کاهش حساسیت‌ها به کودک‌آزاری در ۳ دهه اخیر/ قانون نمی‌تواند مانع قتل رومیناها شود

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: اگر حتی ۱۰ بار اعدام برای قتل فرزند در قانون پیش‌بینی شود باز هم تعصبات، نگاه فرهنگی و مشکلاتی که در جامعه و نگرش‌ها وجود دارد موجب قتل رومیناها می‌شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کوروش محمدی امروز (دوشنبه) در دومین جلسه سلسله نشست‌های تخصصی بررسی مسائل اجتماعی ایران با محوریت بررسی ریشه‌های قتل رومینا اشرفی، اظهار کرد: نمی‌توانیم امیدوار باشیم با وجود صرف قانون و نظارت بر اجرای آن چنین اتفاقاتی نیفتد. برای بررسی مسائل حقوقی قتل رومینا، باید آثار اجرای قانون را در نظر بگیریم، نگرشی که پدر رومینا را مجاب کرده این کار را انجام بدهد، قانونی که بعد از پیدا کردن رومینا از خانه بهمن خاوری او را به خانه پدر بازگردانده است مشکل ایجاد کرده و موضوع اصلی وجود شکل کاغذی قانون نیست.

وی افزود: اگر قانون قصاص برای پدر رومینا وجود داشت باز هم این قتل انجام می‌شد. اگر حتی ۱۰ بار اعدام برای قتل فرزند در قانون پیش بینی شود باز هم تعصبات، نگاه فرهنگی و مشکلاتی که در جامعه و نگرش‌ها وجود دارد موجب قتل رومیناها می‌شود.

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: مشکل ما در این مسئله قوانین نیست، قوانین بازدارنده در کنار قوانین اخلاقی و تربیتی خود را نشان می‌دهند، قانون گذار در تاریخ کشور ما قوانین بسیاری را تصویب کرده که بلاتکلیف مانده است. زمینه ایجاد قانون‌ها از درون اتفاقات جامعه گرفته شده و برای حفظ آرامش و انضباط جامعه وضع می‌شود اما در جامعه ما پس از به وجود آمدن مشکل، تصمیم برای حل آن با قوانین گرفته می‌شود.

وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم در موضوع قتل رومینا نگاه و بررسی حقوقی داشته باشیم، مجموعه حوزه‌هایی که می‌توانستند و باید از بدو تولد تا لحظه قتل رومینا حضور داشتند باید پاسخگو باشند. در جامعه‌ای حضور داریم که هیچ قانونی نسبت به نگاه ناصواب مردان به زنان وجود ندارد بنابراین باید بر قوانین اخلاقی بازنگری کنیم.

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: حدود ۸۰ سال پیش در دنیا پذیرفته شده که افراد زیر ۱۸ سال کودک محسوب می‌شوند و ما اکنون در ایران از وضع این قانون ابراز خرسندی می‌کنیم!

محمدی افزود: نگرش متعصبانه و مریضی همچون جامعه‌ای که پدر رومینا را به قتل فرزندش مجاب کرد باید بازنگری شود قتل رومینا ریشه در تاریخ زندگی ما دارد بنابراین باید به بررسی تعصباتی که امروز در جامعه ما حاکم است بپردازیم.

وی با بیان اینکه رفع این آسیب‌ها در جامعه به تغییرات ساختاری نیاز داشته و باید کاری کنیم رومیناها به این نقطه نرسند، ادامه داد: رومینا نتوانسته به درستی ۱۴ سالگی خود را مدیریت کند. با وجود پذیرفتن فرد زیر ۱۸ سال به عنوان کودک هیچ قانونی برای ازدواج نکردن این افراد نداریم که باید پارادوکس‌های اینچنینی حل شود.

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: این فاجعه‌ای است که امروز با آن رو به رو هستیم و ورود به این موضوع نیازمند نگاه‌های علمی است. به دنبال آن هستیم که تفاوت در نگاه‌ها به این موضوع را در راستای آسیب شناسی و برنامه‌ریزی برای کشور به کار ببریم.

محمدی افزود: پرونده رومینا نباید بسته شود زیرا بسیاری پرونده‌های از این دست در جامعه بسته شد و امروز شاهد بروز همان اتفاقات در شکل بدتر هستیم و جامعه نسبت به بسیاری از این آسیب‌ها دچار بی تفاوتی شده است به طوری که حساسیت‌های جامعه نسبت به کودک یا همسر آزاری در سه دهه گذشته بیشتر از امروز بود.

وی ادامه داد: با برگزاری این نشست قصد داریم از بسته شدن این پرونده جلوگیری کنیم و از مسائل مهمی همچون این پرونده به سادگی گذر نکنیم تا قضاوت جامعه از آن سطحی نباشد.

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: بررسی قانون حمایت از کودکان و نوجوانان نتیجه مؤثری نخواهد داشت زیرا سال‌هاست با وجود قوانین هیچ تغییری در جامعه ایجاد نشده است. در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که با وجود قوانین، بسیاری از اتفاقات می‌افتد این نتیجه نوع تربیت، نگرش و انجام نشدن وظایف برخی دستگاه‌هایی که مسئولیت این حوزه را دارند است.

کد خبر 450669

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.