نشده بلکه بسیار هم کمتر از قبل شده است این هم با این وضع اقتصادی که دخل و خرج با هم یکی نیست.

وی ادامه می‌دهد: بالا بودن تعمیرات قطعات ماشین هم مزید بر علت شده تا از لحاظ اقتصادی بر ما رانندگان تاکسی فشار بیشتری وارد شود.

میرمعینی با ابراز نارضایتی از نبود بیمه بیکاری رانندگان می‌گوید: برای ما رانندگان تاکسی تا امروز بیمه بیکاری تعلق نگرفته است پس امنیت شغلی رانندگان چه می‌شود چرا از راننده حمایت نمی‌شود.

توزیع ۳۰ هزار ماسک در بین رانندگان

«سجاد سلیمانی» مدیرعامل سازمان حمل و نقل مسافر شهر کرمانشاه به خبرنگار ایمنا می‌گوید: ضدعفونی ناوگان‌های اتوبوس و تاکسی تا زمانی که این بیماری با طیف شیوع گسترده جان شهروندان را تهدید می‌کند، ادامه خواهد یافت.

وی تصریح می‌کند: به صورت ثابت هر روز تمامی اتوبوس‌های شهر کرمانشاه برای هر سرویس رفت و برگشت به طور کامل ضدعفونی می‌شود و به صورت روزانه تمامی ایستگاه‌های اتوبوس نیز ضدعفونی می‌شود.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل مسافر شهر کرمانشاه با بیان اینکه ضدعفونی ناوگان اتوبوسرانی در ترمینال‌های یک و دو و مرکز توسط اکیپ مجرب انجام می‌شود، افزود: این سازمان در اولین ساعات با تهیه محلول و مواد ضدعفونی کننده با هفت اکیپ به صورت روزانه ناوگان حمل و نقل عمومی را در چندین نوبت ضد عفونی کرده و اجرای این طرح تا زمان کنترل ویروس کرونا ادامه خواهد داشت.

وی با تأکید بر اینکه طرح‌های جداسازی کابین راننده از جایگاه مسافران و فاصله گذاری اجتماعی به جد در ناوگان اتوبوسرانی شهر کرمانشاه اجرا می‌شود، از مسافران درخواست می‌کند: پروتکل‌های بهداشتی را به طور کامل رعایت کنند.

سلیمانی از توزیع ماسک مورد نیاز رانندگان در ناوگان‌های شهری خبر می‌دهد و می‌افزاید: تاکنون ۴۰ هزار عدد ماسک سه لایه جهت رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک در سفرهای درون شهری بین رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی به صورت رایگان توزیع شده است همچنین توزیع تعداد ۳۰ هزار  ماسک را نیز در دستور کار داریم.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل مسافر شهر کرمانشاه در خصوص میزان ابتلای رانندگان به بیماری کرونا خاطرنشان می‌کند: تاکنون آماری از ابتلای رانندگان ناوگان حمل و نقل مسافر شهری توسط دانشگاه علوم پزشکی و نهادهای ذیربط به ما اعلام نشده است.

پرداخت کرایه الکترونیکی در دست اقدام

وی با اشاره به وضعیت پرداخت کرایه الکترونیکی تصریح می‌کند: در خصوص وضعیت طرح پرداخت الکترونیک کرایه تاکسی ایجاد زیرساخت پرداخت الکترونیک در ناوگان تاکسیرانی یکی از موضوعاتی است که به صورت جدی پیگیری شده و در همین راستا نیز با چندین شرکت فعال در زمینه پرداخت الکترونیک کرایه تاکسی مذاکره داشتیم و نتیجه این شد تا زیرساخت‌های آن در صورت تأمین منابع اجرا شود که بر اساس آن با وجود یک بارکد مشترک نصب شده در هر تاکسی، شهروندان بتوانند کرایه را با استفاده از تمامی نرم افزارهای بانکی پرداخت کنند، اما تاکنون زیرساخت‌های پرداخت الکترونیکی در کرمانشاه توسط سازمان ذیربط ایجاد نشده است.

خودروی رانندگان بدون ماسک متوقف می‌شود

سلیمانی با اشاره به تشدید سختگیری‌ها و برخورد با تخلفات کرونایی ناوگان حمل و نقل درون شهری اظهار می‌کند: شهر کرمانشاه برای نخستین بار و به صورت پایلوت برخورد با رانندگان متخلف را در دستور کار دارد؛ طبق تصمیمات اتخاذ شده در جلسه کمیته مقابله با کرونای سازمان حمل و نقل مسافر شهر کرمانشاه مقرر شد در صورت مشاهده رانندگان تاکسی بدون ماسک، در مرحله اول سه روز خودروی آنها توقیف شود. در صورت تکرار مجدد این تخلف، این بار راننده تاکسی به کمیته انضباطی معرفی شده و بر اساس رأی این کمیته به اخذ تعهد محضری یا تعلیق از کار به مدت سه تا شش ماه یا حتی لغو پروانه محکوم می‌شود.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل مسافر شهر کرمانشاه با بیان اینکه طی این مدت ۳۰۰ تاکسی و اتوبوس به دلیل تخلفات کرونایی توقیف شده‌ است، می‌گوید: به دلیل کاهش سفرها و مسافران در بین شهرها به دلیل شیوع بیماری کرونا رانندگان از تبعات آن آسیب بسیاری دیده‌اند و به این منظور ستاد ملی مقابله با کرونا تسهیلات شش میلیون تومانی را برای این مشاغل در نظر گرفته است.

وی اضافه می‌کند: در کرمانشاه تعداد هشت هزار نفر از رانندگان برای دریافت وام شش میلیون تومانی ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد شش هزار نفر موفق به دریافت وام شده و دو هزار نفر باقیمانده نیز در نوبت دریافت قرار دارند.

سلیمانی تصریح می‌کند: در راستای آگاهی بخشی و ترغیب شهروندان به استفاده از ماسک برچسب‌های با مضمون «ورود بدون ماسک ممنوع» تهیه شده و در داخل خودروهای ناوگان حمل و نقل عمومی نصب شده است.

کد خبر 450783

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.