تاب‌آوری خانواده مانعی قوی در شکل‌گیری خشونت خانگی و کودک‌آزاری

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری اصفهان گفت: شکل‌گیری خشونت‌های خانگی علیه کودکان و آسیب‌های اجتماعی ناشی از تاب‌آوری نداشتن خانواده‌ها و والدین است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شادی فضلی در دومین جلسه سلسله نشست‌های تخصصی بررسی مسائل اجتماعی ایران با محوریت بررسی ریشه‌های قتل رومینا اشرفی، اظهار کرد: قانون‌گذاری بخشی از موضوع حمایت از کودکان و رفع کودک‌آزاری است و بخش دیگر به فرهنگ‌سازی در این زمینه مربوط است که این فرهنگ‌سازی هم با اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی به خانواده‌ها و والدین ممکن می‌شود.

وی ادامه داد: زمانی که قانون‌گذار قانونی را تدوین و وضع می‌کند، لازم است دستگاه‌های اجرایی و افراد جامعه در راستای اجرای قانون کمک‌ کننده باشند تا مشکلات رفع شود.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری اصفهان با اشاره به اینکه تاب‌آوری خانواده‌ها در کاهش آسیب‌های اجتماعی و خشونت‌هایی که شکل می‌گیرد، بسیار مهم است، تاکید کرد: شکل‌گیری خشونت‌های خانگی و آسیب‌های اجتماعی ناشی از تاب‌آوری نداشتن خانواده‌ها، والدین و فرزندان است.

وی با توضیح اینکه برخی از خانواده‌ها از حق و حقوق خود آگاهی ندارند و از آن بی‌اطلاع هستند، تصریح کرد: اگر در راستای آگاهی بخشی به خانواده‌ها قدم برداریم و از طریق رسانه‌ها به فرهنگ‌سازی بپردازیم، قطعاً به نتایج مؤثری در زمینه رفع خشونت خانگی و آزار کودکان دست خواهیم یافت.

اصلاح باورپذیری مردم به اصلاح قوانین و حل مشکلات می‌انجامد

همچنین در ادامه این نشست زهرا برومندفر، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه مردم برای پیشگیری از خشونت خانگی و آزارکودکان باید باورپذیر باشند، اظهار کرد: مهم است که باورپذیری در مردم چگونه ایجاد شود، در کشور ما قوانین به صورت سلیقه‌ای اجرا می‌شود، باید طرح موضوعی در میان باشد تا مردم درباره آن به باورپذیری برسند.

وی ادامه داد: باید از قوانین آگاهی پیدا کرد، آن‌ها را پذیرفت و به دنبال آن به باورپذیری درباره قوانین رسید تا بتوانیم مانع بروز آسیب‌های اجتماعی مانند خشونت خانگی علیه کودکان و کودک‌آزاری شویم، آموزش والدین نیز در پیشگیری از بروز این آسیب بسیار مهم است، چرا که اگر والدین آگاهی‌های لازم را درباره روحیات کودکان، نوع رفتار با آن‌ها و تربیت‌شان نداشته باشند، نمی‌توانند درست عمل کنند و نباید نگهداری کودکان را به چنین والدینی سپرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص باورپذیری مردم، گفت: اصلاح باورپذیری مردم به اصلاح قوانین و حل مشکلات می‌انجامد، به طور مثال اینکه قانون حمایت از کودکان سن کودکی را تا ۱۸ سال اعلام کرده، اصلاح باورپذیری درباره دانستن سن کودکی و نوجوانی است، چرا که حق کودکان بسیاری با اصرار بر رسیدن به سن شرعی و قانونی ضایع می‌شود و شنیدن اینکه سن زیر ۱۸ سال کودک محسوب می‌شود، باعث خوشحالی و هیجان خواهد بود و این موضوع گامی مؤثر و رو به جلو در حمایت از کودکان است.

کد خبر 450754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.