بهارستانی‌ها ‌دنبال تشویق «سوت‌زنان»

اظهارات رئیس کمیسیون امنیت ملی علیه رئیس جمهور، پایان تحریم های تسلیحاتی ایران، طرح استیضاح رئیس جمهور در مجلس، تصویب یک فوریت طرح حمایت مالی از افشاگران فساد و اظهارات هفته گذشته رئیس جمهور در مورد صلح امام حسن(ع) از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ دوشنبه ۲۸ مهرماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی در صفحه نخست امروز خود با تیتر «انتقاد مشاور قالیباف از ذوالنوری» به بررسی اظهارات مجتبی ذوالنوری علیه رئیس جمهور پرداخت و نوشت: واژه انقلابی‌گری معنای مثبتی دارد و کمتر شخصی را می‌توان یافت که تفسیر منفی از این واژه ارائه دهد اما هر اقدام و تصمیمی را نمی‌توان انقلابی‌گری نامید و به تحسین آن پرداخت، چراکه حرکت به سمت منافع و مصالح ملی و دوری کردن از تمایلات سیاسی و جناحی نخستین اصل انقلابی‌گری است که در ماه‌های اخیر مشاهده می‌شود برخی بدون توجه به این الزامات خود را انقلابی نامیده و در مسیر مخالف اهداف این واژه حرکت می‌کنند. حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از مدعیان انقلابی‌گری است که چند روز قبل در حساب توئیتری خود نوشت: «جناب روحانی اگر برای توجیه مذاکره با دشمن، علت صلح امام حسن (ع) با معاویه را خواست اکثر مردم از امام ذکر می‌کنید! امروز اکثریت قاطع ملت ایران به کمتر از عزل و مجازات شما راضی نمی‌شوند؛ با منطق شما، رهبر انقلاب باید دستور دهند هزار بار شما را اعدام کنند تا دل مردم عزیز راضی شود» این توئیت با واکنش‌های زیادی مواجه شد و بسیاری از سیاسیون که اصولگرا هم بودند به مخالفت با دیدگاه ذوالنوری پرداختند.

اما برخی هم از توئیت ذوالنوری بهره‌برداری‌های دوجانبه می‌کنند، مانند سیدمحمود رضوی، مشاور فرهنگی رئیس مجلس که دیروز در توئیتی آورد: «حضرت آقا فرمودند: اعتقاد راسخ دارم که دولت‌ها باید تا روز آخر وظایف خود را انجام دهند. امروز که تندروهای اصلاحات برای فرار از پاسخگویی به مردم استعفای رئیس‌جمهور را مطرح می‌کنند، برخی استیضاح رئیس‌جمهور را مطرح و دنبال می‌کنند! برخی چرا متوجه نیستند که آب در آسیاب که می‌ریزند» در وهله نخست، مشاور قالیباف برخلاف ادعاهای رئیس مجلس مسیر خلاف ایجاد وحدت را دنبال می‌کند و گویی دو قطبی‌سازی که آفت بزرگی برای کشور است خط قرمز مشاور قالیباف نیست. همچنین رضوی باید به بررسی چرایی تاکید برخی اصلاح‌طلبان بر استعفای روحانی می‌پرداخت و می‌دانست رفتار برخی همفکران او مانعی برای تحقق برنامه‌های دولت است. بخش اول و دوم توئیت رضوی با هم همخوانی ندارد چراکه به فرموده رهبری باید اجازه داد دولت تا روز آخر به انجام مسئولیت بپردازد اما مشاور قالیباف برخلاف این موضوع حرکت می‌کند. برخی هم معتقدند توئیت رضوی به نوعی تبلیغ انتخاباتی برای قالیباف و حامیان اوست.

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ارمغان تسلیحاتی برجام بی‌رمق» به بررسی پایان تحریم‌های تسلیحاتی پرداخت و نوشت: بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱، در سال پنجم اجرای برجام روز یکشنبه ۲۷ مهرماه ۱۳۹۹ زمان پایان محدودیت‌های تسلیحاتی و نیز مسافرتی ۲۳ شخص حقوقی ایران است. بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱، بر مبنای دوره‌های زمانی پنج، هشت و ده ساله پس از تاریخ قبول توافق برجام و نه تأیید شورای امنیت، تحولاتی ایجاد خواهد شد. از این رو در تاریخ ۱۸ اکتبر ۲۰۲۰ که برابر با ۲۷ مهرماه ۱۳۹۹ است، سال پنجم قبول توافق برجام محقق خواهد شد و بر همین مبنا در این تاریخ دو تحول مهم لغو محدودیت‌های تسلیحاتی ایران و لغو محدویت‌های مسافرتی برخی اشخاص حقیقی ایران اتفاق می‌افتد.

تحریم‫های تسلیحاتی ایران از اوایل سال ۱۳۸۶ در قطعنامه ۱۷۴۷ تحت‫الشعاع برنامه هسته‌ای ایران به طور محدود وارد شد و بعد از آن در قطعنامه‌های بعدی این تحریم‌ها ولو محدود مورد تأیید قرار گرفت، اما با قطعنامه ۱۹۲۹ در سال ۱۳۸۹ تحریم‌های گسترده تسلیحاتی علیه ایران اعمال شد.

در چند ماه گذشته دولت آمریکا با وجود خروجش از توافق هسته‌ای در می ۲۰۱۸ با نزدیک شدن به تاریخ لغو خودکار تحریم تسلیحاتی ایران در ۱۸ اکتبر (۲۷ مهر) تلاش کرد تا این مساله را به شکل‌های مختلف لغو کند. ترامپ فکر می‌کرد با خروج عجولانه و بدون پشتوانه بین‌المللی‌اش از توافق هسته‌ای توانسته آن را از بین ببرد اما بعد از دو سال هر چند که این توافق در بخش‌های زیادی دیگر اجرا نمی‌شد اما در همان بخش‌های اندک عصبانیت ترامپ و دستگاه سیاست خارجی‌اش را برانگیخت.

علاوه بر این همراهی نکردن بی‫سابقه اکثریت اعضای شورای امنیت با آمریکا در اعمال تحریم علیه ایران یا از بین بردن برجام بیش از پیش او را در این وادی تنها و عصبانی کرد. این در حالی است که ترامپ در روزهای کرونایی حاکم بر جهان و کشورش در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در نوامبر، روزهای سختی را پشت سر می‌گذارد.

ترامپ برای دو بار سعی کرد از مسیر شورای امنیت و با ارائه یک پیش‌نویس قطعنامه جدید، قطعنامه ۲۲۳۱ را به نحوی ملغی و بی اثر کند اما اعضای شورای امنیت یک صدا از این اقدامات پیروی نکردند. در همین راستا آمریکا تلاش کرد با ارائه پیش‌نویس قطعنامه‌ای، محدودیت‌های تسلیحاتی ایران که موضوع بند ۵ ضمیمه (ب) و شق ب بند ۶ ضمیمه (ب) قطعنامه ۲۲۳۱ است را مجدد تمدید کند اما این پیش نویس، تصویب نشد.

روزنامه اعتماد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «دلواپسان علیه جمهور» به بررسی طرح استیضاح روحانی در مجلس به‌رغم مخالفت‌های محمدباقر قالیباف پرداخت و نوشت: از این‌رو نمایندگان اصولگرا و طیفی که به جبهه پایداری نزدیک‌اند، در حالی طول یکی دو هفته تعطیلی جلسات علنی پارلمان و حضورشان در حوزه‌های انتخابیه بارها و بارها به انتقاد از روحانی و ناکارآمدی‌های اقتصادی‌اش پرداختند که دیروز بلافاصله پس از از سرگیری کار مجلس، با حضور در صحن بهارستان دوباره دست به کار شدند تا مگر این نوبت، منویات‌شان برای استیضاح روحانی و برکناری او را عملی کنند و حداقل با این اقدام نارضایتی افکار عمومی از عملکرد ۴ ماهه خود را پوشش دهند. در همین راستا نمایندگان روز گذشته اقدام به جمع‌آوری امضا برای استیضاح روحانی کردند. از قرار معلوم مجتبی ذوالنوری که پیش‌تر نیز برای استیضاح رئیس‌جمهوری تلاش‌هایی کرده بود، این‌بار نیز بی‌میل به تحقق این مهم نیست و در حالی که دست‌کم کف صحن این تمایل را در خفا و به‌طور غیررسمی دنبال می‌کند، در شبکه‌های اجتماعی و حساب کاربری توییتری‌اش که ازقضا آن اظهارنظر بحث‌انگیز با محوریت «هزار بار اعدام روحانی» را نیز منتشر کرد، از تلاش خود برای به جریان انداختن این طرح می‌گوید.

علیرضا نظری، نماینده نزدیک به جبهه پایداری خمین در مجلس یازدهم هم در همین راستا در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت که «طرح استیضاح و عدم کفایت رئیس‌جمهوری، جناب آقای حسن روحانی با ۲۰ محور در حال جمع‌آوری امضا است.» این نماینده مجلس از ۲۰ محور مدنظرش، ۱۳ محور را در توئیت خود اعلام کرد که شامل مواردی چون «کم‌کاری، ضعف، سستی، ناتوانی و عدم کفایت در اداره قوه مجریه»، «سوءمدیریت در اداره درآمدهای ارزی و بازار ارز کشور»، «عدم مدیریت و الزام به بازگرداندن ارز مورد تعهد صادرکنندگان»، «سوءمدیریت و ناتوانی در نظارت و کنترل قیمت‌ها»، «بی‌کفایتی و فقدان اراده و نداشتن عزم جدی و اقدام مؤثر در برخورد با آسیب‌های اجتماعی»، «قانون‌گریزی، استنکاف از اجرای قانون و نقض گسترده آن اعم از قانون اساسی» و «نداشتن صداقت و صفت امانتداری» بود. پیگیری‌های خبرنگار روزنامه «اعتماد» اما از این قرار است که بسیاری از پایداری‌های حاضر در مجلس یازدهم، این طرح را امضا کرده‌اند و از قرار معلوم تلاش‌های نمایندگان میان مخالفت قالیباف برای افزایش امضاهای آن در جریان است.

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بهارستانی‌ها دنبال تشویق سوت‌زنان» به بررسی تصویب یک فوریت طرح حمایت مالی از افشاگران فساد پرداخت و نوشت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز گذشته مجلس، با بررسی دوفوریت طرح حمایت مالی از افشاگران فساد درنهایت با یک فوریت آن موافقت کردند. موضوع تشویق افشا کنندگان فسادهای اقتصادی وقتی اهمیتی دوچندان می‌یابد که بدانیم سابقه افشای برخی فسادهای رخ‌داده نه‌تنها با تشویق و مصونیت همراه نبوده که حتی منجر به برخورد با فرد افشا کننده نیز شده است. اما اکنون که به افشا کنندگان فساد لقب سوت‌زن داده شده و سوت‌زنی‌ها به جوانان منتسب به جریان اصولگرایی هم تسری یافته است، حمایت از افشاگران فساد اهمیت یافته و قرار است شکل رسمی به خود بگیرد. در دی ۹۷ بود که خبری منتشر شد مبنی‌بر اینکه طرح حمایت از افشا کنندگان فساد اقتصادی در مجلس بررسی شود. این طرح را سیدفرید موسوی، نماینده تهران، تهیه کرده و گفته بود: آن را بر اساس تجربه کشورهای دیگر ارائه داده است.

سیدفرید موسوی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس دهم، به خبرگزاری خانه ملت گفته بود: «ارتقای شفافیت و تقویت نظارت عمومی دو عامل اصلی است که می‌تواند در مبارزه با فساد مؤثر واقع شود. بر همین مبنا قوانین در برخی کشورها چتر حمایتی برای افشا کنندگان تخلفات در حوزه‌های مختلف در نظر گرفته‌اند».

وی افزوده است: «پیش از این نیز در قوانین دیگر، برای افرادی که فساد را فاش می‌کنند، تشویق در نظر گرفته شده است، ولی تا به امروز با وجود الزامات قانونی هیچ‌گونه سازوکار اجرایی برای آن پیش‌بینی نشده و قوانین پیشین نیز اجرایی نشده است. بر اساس این، مجلس تعلل در این زمینه را جایز ندانست و طرحی در این زمینه تدوین شده که چتر حمایتی قانون، مانع از تعرض دیگران به افشا کنندگان تخلفات مالی خواهد شد. به‌زودی این طرح در دستور کار کمیسیون‌های تخصصی مربوط به خود قرار خواهد گرفت».

به گفته وی، «این طرح با همکاری کارشناسان دیوان محاسبات مجلس شورای اسلامی تنظیم و انجام شده است.»

البته بررسی و تصویب این طرح به عمر مجلس دهم قد نداد و کار به مجلس یازدهم کشید. یکم تیر بود که اقبال شاکری، نماینده مجلس، در توییتی خبر داد: طرح حمایت مالی از افشاگران فساد تهیه و با امضای تعداد کثیری از نمایندگان تحویل هیئت‌رئیسه شد. دوم تیر هم حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی، درباره طرح حمایت مالی از افشاگران فساد، گفت: برای اینکه طرح سوت‌زنی و حمایت مالی از افشاگران فساد جنبه قانونی پیدا کند، تعدادی از نمایندگان آن را پیشنهاد داده‌اند، در این طرح مشوق‌هایی برای افشا کنندگان مفسدان در نظر گرفته شده که بسیار خوب است.

وی افزود: طرح حمایت مالی از افشا کنندگان فساد هنوز یک طرح اولیه است، این طرح باید به معاونت قوانین و مرکز پژوهش‌های مجلس برود تا پخته شود، ولی اصل طرح به هیئت‌رئیسه آمده است و از اینجا به اداره قوانین مرکز پژوهش‌ها ارسال می‌شود تا با سرعت در کمیسیون قضائی و برنامه‌وبودجه بررسی شود، به صحن بیاید و تصویب شود.

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «نامه ۱۰۰۰ استاد دانشگاه به رئیس‌جمهور: تحلیل تاریخ را به اهلش بسپارید» بررسی اظهارات هفته گذشته حسن روحانی پرداخت و نوشته است: اعضای مجمع عالی، شورای راهبردی و مدیران ۱۰۸۴ کانون نهضت استادی بسیج طی نامه‌ای به روحانی نوشتند: سخنان اخیر شما درباره دلیل صلح امام حسن (ع) تحلیل تاریخی ناصوابی بود که در همین روزها از سوی پاره‌ای از صاحب‌نظران تاریخ‌دان و اهل فضل و علم، پاسخ یافته و ناروا و نابجا بودن برداشت جنابعالی برای حق‌جویان روشن شد. اما به نظر می‌رسد ضمن احترام به جنابعالی باید درباره غرض شما از نقل این تحلیل که نوعی «شبیه‌سازی تاریخی» در جهت مشروع جلوه دادن مذاکره قبلی یا مجدّد با دولت آمریکا است، بیشتر تأمل کرد.

در بخش دیگری از این نامه آمده است: وجدان‌های آگاه بر آن هستند که آنچه در اثر «توافقنامه خسارت‌بار برجام» بر عموم ایرانیان رفته از هرگونه تفسیر و تحلیلی بی‌نیاز است؛ چراکه «وضع تلخ معیشتی مردم»، به‌روشنی بیانگر تلاش‌های هفت‌ساله جناب عالی و ائتلاف اصلاح‌طلبان - کارگزاران در زمینه «گره‌زدن اقتصاد کشور به مذاکره» است. امروز، غلط بودن آن نسخه ائتلافی انتخابات که آلوده به تحریف و مهندسی افکار نیز بود، بر همگان آشکار گشته و جایی برای «توجیه» و «فرافکنی» ناکارآمدی‌های ائتلاف مذکور در اداره کشور باقی نگذاشته است. پس مجدداً و بعد از هفت سال تلاش نکنید تا از طریق «استفاده ابزاری» از موقعیت تاریخی آن امام غریب و مظلوم و «تحریف» آنچه که بر ایشان رفت گذشته را تطهیر یا آینده را طراحی‌نمایید.

در این نامه تاکید شده است: چنانچه شما در طول بیش از هفت سال گذشته بر «ظرفیت‌های داخلی» تکیه می‌کردید و چشم امید به غرب نداشتید و اقتصاد داخلی را نسبت به مذاکره «شرطی» نمی‌کردید، امروز در وضعی قرار نمی‌گرفتید که مؤتلفین و منتقدین‌تان یکپارچه از شما فاصله بگیرند و شما را در ورطه‌ای که در آن گرفتار شده‌اید تنها بگذارند.

کد خبر 450549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.