بهره‌برداری و کلنگ‌زنی ۱۰۰ میلیارد ریال پروژه‌ در منطقه ۱۱

در پانزدهمین برنامه «هر یکشنبه، یک افتتاح» عملیات اجرایی و بهره‌برداری از پروژه‌های خدماتی و عمرانی منطقه ۱۱ شهرداری اصفهان با هزینه‌ای بالغ بر ۱۰۰ میلیارد ریال آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروز _سه‌شنبه ۲۹ مهرماه ۹۹_ در ادامه اجرای برنامه «هر یکشنبه، یک افتتاح» و همزمان با برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، طرح‌های عمرانی و فرهنگی در منطقه ۱۱ شهرداری اصفهان آغاز شد یا به بهره‌برداری رسید.

کلنگ‌زنی و آغاز عملیات اجرایی خیابان کاتب اصفهانی حدفاصل خیابان امام رضا (ع) و خیابان شهدای لیمجیر یکی از پروژه‌های این منطقه است که برای آزادسازی این خیابان پنج میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

خیابان کاتب اصفهانی ۲۴ متر عرض و ۱۲۰۰ متر طول دارد که برای احداث این خیابان که تاکنون بخش زیادی از مسیر آن آزادسازی شده است، اعتباری معادل ۹ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است تا به عنوان پروژه محرک توسعه مورد توجه قرار گیرد.

احداث خیابان کاتب اصفهانی می‌تواند برای منطقه رهنان دستاوردها و ارزش افزوده زیادی داشته باشد و به پویایی هرچه بیشتر شهر کمک کند.

سینما مهتاب اولین و مجهزترین سینمای غرب اصفهان در زمینی به وسعت ۷۰۰ متر مربع دارای دو پردیس سینمایی ۱۳۵ نفر و ۳۰ نفر است که فضای اضافه شده به این سینما حدود ۴۰۰ متر مربع در یک و نیم طبقه شامل گیشه بلیط فروشی، لابی، کافه کتاب، سالن ۳۰ نفره و کافی‌شاپ، پروژه آماده بهره‌برداری در منطقه ۱۱ است.

برای راه‌اندازی سینما مهتاب که زمین آن قبلاً تملک شده و بخشی از سالن شماره یک آن احداث شده و صندلی آن نصب شده بود دو و نیم میلیارد تومان هزینه شده است؛ البته بام سینما به گونه‌ای تعبیه شده که در صورت استقبال شهروندان امکان ایجاد سینمای روباز وجود داشته باشد.

با راه‌اندازی نخستین سینمای غرب اصفهان در منطقه ۱۱ شهرداری اصفهان، شهروندان و ساکنان این منطقه می‌توانند فیلم‌های سینمایی روز کشور را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در آن تماشا کنند.

افتتاح سینما مهتاب نمونه‌ای از عدالت فضایی در شهر

«قدرت الله نوروزی»، شهردار اصفهان در این آئین ضمن قدردانی از مشارکت بخش خصوصی برای بهره برداری از "سینما مهتاب" اظهار کرد: افتتاح این سینما یک گام بزرگ در حوزه فرهنگی است.

شهردار اصفهان با بیان اینکه امروز با افتتاح این مکان فرهنگی به نوعی سینما به خانه‌ها رفته است، تأکید کرد: سینما به عنوان پایگاه فرهنگی مؤثر باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه راه اندازی سینما مهتاب دارای آثار متعددی است که از دیدگاه‌های مختلف می‌توان به آن اشاره کرد، ادامه داد: این سینما در عین حال که به معضل رفع ترافیک مرکز شهر کمک خواهد کرد می‌تواند منشأ ایجاد ترافیک در این محدوده باشد که در این راستا باید تدابیر لازم اندیشیده شود تا افرادی که در این منطقه ساکن هستند و به کسب و کار می‌پردازند به واسطه احداث سینما مورد اذیت و آزار قرار نگیرند.

وی با بیان اینکه تا پیش از راه اندازی سینما مهتاب شهروندان رهنان باید برای تماشای فیلم‌های مورد نظر به مرکز شهر و چهارباغ می‌آمدند تا فیلم‌های مورد نظر خود را تماشا کنند که در این بین وقت و هزینه زیادی صرف می‌شد، خاطرنشان کرد: وقتی سینما به مرکز محله‌ای می‌آید گویی سینما به خانه رفته و فرصتی برای همه ایجاد کرده است.

تحقق روشنگری در شهر

نوروزی ادامه داد: با راه اندازی سینما مهتاب خانواده‌ها در این محل گرد هم می‌آیند و یک گام برای تحقق روشنگری ایجاد خواهد شد.

وی با اشاره به دغدغه‌ها و خواسته‌های امام جمعه رهنان گفت: دغدغه‌های امام جمعه رهنان مورد توجه قرار خواهد گرفت.

شهردار اصفهان اظهار کرد: سینما مهتاب همزمان با برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان مورد بهره برداری قرار گرفته که تلاقی این دو اتفاق مهم مایه مباهات است.

وی با اشاره به اجرای برنامه «هر یکشنبه، یک افتتاح» گفت: در قالب این برنامه هر هفته نه تنها یک افتتاح بلکه چندین افتتاح و کلنگ زنی انجام شده و البته در یک مورد برگزاری این برنامه به دلیل شیوع ویروس کرونا تأخیر ایجاد شد که به جبران آن روز یکشنبه هفته جاری افتتاح جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان و امروز افتتاح و کلنگ زنی پروژه‌های منطقه ۱۱ انجام می‌شود.

به زودی پروژه‌های بزرگی افتتاح می‌شود

نوروزی با اشاره به پروژه‌های بزرگ ملی اظهار امیدواری کرد: ماه آینده با حضور مسئولان ملی شاهد افتتاح پروژه‌های کلان و ملی شهر باشیم.

وی با بیان اینکه پروژه نمایشگاه بین‌المللی اصفهان در نوبت افتتاح است، افزود: به زودی افتتاح رسمی پروژه جاده فرزانگان که در حال حاضر مورد استفاده قرار گرفته همچنین پل آفتاب و سالن اجتماعات گلستان شهدا برگزار می‌شود و قطعاً به زودی اتفاقات مهمی خواهد افتاد که متعلق به یک منطقه نیست، بلکه متعلق به یک شهر و ملت است.

شهردار اصفهان ادامه داد: این اقدامات نتیجه تلاش‌ها و برنامه‌ریزی و تدبیری است که در چند سال اخیر انجام شده و کسانی که با شرایط اقتصادی آشنا بوده و با منطق ریاضی به مسائل نگاه می‌کنند به خوبی می‌دانند که اجرای این پروژه‌ها در شرایط سخت اقتصادی کنونی اقدامی جهانی است.

انقلاب عمرانی ادامه دارد

وی با اشاره به پروژه خط دو مترو اصفهان گفت: در زیرزمین این شهر دو هزار میلیارد تومان پروژه با عنوان خط دو قطار شهری در حال احداث است و در شرایط سخت اقتصادی امروز حرکت‌های عمرانی با عناوین انقلاب عمرانی تداوم یافته است.

نوروزی با تبریک فرارسیدن ماه ربیع‌الاول و گرامیداشت هفته نیروی انتظامی تصریح کرد: باید دست به دست هم دهیم تا اتفاقات خوبی برای شهروندان رقم بخورد.

وی افزود: در صورت عادی شدن شرایط اقتصادی موتور حرکت در حوزه‌های مختلف بهتر، بدون خلل و دغدغه به جلو خواهد رفت.

شهردار اصفهان با تأکید بر توجه جدی به اولویت‌ها در مدیریت شهری اظهار کرد: بارها از عدالت فضایی در شهر سخن گفتیم و راه اندازی سینما مهتاب نمونه بارز آن به شمار می‌آید.

وی تأکید کرد: تمرکز امکانات فرهنگی شهر در برخی نقاط مرکزی نمی‌تواند در راستای تأمین نیاز تمام شهروندان باشد از این رو اعتقاد به این داشتیم که سینماها به مناطق برود و با این رویکرد سینما بهمن در منطقه ۱۵ و سینما مهتاب در منطقه ۱۱ راه اندازی شد.

نوروزی خاطر نشان کرد: در حال حاضر دو ورزشگاه در منطقه ۱۴ آماده بهره برداری بوده و احداث ورزشگاه در منطقه ۱۱ نیز مورد توجه قرار گرفته است.

رفتن امکانات شهری به تمام مناطق

وی با بیان اینکه برقراری عدالت فضایی در شهر به معنای رفتن امکانات شهری به تمام مناطق است، اظهار کرد: با برقراری عدالت فضایی مردم به امکانات مورد نیاز برای تأمین خوراک روحی، روانی و فیزیکی دسترسی خواهند داشت.

شهردار اصفهان با بیان اینکه نمی‌توان بودجه مناطق شهرداری را با یکدیگر مقایسه کرد، گفت: منطقه‌ای که ۶۰۰ میلیارد تومان بودجه دارد گاهی باید ۴۰۰ میلیارد تومان از پروژه خود را به پروژه‌ای همچون پروژه اجلاس اختصاص دهد چراکه یک اقدام جهانی و بین‌المللی است.

نوروزی افزود: منطقه ۱۱ کمبود امکانات زیادی دارد در حالی که نقش مؤثری در پیروزی انقلاب و در دوران جنگ تحمیلی داشته، همچنین انسان‌های برجسته‌ای در این منطقه هستند که برخورداری از امکانات خوب شهری حداقل کاری است که می‌توان برای آنها انجام داد.

وی گفت: باید راهکارهای لازم بررسی شود تا احداث ورزشگاه به عنوان ضرورت در رهنان تحقق یابد و کانون‌های فرهنگی توسعه یافته و معابر و دسترسی‌ها بهبود پیدا کند بنابراین باید در بودجه سال جاری تجدید نظر شود.

شهردار اصفهان تصریح کرد: با انجام اقدامات بزرگ عمرانی و خدماتی، برابری در حداقل‌ها در مناطق ۱۵ گانه شهر معنادار می‌شود.

با مشارکت سرمایه‌گذاران آسیب‌های اجتماعی کاهش می‌یابد

«علیرضا نصر اصفهانی» رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در ادامه این آئین اظهار کرد: باید تلاش کنیم در شرایط خاص کنونی از تمام کسانی که در مسند مدیریت هستند قدردانی کنیم چون شرایط به گونه‌ای است که مدیریت محل لمیدن نیست بلکه محل دویدن است.

وی با اشاره به شرایط سخت و دشوار کنونی کشور تصریح کرد: باید کمک کنیم تا موانع را از مقابل افرادی که مسئولیت قبول می‌کنند، برداشته و دغدغه آنها را کاهش دهیم تا مسیر مأموریت خود را هموار ببینند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: هر مدیری در هر جایگاه و مسئولیتی با مشکلات و گرفتاری‌هایی مواجه است که باید درک درستی از شرایط آنها داشت.

وی افزود: اگر امروز علی رغم تمام سختی‌های ناشی از تحریم‌ها شاهد افتتاح پروژه‌ها در هر هفته هستیم باید قدردان این خدمات باشیم.

نصر اصفهانی تأکید کرد: خودم را از جنس مدیران نمی‌دانم بلکه از جنس مردم می دانم زیرا هر عضو شورای شهر به نمایندگی از مردم پشت تریبون‌ها قرار می‌گیرد.

وی با تاکید بر تأثیر افزایش فضاهای فرهنگی در کاهش آسیب‌های اجتماعی، از جذب سرمایه‌گذار برای همکاری در اجرای پروژه سینما مهتاب قدردانی کرد و افزود: در حال حاضر آسیب‌های اجتماعی به گونه‌ای است که اگر بخواهیم منتظر تأمین بودجه‌های عمومی باشیم مسئولیت خود را به خوبی انجام نداده‌ایم بنابراین باید ارزیابی کنیم که کجا و در چه زمینه‌هایی می‌توان از مشارکت بخش خصوصی استفاده کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار امیدواری کرد: لازم علاوه بر اقداماتی که در شهر انجام می‌شود ارتباط بیشتر و پویاتری با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برقرار شود تا مسیر توسعه، عمران و آبادانی شهر هر روز بهتر و بیشتر از دیروز رقم بخورد.

منطقه ۱۱ با وجود پتانسیل‌ها از بی‌عدالتی و توسعه‌نیافتگی رنج می‌برد / ‏رفع‬ دغدغه‌های فرهنگی

در ادامه «حمید اشرفی» مدیر منطقه ۱۱ شهرداری اصفهان نیز با بیان اینکه از دو جهت در راستای فرهنگ شهر دغدغه مند هستیم، اظهار کرد: منطقه ۱۱ با وجود پتانسیل‌ها و ظرفیت‌ها از بی‌عدالتی و توسعه‌نیافتگی رنج می‌برد و از سوی دیگر تشنه و علاقمند به امید و نشاط و شادی است و البته سرمایه‌های اجتماعی و انسانی ارزشمند آن می‌توانند با حوزه فرهنگ درآمیخته و آن را پویا و بهره‌ور و بارور سازند.

وی تصریح کرد: در آغاز کار احداث سینما مهتاب رهنان با مخالفت‌های بسیار رو به رو شدیم به گونه‌ای که طوماری نوشته و برای تحقق آن پیگیری زیادی صورت گرفت تا آنچه امروز به همت شهردار اصفهان و اعضای شورای اسلامی شهر با مشارکت مؤسسه سینمایی بهمن سبز، شاهد افتتاح آن هستیم، محقق شد.

مدیر منطقه ۱۱ شهرداری اصفهان ادامه داد: سینما نه تنها یک هنر برجسته و آموزنده بلکه یک رسانه ارتباط جمعی است که جمع این دو ویژگی در میان هنرها شاید منحصر به سینما است و همین موضوع آن را از سایر هنرها متمایز و برجسته می‌سازد و بر ژرفای تأثیر آن می‌افزاید.

وی خاطرنشان کرد: سینما اگرچه اثری زیبا و هنری است، اما به همان اندازه که اهمیت هنری و زیبایی‌شناسانه دارد، دارای ارزش رسانه‌ای و ارتباطی بوده و می‌تواند در دنیای آشوبناک فعلی زبانی جهانی و مشترک برای گفت‌وگو و شناخت و تعامل میان فرهنگ‌ها و خرده فرهنگ‌ها فراهم آورد که دنیای امروز سخت بدان نیازمند است.

اشرفی گفت: انسان با فیلم، مرغ خیال خود را در آسمانی بی‌کران به پرواز در می‌آورد و امکان تجسم تخیلات خود را از دیرباز تا آینده فراهم می‌سازد و نیز زمینه‌ای را پدید می‌آورد تا خواسته‌ها و دیدگاه‌های خود را با دیگران به اشتراک گذارد و در دنیای متفاوت آنها پای بگذارد.

سینما نقشی یگانه و بی‌بدیل در شناساندن فرهنگ دارد

وی با اشاره به رابطه متقابل سینما و جامعه، گفت: بسیاری از مطالعات و پژوهش‌هایی که در زمینه فیلم و سینما انجام گرفته است، نشان از این دارد که سینما نقشی یگانه و بی‌بدیل در شناساندن فرهنگ و لایه‌های زیرین جامعه دارد.

وی افزود: اگرچه نمی‌توان شرایط اجتماعی و فرهنگی یک جامعه پویا را در یک یا چند فیلم محدود کرد و با زوایای پیدا و پنهان آن کاملاً آشنا شد، اما بازبینی مجموعه‌ای از فیلم‌ها می‌تواند همانند آیینه‌ای روشن، برای شناخت ارزش‌های فرهنگی جامعه البته در کنار دیگر آگاهی‌ها و داده‌های عرصه‌های مختلف، به کار جامعه شناسان، پژوهشگران، مدیران و سیاست‌گذاران فرهنگی مورد استفاده قرار بگیرد.

مدیر منطقه ۱۱ شهرداری اصفهان تاکید کرد: هنگامی که نسبت میان سینما و مسائل اجتماعی ایران واکاوی می‌کنیم، باید تاکید کرد که جریان اصلی سینمای ایران همواره رابطه‌ای استوار و وثیق با جامعه و فرهنگ ایرانی داشته و بخش مهم این سینما در تعاملی دوسویه با مسائل اجتماعی ناشی از نوسازی و مدرنیزاسیون جامعه ایران شکل گرفته و حاصل تغییرات اجتماعی در ایران را به بررسی و نقد نشسته است.

وی اظهار کرد: آنچه می‌توان درباره وضعیت سینمای ایران به طور کلی بیان کرد رد این تصور نادرست است که برخی معتقدند سینمای ایران به گونه‌ها و موضوعات محدودی پرداخته است و نماینده قشر خاصی از جامعه است، اما اگر به کلیت و مجموعه فیلم‌های ساخته شده، نگاهی داشته باشیم در می‌یابیم که این سینما در دوره‌های مختلف، به نوعی جریان‌های فکری متعدد در جامعه را نمایندگی می‌کند و به این ترتیب بازتاب نظریات مردم، گروه‌های مختلف اجتماعی و شرایط سیاسی جامعه وسیع و رنگارنگ ایران است.

اشرفی گفت: در کنار مسائلی تمام این مسائل ساختن جامعه‌ای با نشاط و توانمند، رشد و توسعه متوازن کشور و تبلور امید به آینده، مسائلی است که سینمای ایران باید به آن توجهی ویژه داشته باشد.

وی خطاب به مخالفان احداث سینما در این منطقه تصریح کرد: ظرفیت سینما برای بازگویی واقعیت‌های اجتماعی و نشان دادن مشکلات و معضلات زیر پوست شهر، بسیار عظیم و سترگ است؛ با وجود سینما می‌توانیم به بهترین وجه فرهنگ سازی کنیم و فرهنگ و جامعه خود را ارتقا ببخشیم.

مدیر منطقه ۱۱ شهرداری اصفهان افزود: پردیس سینمایی مهتاب اولین سینمای غرب اصفهان است که ضمن نقش آفرینی در ارتقای فرهنگ و هنر این منطقه رنج‌دیده می‌تواند بسیاری از سفرهای درون شهری را کاهش دهد، در ایجاد محیط زیست سالم تأثیر گذار و هوای اصفهان را داشته باشد و دغدغه‌های فرهنگی منطقه و رسالت خود را برای شهروندان ساکن در منطقه ۱۱ شهرداری و مناطق همجوار ادا کند.

فیلم‌های سینما رهنان با فرهنگ منطقه همخوانی داشته باشد

«حجت الاسلام والمسلمین حسین محمدی» امام جمعه رهنان در این باره اظهار کرد: بی شک راه اندازی سینما در رهنان تا حدودی ترافیک به همراه خواهد داشت که امیدواریم شهرداری برای تأمین پارکینگ مورد نیاز مراجعه کنندگان، اقدامات لازم را انجام دهد.

وی با اشاره به اهمیت و جایگاه سینما به عنوان هنر متعالی افزود: امروزه تأثیر سینما در دنیا بر کسی پوشیده نیست، اما سیستم پخش فیلم‌ها باید تحت نظارت قرار گیرد و متناسب با هویت منطقه باشد.

امام جمعه رهنان تأکید کرد: انتخاب فیلم‌هایی که در سینما رهنان اکران می‌شود باید با فرهنگ منطقه همخوانی داشته باشد؛ زیرا رهنان منطقه‌ای شهیدپرور و عالم‌پرور است.

وی خطاب به شهردار اصفهان گفت: در رهنان مشکل جدی ترافیک داریم و هر چند احداث خیابان کاتب اصفهانی در محله لمجیر بنا به درخواست مردم بوده، اما در محدوده مرکزی منطقه خیابانی با عرض ترافیکی مناسب نداریم.

محمدی با بیان اینکه رهنان منطقه‌ای محروم از عدالت شهری است، گفت: بی شک مردم این منطقه در آزادسازی‌ها برای تعریض معابر همکاری خواهند کرد، اما شهرداری نیز باید مساعدت لازم را انجام دهد.

وی با بیان اینکه مردم رهنان در دوران هشت سال دفاع مقدس و پیروزی انقلاب اسلامی خوش درخشیدند، گفت: از شهردار اصفهان درخواست دارم رهنان را به طور ویژه ببیند و توجه بیشتری به منابع مالی منطقه داشته باشد.

امام جمعه رهنان خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود شهردار اصفهان در راستای برقراری عدالت اجتماعی، اعتبارات لازم را تزریق کند تا فشار کمتری به مردم وارد شود.

کد خبر 450778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.