۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۲
اهمیت فضاهای شهری چیست؟

یک دکترای شهرسازی گفت: تبلور یک شهر تعامل‌گرا و مشارکت جو در گرو وجود عرصه‌هایی برای تظاهرات و تعاملات اجتماعی است.

امیر حسین شبانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: متخصصان سلسله مراتب فضاهای شهری دسته بندی‌های مختلفی کرده‌اند، یکی از دسته بندی‌های مرسوم در ادبیات شهرسازی و معماری تقسیم بندی فضای شهر به فضاهای خصوصی، نیمه خصوصی، نیمه عمومی و عمومی است.

وی خاطرنشان کرد: شهرسازی قدیم در قالب رعایت سلسله مراتب‌ها تعریف کامل و جامعی از فضاهای شهری دارد در حالی که امروزه ساختار جدیدی از فضاهای شهری در دستور کار شهرسازان و مدیران شهر قرار گرفته است.

این کارشناس شهرسازی عنوان کرد: امروزه عرصه‌های عمومی شهر، فضاهایی است که شهروندان در طول ساعات شبانه روز بدون محدودیت از آن استفاده می‌کنند در حالی که فضای خصوصی خط مالکیتی دارد و استفاده از این آن‌ها منوط به اجازه افراد حقیقی یا حقوقی است.

شبانی افزود: شهر جایگاه حضور و پیدایش تعاملات اجتماعی و تبلور مفهوم جامعه مدنی است، یکی از اصلی‌ترین بسترها برای تبلور این مفاهیم فضاهای شهری است.

شبانی با بیان اینکه تبلور یک شهر تعامل‌گرا و مشارکت جو در گرو وجود عرصه‌هایی برای تظاهرات و تعاملات اجتماعی است، تصریح کرد: تعاریفی که امروزه از حوزه‌های عمومی و خصوصی شهر ارائه می‌شود در راستای نیل به شهر انسان مدار و پویا از نظر اجتماعی نیست به همین دلیل شهروندان حضور فعالانه و مشارکت جویانه‌ای در امور شهر ندارند.

وی ادامه داد: از طرف دیگر عرصه‌های خصوصی شهر شاهد بروز نظام سوداگرانه و جاه‌طلبانه در عرضه زمین و مسکن شهری است.

این کارشناس شهرسازی تاکید کرد: تعارض بین حوزه عمومی و خصوصی موجب شده هرکدام دنبال سهم خواهی بیشتر از شهر باشند و هدف نهایی شهر که فراهم آوردن شرایط زیست‌پذیری شرافتمندانه برای شهروندان است به دست فراموشی سپرده شود.

کد خبر 450458

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.