طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه مجلسی + نکات تهیه باقالی

دستور پخت و مواد لازم برای تهیه باقالی پلو با ماهیچه به همراه نکات مهم برای پخت باقالی پلو با گوشت مجلسی در این مطلب آموزش داده شده است.

به گزارش ایمنا باقالی پلو با ماهیچه یکی از مجلسی ترین غذاهای ایرانی محسوب می‌شود که معمولاً برای مراسم‌های مهم تهیه می‌شود، این غذا از دوران صفویه رایج شده و در آن زمان خوراک محبوب پادشاهان و دربار بوده است.

مواد لازم برای باقالی پلو با ماهیچه

  • ماهیچه با استخوان گوسفندی سه عدد
  • پیاز خلالی شده دو عدد
  • سیر رنده شده :۳ سه حبه
  • برگ مو سه عدد
  • پودر پاپریکا یک قاشق چای‌خوری
  • فلفل سیاه: نصف قاشق چای‌خوری
  • جوز هندی: نصف قاشق چای‌خوری
  • زعفران دم کرده سه قاشق غذاخوری
  • نمک: به میزان لازم
  • برنج سه پیمانه
  • شوید تازه خرد شده دو پیمانه
  • باقالی سبز تازه یا فریزری دو پیمانه
  • سیب زمینی، کاهو و یا نان لواش برای ته دیگ

طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه

مرحله اول

ابتدا برای درست کردن هر غذایی که از برنج تهیه می‌شود باید برنج را از چند ساعت قبل کاملاً تمیز بشوییم تا آب آن شفاف شود و بعد با مقداری نمک و آب آن را خیس کنید.

مرحله دوم

یک قابلمه مناسب که بشود همه ماهیچه‌ها را داخل آن باهم سرخ کرد انتخاب کنید، ۴ الی ۵ قاشق غذاخوری روغن داخل آن بریزید تا بر روی حرارت داغ شود. سپس پیاز خورد شده را اضافه کرده و اجازه دهید تا طلایی شوند.

مرحله سوم

بعد از طلایی شدن پیاز، ماهیچه‌ها را داخل قابلمه بریزید و دو طرف آن را به مدت ۵ دقیقه در پیازها تفت دهید.

مرحله چهارم

ادویه‌جاتی مانند فلفل سیاه، پودر پاپریکا، جوز هندی، برگ مو و سیر رنده شده را روی ماهیچه‌ها بریزید و ماهیچه را بغلطانید تا ادویه با گوشت مخلوط شود، ۵ دقیقه دیگر دو طرف ماهیچه‌ها را با ادویه‌ها سرخ کنید.

مرحله پنجم

مقداری آب سرد (به اندازه‌ای که روی ماهیچه را بگیرد) داخل قابلمه بریزید. درب قابلمه را بگذارید تا آب با حرارت بالا به جوش آید. پس از جوش آمدن آب داخل قابلمه، حرارت را کم کنید تا به مدت ۲ ساعت ماهیچه‌ها به آرامی بپزند. در نیم ساعت آخر پخت هم می‌توانید به مقدار کافی نمک به آن اضافه کنید تا گوشت مزه‌دار شود.

مرحله ششم

پس از پخته شدن کامل ماهیچه‌ها زعفران دم کرده را اضافه کنید و اجازه دهید ۵ دقیقه دیگر جوش بخورد.

مرحله هفتم

باقالی‌ها را بپزید؛ برای این کار باید در داخل یک قابلمه مقداری آب و نمک اضافه کنید تا با حرارت بالا به جوش آید. سپس باقالی‌ها را اضافه کنید و اجازه دهید با درب باز باقالی‌ها به مدت ۵ دقیقه بپزند. اگر هم آن‌ها دیر پز بودند به مدت ۱۵ دقیقه باید داخل قابلمه بجوشند تا نیم پز شوند و پس از نیم پز شدن باقالی‌ها آنها را از داخل آب جدا کنید و کنار بگذارید.

مرحله هشتم

در یک قابلمه آب را جوش آورید، سپس یک قاشق چای‌خوری نمک آن اضافه کنید. آب برنج را که پیش‌تر خیسانده‌اید، گرفته و برنج را به آب در حال جوش اضافه کنید. درب قابلمه را بگذارید.

مرحله نهم

پس از ۵ دقیقه جوشیدن برنج، شویدهای تازه خرد شده را داخل آن بریزید و مخلوط کنید، سپس باقالی‌ها را اضافه کرده و به آرامی هم بزنید که برنج‌ها له نشوند. برنج‌ها را در حال جوشیدن را چک کنید اگر نیم پز بود و از وسط به صورت نرم دو نیم شد باید آن را آبکش کنید.

نکته: اجازه دهید برنج ۵ دقیقه داخل آبکش بماند تا آب اضافه آن کشیده شود.

مرحله دهم (ته دیگ باقالی پلو با ماهیچه)

دریک قابلمه مناسب به اندازه ۲ قاشق غذاخوری روغن بریزید تا بر روی حرارت گرم شود. سپس ته دیگ دلخواه (نان، سیب زمینی، ماست و غیره) را کف قابلمه بریزید تا کاملاً سطح آن پوشانده شود. بعد برنج آبکش شده را روی آن به آرامی بریزید. سعی کنید این کار را با کف گیر انجام دهید و کف گیر به کف گیر برنج‌ها را داخل قابلمه بریزید.

مرحله یازدهم

به اندازه نصف لیوان آب و روغن را روی برنج و کناره‌های برنج بریزید و در قابلمه دم کنی بگذارید. ابتدا حرارت را زیاد کنید، پس از بخار کردن شعله را کم کرده و اجازه دهید به مدت ۴۵ دقیقه کاملاً دم بکشد.

مرحله دوازدهم

باقالی پلوی پخته و ماهیچه آماده شده و لذیذ را در ظرف دلخواه سرو کنید. هنگام سرو برنج می‌توانید مقداری از برنج را با زعفران دم کرده و کمی کره مخلوط کنید و روی برنج‌های دیگر بکشید.

نکات مربوط به باقالی

  • موقع خرید باقالی حتماً باقالی‌هایی را تهیه کنید که پوست سبز رنگی دارند سعی کنید باقالی‌ها را به مدت طولانی منجمد نکنید، زیرا باعث تغییر رنگ و طعم آن می‌شود یکی از راه کارهایی که باعث می‌شود ماندگاری باقالی فریز شده بالاتر برود تکنیک آب گردانی است: به این صورت که بعد از اینکه باقالی را تمیز کردید قابلمه‌ای را تا نیمه از آب پر کنید وقتی جوش آمد یک قاشق مرباخوری جوش شیرین به آن اضافه کنید بعد باقالی‌ها را ۱ دقیقه در آب در حال جوش قرار دهید بعد آبکش کنید و در آب سرد که تکه‌های یخ در آن ریخته‌اید بریزید.
  • گاهی اوقات باقالی‌ها ناپز هستند این باقالی‌ها هر چقدر که روی حرارت بمانند پخته نمی‌شوند بنابراین بهتر است از خوردن آن صرف نظر کنید، چون در این صورت زحماتتان هدر می‌رود و غذای دل‌چسبی نخواهید داشت.
  • اگر خواستید از باقالی خشک استفاده کنید باید ۳ تا ۴ ساعت قبل از استفاده باقلا را خیس کنید و بعد به صورت جداگانه بپزید در این صورت باید برنج را نیز جدا آبکش کنید و بعد باقلا پخته و آبکش شده را با برنج آبکش شده مخلوط کنید و باقی مراحل را طی کنید.

کد خبر 450704

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.