کرونا باعث کاهش شنوایی می‌شود؟ 

پزشکان معتقدند کاهش شنوایی ناگهانی می‌تواند یکی از عوارض جانبی ابتلای بیماری کرونا باشد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، هر سال بیماران زیادی به دلیل کاهش شنوایی ناگهانی به پزشک مراجعه می‌کنند. ممکن است دلیل کاهش شنوایی ناگهانی عفونت‌های ویروسی، بیماری آنفلوآنزا و مشکلات دیگر باشد. پزشکان معتقد هستند در صورتی که کاهش شنوایی به موقع تشخیص داده شود، می‌توان مانع پیشرفت و حتی بهبود آن شد؛ مصرف استروئیدها بهترین روش درمان این مشکل محسوب می‌شود.

از زمان آغاز شیوع ویروس کرونا تا کنون بعضی از مبتلایان به این بیماری با کاهش شنوایی ناگهانی مواجه شده‌اند. با وجود اینکه مطالعات بسیاری در مورد ویروس کووید -۱۹ و علائم مربوط به آن انجام شد، اما هنوز ارتباط بین عملکرد حس شنوایی و ابتلای به این ویروس به طور کامل ارزیابی نشده است. یک مرد ۴۵ ساله انگلیسی مبتلا به آسم، که به دلیل بروز بیماری کرونا در بیمارستان بستری شده بود اعلام کرد که شنوایی یکی از گوش‌هایش کمتر شده است؛ او درگیر علائم شدید بیماری کرونا بود و در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان با کمک دستگاه ونتیلاتور نفس می‌کشید. استروئیدهای داخل وریدی، داروی ضد ویروس رمدسیور و خون دریافت کرده و در حال بهبود یافتن بود.

یک هفته پس از خارج کردن لوله تنفسی، این فرد در گوش چپ خود صدای زنگ احساس کرد و شنوایی او به صورت ناگهانی کاهش یافت. متخصصان گوش متوجه وجود انسداد یا التهابی در گوش او نشدند، اما یک آزمایش شنوایی نشان داد که این فرد مقداری قابل توجهی از حس شنوایی خود را از دست داده است. حس شنوایی این بیمار پس از تزریق استروئید و مصرف قرص تا حدودی بهبود پیدا کرد.

به گفته متخصصان زمانی که بدن افراد به ویروس کووید -۱۹ آلوده شود، ویروس به سلول‌های خاص موجود در ریه‌ها و خون حمله می‌کند. این ویروس در سلول‌های مشابه در گوش میانی نیز دیده شده است. ویروس کرونا علاوه بر اینکه باعث ایجاد پاسخ التهابی شدید در بدن افراد می‌شود، مقدار ماده شیمیایی را که منجر به کاهش شنوایی می‌شود افزایش می‌دهد. لازم است مطالعات بیشتری بشود تا ارتباط بین ابتلا به بیماری کرونا و کاهش شنوایی مورد تایید قرار گیرد.

کد خبر 450524

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • A IR ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    0 0
    به نظر من هم درست است چو من شخصاً بعد از ویروس کووید 19 یا همان کرونا نوع 6گرفتم گوش هایم سنگین کم شنوا شده بعد مدت 6ماهه بهتر شد