۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۱
قیمت سهام افزایش می‌یابد

یک کارشناس و فعال بازار سرمایه با بیان اینکه قیمت‌های فعلی بازار سرمایه در آینده با افزایش مواجه می‌شود، گفت: اگر چه ممکن است به دلیل تحریم‌های موجود عملکرد صنایع نیز تحت تأثیر قرار گیرد اما در بلندمدت قطعاً بازده کسب شده در این بازار به مراتب از بازارهایی نظیر طلا و دلار بهتر است.

سید محمد حسینی عبداللهی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: به صورت خلاصه می‌توان گفت که قیمت‌ها رشد خواهند کرد؛ افتی که در بازار ایجاد شده تا حدودی برگشت مثبت خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه برخی از سهام، اصلاح قابل توجهی را تجربه کرده‌اند، گفت: به عقیده من، نیمی از افت‌های اخیر جبران خواهد شد؛ این جبران در یک بازه زمانی سه ماهه قابل تصور است.

این کارشناس بازار سرمایه، اظهار کرد: تصمیماتی که برای بازار سرمایه اتخاذ می‌شود کوتاه مدت است. بازار روند خود را طی می‌کند و مداخله تأثیر بسیاری در بازار ندارد.

حسینی عبداللهی افزود: یکی از مشکلات بازار مربوط به زمانی است که قیمت‌ها افزایش می‌یابد و اصطلاحاً بازار داغ می‌شود؛ در این هنگام جوی ایجاد می‌شود که بر اساس آن افرادی بدون شناخت کافی از بازار اقدام به خرید سهام به هر قیمتی می‌کنند؛ قیمت‌ها بی‌رویه افزایش یافته است.

وی ادامه می‌دهد: اهمال سازمان بورس در برخی مواقع مشهود است زیرا دلیلی ندارد کارخانه‌ای که تولید و فعالیتی ندارد سهمش ۱۰ یا ۱۵ برابر شود. در چنین فضایی تکنیکالیست مدام به ارزیابی می‌پردازند و مردم نیز با امیدهای واهی به معامله می‌پردازند، سپس سهم با سقوط طبیعی خود مواجه می‌شود و مردم دچار آسیب و زیان می‌شوند.

این کارشناس و فعال بازار سرمایه با تاکید بر هیجانی بودن این بازار گفت: وضعیت فعلی بازار تحلیلی نبوده و این مسئله نیز جدید نیست. تقریباً از سال ۸۱ به بعد که مدیریت بورس عوض شد، تغییرات بسیاری در بازار ایجاد شد. پیش از این تغییرات، دلالی سهام در بازار وجود نداشت اما پس از این تغییرات، گسترش فرمایشی و تحت فشار در بازار ایجاد شد و سفته بازی رواج بسیاری یافت و شرکت‌های سرمایه‌گذاری هم به سفته باز تبدیل شدند. بنابراین مردم تحت تأثیر این هیجانات قرار می‌گیرند، عده‌ای برنده و عده‌ای می‌بازند.

حسینی عبداللهی در پاسخ به این سوال که آیا با شرایط موجود، بازار بورس هنوز بازاری کارا و مناسب برای سرمایه‌گذاری است یا خیر، اظهار کرد: برای پاسخ به این سوال باید در نظر گرفت که مقصد سرمایه کجا می‌تواند باشد؟ اگر منافع کوتاه مدت افراد را در نظر بگیریم، مثلاً در دو ماه گذشته بازاری مثل طلا می‌توانست گزینه مناسبی باشد اما منافع بلندمدت اقتصاد و مردم در فعالیت آن‌ها در بورس است.

وی ادامه داد: در خیلی از صنایع مزیت نسبی وجود دارد، اگرچه ممکن است به دلیل تحریم‌های موجود عملکرد این صنایع نیز تحت تأثیر قرار گیرد اما در بلندمدت قطعاً بازده کسب شده در این بازار به مراتب از بازارهایی نظیر طلا و دلار بهتر است.

این کارشناس و فعال بازار سرمایه، خاطرنشان کرد: معتقدم اگر کسی در بازه پنج ساله یا حتی سه ساله، سرمایه خود را در بازار سرمایه نگه دارد، به نسبت سایر بازارها متضرر نخواهد شد و شاید سود بیشتری هم ببرد.

کد خبر 450617

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.