کشور باید در شرایط کنونی یک تا دو هفته تعطیل شود

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با شیوع کرونا گفت: دولت باید برخی اماکن را تعطیل کند و به زعم بنده در این دو هفته که مرگ و میر به اوج خود رسیده کشور یک تا دو هفته‌ای کاملاً تعطیل شود، در این موقعیت باید به وضع کادر درمان هم توجه کنیم که روزهای فرسایشی را می‌گذرانند و نیاز به استراحت مقطعی دارند.

مینو محرز، عضو ستاد ملی مقابله با شیوع کرونا در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: در حال حاضر وضعیت ناشی از شیوع کرونا بسیار نگران کننده است، ظرفیت بیمارستان‌ها تکمیل شده و برای پذیرش بیماران جدید تخت خالی وجود ندارد، خانواده‌ها به صورت جمعی به کرونا مبتلا می‌شوند و میزان مرگ و میر بالا رفته است تا جایی که روز گذشته بالاترین میزان فوتی کرونا را شاهد بودیم، شیوع کرونا برای مردم عادی شده و برخی گمان می‌کنند که همه چیز شوخی است.

وی ادامه داد: اگر سری به خیابان‌ها بزنید جوانانی را مشاهده می‌کنید که ماسک نمی‌زنند، واقعاً مشخص نیست این افراد چه زمانی می‌خواهند متوجه شوند بیماری کرونا هر روز منجر به مرگ هموطنانمان می‌شود. آنان باید اجتماعی فکر کنند و بدانند که اگر حفظ سلامتی خودشان اهمیت ندارد، این روزها اجبارا باید به فکر حفظ سلامتی دیگران باشند.

افرادی که دستورات بهداشتی را رعایت نمی‌کنند باید جریمه شوند

عضو ستاد ملی مقابله با شیوع کرونا تصریح کرد :۹ ماه از شیوع کرونا در کشورمان می‌گذرد و هنوز شاهد هنجارشکنی‌هایی هستیم. افرادی که پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند باید بدانند اگر نمی‌خواهند موارد را رعایت کنند جرمی مرتکب شده‌اند، باید جریمه شوند و مبلغی را تحت عنوان رعایت نکردن اصول بهداشتی پرداخت کنند.

محرز با اشاره به لزوم تعطیلی یک تا دوهفته‌ای کشور گفت: دولت باید برخی اماکن را تعطیل کند و در این ایام که آمار مرگ و میر به اوج خود رسیده کشور یک تا دو هفته‌ای کاملاً تعطیل شود، در این موقعیت باید به وضع کادر درمانی هم توجه کنیم، آنها روزهای فرسایشی را می‌گذرانند و نیاز به یک استراحت مقطعی دارند.

وی در خصوص اقدامات کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا افزود: در کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا تمام دغدغه‌های مردم و کادر درمان مطرح می‌شود، مطمئناً من و همکارانم مسئله لزوم تجمع نکردن در اماکن عمومی و دیگر موارد را مطرح کرده‌ایم اما تصمیم گیرنده شخص رئیس‌جمهور است و ایشان بعد از بررسی تمامی مسائل سیاست‌گذاری می‌کنند.

بیماری هر روز در حال گسترده‌تر شدن است

عضو ستاد ملی مقابله با شیوع کرونا با اشاره به سبک زندگی کرونایی تصریح کرد: نباید نسبت به شیوع بیماری کرونا بی‌خیال باشیم، این بیماری هر روز گسترده‌تر می‌شود و همانطور که شاهد آن هستیم نه تنها در ایران بلکه در کشورهای اروپایی نیز دوباره شیوع کرونا اوج گرفته است، بنابراین مردم دنیا نیز به سبک زندگی کرونایی عادت نکرده‌اند و به نظر بنده باید سختگیری‌ها بیشتر شود تا بتوانیم با حداقل تلفات از این وضعیت گذر کنیم.

وی در خصوص برگزاری مراسمات مختلف و عروسی‌ها در روزهای آتی گفت: با این شرایط باید تمام سالن‌های برگزار کننده عروسی و رستوران‌ها تعطیل شود، واقعاً بی‌معنی است که با برگزاری یک مراسم شادی، سلامتی همه افراد به مخاطره بیفتد، پیشنهاد می‌کنم زوجین برای تأمین اقتصادی زندگی آینده، مخارج مراسم شادی را پس‌انداز کرده و از برگزاری هرگونه مراسم خودداری کنند.

تداخل شیوع آنفلوانزا و کرونا فاجعه بزرگی رقم می‌زند

محرز با اشاره به تداخل بیماری آنفلوانزا و کرونا در کشورمان گفت: در حال حاضر موارد ابتلا به آنفلوانزا در کشورمان مشاهده نشده و البته دیر هم نیست، تداخل این دو بیماری فاجعه بزرگی را رقم خواهد زد، بنابراین از مردم تقاضا دارم اگر به واکسن آنفلوانزا دسترسی دارند حتماً از آن استفاده کنند، البته اگر واکسن قابل دسترس برای برخی نیست با رعایت پروتکل‌ها می‌توانند از ابتلا به آنفلوانزا جلوگیری کنند.

وی ادامه داد: به نام بنده صدای ضبط شده‌ای در فضای مجازی دست به دست می‌شود که اصلاً صدای من نیست و  نقل قول شده که لازم نیست واکسن آنفلوانزا تزریق کنید در حالی که این را قویاً تکذیب می‌کنم و معتقدم مردم ما باید برای تزریق آن اقدام کنند.

عضو ستاد ملی مقابله با شیوع کرونا در خصوص نحوه بالا بردن توان ایمنی افراد تصریح کرد: تغذیه خوب، مصرف ویتامین D و C، سبزیجات و نداشتن استرس می‌تواند توان ایمنی بدن را افزایش دهد، تاکید زیادی روی نداشتن استرس دارم، به این دلیل که مردم با اضطراب‌های بی‌مورد و با آگاهی نداشتن به خود لطمه زده و توان دفاعی بدن‌شان را پایین می‌آورند، بنابراین تقاضا دارم در آرامش و با جلوگیری از حضور در اجتماعات و اماکن پرتردد نسبت به رعایت دستورات بهداشتی اقدام کنند.

فعالیت مشاغل غیرضروری باید محدود شود

وی در خصوص تعطیلی برخی مشاغل افزود: تعطیلی همه مشاغل از اساس اشتباه است چراکه مشکلات اقتصادی و بیکاری ضررهای بیشماری دارد که از آسیب‌های دیگر بیماری کرونا شدیدتر است اما با رفتارهای اشتباه به تمام کسب و کارها لطمه زده‌ایم، این در حالی است که برخی کسب و کارها به ناچار باید کنترل شده و با فعالیت محدود شرایط را بگذرانند، به طور مثال، رستوران‌ها، سالن‌های برگزارکننده مراسمات شادی و عزا، استخرها و باشگاه‌های ورزشی از این قبیل هستند.

محرز در پایان در توصیه به اقشار جامعه اظهار کرد: می‌دانم شرایط برای همه سخت شده و روند فرسایشی را شاهد هستیم، اما نمی‌دانیم تا چه زمانی کووید ۱۹ در کشور ماست، بنابراین باید تلاش کنیم لطمه‌های اقتصادی، روانی و جانی را به حداقل برسانیم، باید ماسک بزنیم، از حضور در تجمعات پرهیز کنیم و نسبت به رعایت پاکیزگی دست‌هایمان حساس باشیم.

کد خبر 450755

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.