من محمدرضا شجریان، فرزند ایران + فیلم

سازمان فرهنگی شهرداری اصفهان،‌ برای زنده نگه داشتن یاد استاد محمدرضا شجریان، ویدیویی تولید و منتشر کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، درگذشت محمد رضا شجریان استاد آواز ایرانی، ضایعه تأسف باری بود که باعث شد بسیاری از چهره‌های شناخته شده در عرصه‌های فرهنگی-هنری، سیاسی و اجتماعی نسبت به آن واکنش نشان دهند. خبر درگذشت محمدرضا شجریان همچنین در بین بسیاری از سازمان‌ها، سفارتخانه‌ها و مقامات سیاسی در سطح بین‌المللی بازتاب گسترده‌ای داشت و این مهم همچنان ادامه دارد. سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان نیز با انتشار ویدئویی به پاس خدمات ارزنده محمدرضا شجریان به فرهنگ و هنر ایران، یاد او را گرامی داشته است.

شجریان اگر چه بعضاً اظهار نظرهای متفاوتی در زمینه‌هایی غیر از موسیقی داشته است، ولی همواره در نظر اکثر صاحبنظران به عنوان خواننده‌ای ماهر، هنرمندی مسئولیت‌پذیر و جریان‌ساز در آواز شناخته می‌شود. بی جهت نیست که همه به پاس خدمت گرانبهایش به فرهنگ و هنر ایرانی همیشه از او به نیکی یاد می‌کنند. بسیاری از کارشناسان موسیقی در سراسر جهان و هم چنین عامه مردم همانطور که ادبیات ایران را با حافظ، مولوی و فردوسی می‌شناسند موسیقی ایرانی را با صدای دل‌انگیز او تجربه کرده‌اند.

بی‌شک صدای شجریان بواسطه ویژگی‌های منحصر بفرد آن صدایی است که جزوی از تاریخ فرهنگ و هنر ایران شده است و پیوندی ناگسستنی با آن دارد. آثار او را به واقع باید جزو میراث معنوی و ملی ایرانیان بحساب آورد. آثاری که بازتابی از معنویات زندگی ناب ایرانیان است و از "مرغ سحر" تا "ربنا" سفره‌های افطار را دربر می‌گیرد. به عقیده بسیاری از متخصصان شجریان ناجی آواز و موسیقی ایرانی بود و مانع از اصالت‌زدگی موسیقی سنتی و غالب شدن جریان‌های مخرب دیگر در موسیقی شد.

پس از درگذشت محمدرضا شجریان هر نهاد و یا شخصی به نوعی نسبت به این واقعه مهم واکنش نشان داد و برای قدر نهادن بر جایگاه ویژه استاد آواز ایران، فعالیت‌های مختلفی شد. فیلم زیر در رابطه با گرامی‌داشت یاد و خاطره استاد شجریان و حاصل تلاش هنرمندان اصفهانی و تهیه شده در سازمان فرهنگی شهرداری اصفهان است:

کد خبر 450782

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.