پول‌های کثیف مانع توسعه پایدار شهری

استادیار دانشگاه تربیت مدرس تهران گفت: توسعه پایدار بحثی بسیار رایج و متداول در کشورها و شهرهای مختلف دنیا است که در قالب نگاهی دراز مدت سعی دارد تامین منافع نسل‌های آینده را مدنظر قرار دهد، فاصله گرفتن از درآمدهای آلوده از مهمترین روش‌های رسیدن به توسعه پایدار شهری است.

سید مهدی خاتمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: توسعه شهرها باید به نحوی پایدار باشد و نتایج آن موقتی نباشد در غیر اینصورت مضرات توسعه شهری بیشتر از فواید آن است بنابراین باید در این نوع توسعه با نگاهی بلندمدت تامین منافع آیندگان را نیز مدنظر داشت.

وی افزود: مدیرانی که اعتقاد به توسعه پایدار دارند خود نیز باید تفکری پایدار داشته باشند، مدیری می‌تواند دغدغه پایداری را برای نسل‌های آینده جامعه خود داشته باشد که خود نیز این تفکر را قبول کرده باشد.

استادیار دانشگاه تربیت مدرس تهران خاطرنشان کرد: ملزم ساختن مدیران یا مردم به تفکر و عملکرد پایدار باید از طریق نهادینه ساختن فرهنگ یا اعمال قانون انجام شود و بهتر است به جای اعمال قانون بیشتر بر روی فرهنگسازی کار شود.

خاتمی عنوان کرد: نگاه مدیر شهر باید فراتر از دوره مدیریتی خودش باشد و اقدامات او در راستای توسعه پایدار و نه به دلیل مطرح کردن خودش در یک بازه زمانی کوتاه مدت باشد.

وی تصریح کرد: اولین اقدامی که می‌تواند به مدیریت شهری برای گام برداشتن در مسیر توسعه پایدار کمک کند، بحث درآمد پایدار است. درآمدی که بتواند طی سالیان مختلف ادامه پیدا کند، موجب توسعه شهرها شود و صدمه‌ای را متوجه شهر نکند.

استادیار دانشگاه تربیت مدرس تهران با بیان اینکه درآمدهای پایدار شهری نباید موقتی باشد، تاکید کرد: استفاده از درآمدهای ناپایدار یا درآمدهای آلوده از جمله بدترین اقدامات مدیریت شهری بود و مدیران سعی کردند تا در برخی شهرها با درآمد تراکم فروشی و کاربری فروشی، شهر را اداره کنند.

خاتمی عنوان کرد: درآمد تراکم فروشی و کاربری فروشی موقتی است و چنانچه دیدگاه مدیریت یک شهر، دیدگاهی کلان و جامع باشد هیچ گاه به سمت کسب درآمد از این طریق نمی‌رود.

وی ادامه داد: مالیات و عوارضی که از شهروندان گرفته می‌شود می‌تواند منبع درآمدی برای توسعه شهر باشد، به علاوه یارانه‌ای که برای بنزین اختصاص پیدا کرده است می‌تواند به مدیریت شهری اختصاص پیدا کند تا از این منابع در راستای توسعه پایدار شهر از جمله توسعه حمل و نقل عمومی استفاده کند.

استادیار دانشگاه تربیت مدرس تهران گفت: در حال حاضر درآمد مدیریت شهری وابسته به تراکم فروشی است در حالی که مسلم است که تراکم فروشی نتایج خوبی ندارد و این خود موجب تشدید تضاد منافع در شهر می‌شود و کسب درآمد از این طریق نمی‌تواند همیشه ادامه پیدا کند.

کد خبر 450612

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.