به گزارش ایمنا، در جریان برگزاری این وبینار، «حمیدرضا عظیمیان» مدیرعامل فولاد مبارکه، مردادماه سال ۱۳۹۹ و رونمایی از طرح تحول دیجیتال فولاد مبارکه را تولد دوباره این شرکت دانست و تصریح کرد: با برنامهریزیهای انجام شده فولاد مبارکه تا سال ۱۴۰۴ بهعنوان کارخانه هوشمند در جهان شناخته خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: امروز نیازمند آن هستیم که در این راه سخت و پرپیچوخم، با کمک شرکتهای دانشبنیان و دانشگاهها و… فولاد مبارکهای را در کلاس هوشمند ارائه دهیم به همین منظور قصد داریم با طی کردن این مسیر در ابتدا نوآورترین شرکت در عرصه فولاد و سپس بهعنوان الگویی برای سایر صنایع مطرح شویم.
وی با اشاره به نقش شرکتهای دانشبنیان و استارتآپ اظهار کرد: از جوانان فعال در شرکتهای استارتآپی، دانشمندان و متخصصان در شرکتهای دانشبنیان و پارکهای علمی و فناوری کشور تقاضا میکنیم در این راه سخت که افقی روشن پیشِ روی صنعت کشور قرار میدهد ما را یاری رسانند.
مدیرعامل فولاد مبارکه با تأکید بر اینکه فولاد مبارکه توانایی تأمین تجهیزات و منابع مالی لازم برای اجرای این پروژه بزرگ را دارد، خاطرنشان کرد: در واقع فولاد مبارکه منابع ارزی و ریالی طرح را تأمین خواهد کرد تا در زمان مناسب این طرح به اجرا برسد.
وی ورود به اجرای چنین طرحی را جسورانه عنوان کرد و ضمن قدردانی از حضور همه بنیادها و شرکتهای حاضر در طرح گفت: طبق این برنامه، اگر بتوانیم در ابتدای سال ۱۴۰۴ این طرح را به بهرهبرداری برسانیم، با بخش عمدهای از مجموع ۴۰۰ شرکت استارتآپ و دانشبنیان که در این وبینار حضور دارند قرارداد خواهیم بست و این موفقیت را با ایشان جشن خواهیم گرفت.
فولاد مبارکه در راستای انقلاب صنعتی نسل چهارم گام برداشته است
در همین راستا، «رسول سرائیان» مدیرعامل شرکت ایریسا گفت: چالشهای صنعت فولاد در عرصه رقابت، هزینه، تنوع محصول و مسیری که مشتریان داشتند، در نهایت باعث شد فولاد مبارکه به سمت هوشمندسازی برود.
به گفته وی، طرح تحول دیجیتال توسط شرکت ایریسا طراحی و شش مرداد اجرایی شده و این شرکت در مسیر انجام این پروژه فراز و فرودهای زیادی خواهد داشت.
مدیرعامل شرکت ایریسا ادامه داد: در واقع این حرکت در راستای انقلاب چهارم صنعتی بوده و فولاد مبارکه نیز در این مسیر گام برداشته است در طرح تحول دیجیتال چندین شعار تعریف شده است. نخست «فولاد هوشمند از سنگ تا رنگ» است؛ به این شکل که سنگآهن از معدن استخراج شده و بعد از طی مراحل مختلف تولید، تبدیل به ورق گالوانیزه میشود و در صنعت ساختمان و لوازمخانگی استفاده میشود در واقع این زنجیره ارزش مربوط به بازه زمانی ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۴ است و تا سال ۱۴۰۴، فولاد مبارکه به کارخانه فولاد هوشمند تبدیل میشود.
سراییان گفت: چالشهایی مانند روندهای بینالمللی صنعت و همچنین فرایندهای نوظهور برای فولاد مبارکه تعریف شده و در سال ۱۴۰۴ فولاد مبارکه یک کارخانه هوشمند خواهد بود.
به گفته وی، یکی از بهترین مباحث دیدهشده در این طرح، نقشآفرینی و بهرهگیری از شرکتهای دانشبنیان و استارتآپ است همچنین به جهت اطمینان از این مهم، مرکز نوآوری تحول دیجیتال فولاد مبارکه که راهاندازی آن شروع شده، یکی از پشتوانههای اصلی ما در طرح تحول دیجیتال این شرکت به شمار میآید.
مدیرعامل شرکت ایریسا گفت: امروز اولین رویداد در زمینه تحول دیجیتال برگزار شده و ما نیازمند همکاری دانشجویان و شرکتهای استارتآپی هستیم.
وی افزود: طرح تحول دیجیتال فولاد مبارکه اقدامی نیست که بهتنهایی بتوانیم از عهده آن برآییم، بلکه نیازمند استفاده از تمامی ظرفیتها و قابلیتهای موجود کشور در این زمینه هستیم، حدود سه ماه وقت گذاشتیم و هفت چالش و مسئله را برای این وبینار آماده کردیم.
سراییان گفت: تحلیل بهرهوری خطوط تولید فولاد مبارکه با استفاده از ابزار هوش مصنوعی، اندازهگیری ضخامت نسوز پاتیل در حالت گرم، نمونه طراحی و ساخت دوقلوی دیجیتال در فولاد مبارکه، لجستیک هوشمند، امنیت کاربردهای هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در حوزه siem و ایجاد پلتفرم شفاف بهمنظور ارتقای امنیت و شفافیت در فرایند خرید فولاد مبارکه با استفاده از فناوری بلاک، چالشهای اصلی ما در این زمینه هستند.
به گفته وی پس از ارائه چالشها در ۲۳ مهر، دریافت پیشپروپوزالها نیز در ۱۶ آبان صورت خواهد پذیرفت، این پیشپروپوزالها یکم آذر ماه ارزیابی خواهند شد و پس از آن در هفته آخر آذر بازدید حضوری از فولاد مبارکه برای پیشنهادهای تأیید شده صورت خواهد گرفت بعد از آن تا پانزدهم دیماه، پروپوزالها نهایی خواهد شد و ارزیابی لازم برای انتخاب اولویتهای همکاری در یکم بهمن انجام میشود و در نهایت مذاکرات و توافق و عقد قرارداد صورت میگیرد.
بنابر اظهارات مدیرعامل شرکت ایریسا و محور مجری این پروژه، انتقال فناوری و مالکیت فکری و همچنین سرمایهگذاری و حمایت مالی در تولید و توسعه محصول، پیشخرید محصول و مشارکت ازجمله مدلهای اصلی همکاری با شرکتهای استارتآپی است، ضمن اینکه یک رویداد دیگر در همین زمینه در بهمن یا اسفندماه امسال برگزار خواهد شد و سال ۹۹ را با دو رویداد به پایان خواهیم برد.
فولاد مبارکه این مسئولیت سنگین را برعهده گرفته که هاب تحول دیجیتال در صنعت فولاد باشد
در حاشیه برگزاری این رویداد، «سید مهدی نقوی» معاون تکنولوژی فولاد مبارکه نیز گفت: با نهایی شدن این فرایند، فولاد مبارکه تا سال ۱۴۰۴ عضو باشگاه و کلوپ فانوس دریایی دنیا خواهد شد. باید به خاطر داشته باشیم دنیای آتی دنیای دیجیتال است، از این رو از سال گذشته در مطالعات خود و همچنین دستاوردهای نهادهای دانشی به این نتیجه رسیدیم که زندگی صنعتی در آینده متعلق به گروهی خواهد بود که بتوانند در مدیریت دیجیتال حرفی برای گفتن داشته باشند و پیشگام باشند.
وی اظهار کرد: فولاد مبارکه بهعنوان یک شرکت پیشرو و دانشی که در چشمانداز خود الگو بودن برای بنگاههای صنعتی را در نظر گرفته، این مسئولیت را پذیرفته و این فرایند را بررسی و پیش نیازهای هوشمندسازی را کسب کرده است.
معاون تکنولوژی فولاد مبارکه افزود: بعد از این مرحله، پروژهها و فعالیتهایی را در استراتژی تدوین کردیم که یکی از آنها طراحی مرکز تحول دیجیتال بوده است. همچنین با معاونت طرح و برنامه وزارت صمت هماهنگی لازم انجام شد تا فولاد مبارکه این مسئولیت سنگین را برعهده گیرد و هاب تحول دیجیتال در صنعت فولاد باشد و این مهم را به عنوان پیشگام اجرا کند و در نهایت موجب توسعه صنایع ایران شود.
وی گفت: مؤسسه اقتصاد جهانی و مکنزی ۱۱ شاخص مهم را ارائه کردهاند که بر اساس آن شرکتها میتوانند وارد این کلوپ شوند، تعداد محدودی از شرکتها هم اکنون عضو این باشگاهاند و امیدواریم تا سال ۱۴۰۴ عضو آن شویم و ثابت خواهیم کرد که در واقع فولاد مبارکه هوشمند هستیم.
ایجاد کسب و کارهای جدید
درهمین خصوص «عباس زارعی»، رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران نیز افزود: در این فرایند بر آن شدیم تا رویدادهایی چالشی اجرا کنیم و به این وسیله چالشهای صنعت فولاد کشور و فولاد مبارکه را شناسایی و مورد بررسی و تحلیل قرار دهیم، همچنین بخشی از فعالیتهای استارتآپی پایهگذاری شد تا در نهایت با استفاده از ظرفیتهای این استارتآپ و تکنولوژیهای ایجادشده، کسب و کارهای جدیدی ایجاد شود که قابلیت استفاده و انتقال به سایر شرکتهای داخلی و حتی عرضه به عرصههای بینالمللی را داشته باشد.
نظر شما