نقص مادرزادی قلبی باعث ابتلا به نوع شدید کرونا می‌شود؟

نتایج بررسی‌های محققان نشان می‌دهد خطر ابتلا به نوع شدید یا متوسط بیماری کرونا در بین افرادی که به نقص مادرزادی قلبی دچار هستند افزایش پیدا نمی‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در زمان آغاز شیوع بیماری کووید -۱۹ در سراسر جهان، بسیاری از افراد معتقد بودند نقص مادرزادی قلبی همانند سایر بیماری‌های قلبی عروقی یکی از عوامل خطرآفرین اصلی بروز بیماری کرونا محسوب می‌شود. بنابراین گروهی از محققان به منظور بررسی ارتباط بین نقص مادرزادی قلبی و خطر ابتلا به نوع شدید بیماری کرونا مطالعه جدیدی انجام دادند.

آن‌ها داده‌های سلامت بیش از هفت هزار بزرگسال و کودک را که با مشکل قلبی متولد شدند ارزیابی کردند؛ ۵۳ نفر از افراد شرکت کننده در مطالعه بین ماه مارس تا جولای سال جاری به بیماری کرونا مبتلا شدند. از ۴۳ فرد بزرگسال و ۱۰ کودک که به نقص مادرزادی قلبی و بیماری کرونا مبتلا بودند ۵۸ درصد افراد آناتومی پیچیده مادرزادی داشتند، ۱۵ درصد به سندروم ژنتیکی مبتلا بودند و ۱۱ درصد از فشار خون بالا رنج می‌بردند و ۱۷ درصد آن‌ها نیز افزایش وزن داشتند.

نتایج بررسی‌ها نشان داد که ۱۷ درصد بیماران (۹ نفر) به نوع متوسط یا شدید بیماری کرونا مبتلا شدند و ۶ درصد (سه نفر) آن‌ها جان خود را از دست دادند. یافته‌های جدید حاکی بود که سندروم ژنتیکی خطر ابتلا به نوع شدید بیماری کرونا را افزایش می‌دهد.

پنج نفر از شرکت کنندگان در این مطالعه دارای تریزومی ۲۱ (یک کروموزوم اضافی در موقعیت ۲۱) بودند، چهار نفر از بیماران از سندروم "ایزن منگر" (گردش خون غیرطبیعی که ناشی از نقص ساختاری در قلب است) رنج می‌بردند، و دو نفر از بیماران نیز به سندروم "دی جرج " (اختلالی که به دلیل حذف قسمت کوچکی از کروموزوم ۲۲ ایجاد می‌شود) مبتلا بودند.

تقریباً همه بیماران مبتلا به تریزومی ۲۱ و سندروم دی جرج، علائم شدید یا متوسط بیماری کووید -۱۹ را تجربه کردند. در نهایت محققان به این نتیجه رسیدند که نقایص مادرزادی قلبی به تنهایی باعث بروز نوع شدید بیماری کرونا نمی‌شود.

برخلاف اینکه بیماری قلبی عروقی بزرگسالان می‌تواند به عنوان یکی از عوامل خطرآفرین نوع شدید بیماری کرونا محسوب شود، افراد مبتلا به نقص مادرزادی قلبی که درگیر هیچ سندروم ژنتیکی یا مرحله فیزیولوژیکی پیشرفته نیستند علائم شدید بیماری کرونا را تجربه نخواهند کرد.

نتایج این مطالعه در مجله The American Heart Association منتشر شده است.

کد خبر 450751

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.