اهمیت خوردن هویج در روزهای کرونایی/دمنوش پاییزی برای درمان بیماری‌ها

پیشگیری از سرطان روده با تعدادی از خوراکی‌ها، اهمیت خوردن هویج در روزهای کرونایی، دمنوش پاییزی برای درمان بیماری‌ها، میوه‌ای موثر در درمان سرفه‌های کرونایی و خواص شگفت انگیز چغندر قرمز را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سرطان کولون و رکتوم (راست‌روده) بیش از گذشته در حال آسیب رساندن به بزرگسالان جوان است. برای مثال افراد متولد سال ۱۹۹۱ نسبت به افراد متولد سال ۱۹۵۰، بیش از دو برابر در معرض خطر ابتلاء به سرطان کولورکتال هستند. امروزه، این بیماری، یکی از سرطان‌های شایع است.

گزارش سال ۲۰۱۷ مؤسسه تحقیقات سرطان آمریکا و صندوق جهانی تحقیقات سرطان، خبرهای خوبی به ارمغان آورد: اقدامات زیادی وجود دارد که افراد می‌توانند برای کاهش چشمگیر خطر ابتلاء به سرطان کولورکتال انجام دهند. یافته‌ها «قوی و شفاف» هستند. رژیم غذایی و سبک زندگی نقش بزرگی در سرطان کولورکتال دارند.

به طور ویژه، این گزارش نشان می‌دهد که خوردن روزانه غلات کامل، ممکن است خطر ابتلاء به سرطان کولورکتال را حدود ۱۷ درصد کاهش دهد. این گزارش، شاهدی به شواهد علمی قبلی اضافه می‌کند که نشان می‌دادند غذاهای حاوی فیبر ممکن است خطر ابتلاء به این سرطان خاص را پایین بیاورند.

سبوس، پوست خارجی چند لایه‌ی دانه خوراکی است. سبوس شامل آنتی‌اکسیدان‌های مهم، ویتامین‌های گروه B و فیبر می‌باشد. و جوانه، بخشی از غله است که توانایی تبدیل شدن به یک گیاه جدید را دارد. جوانه شامل بسیاری از ویتامین‌های گروه B، برخی از پروتئین‌ها، مواد معدنی و چربی‌های سالم است. غلات کامل، منبعی غنی از مواد شیمیایی گیاهی و آنتی‌اکسیدان‌هایی است که خاصیت ضد سرطانی دارند. تصور می‌شود که غلات کامل با کاهش سطح انسولین ناشتا، اثرات مفیدی بر جلوگیری از سرطان کولورکتال می‌گذارد.

طبق مطالعه قبلی، سه وعده غلات کامل در روز (مجموعاً ۹۰ گرم) با کاهش ۱۷ درصدی احتمال ابتلاء به سرطان کولورکتال همراه بود. یک وعده غلات کامل برابر است با یک‌دوم فنجان برنج قهوه‌ای پخته شده، بلغور جو دوسر یا سایر غلات کامل، یا یک فنجان غلات کامل صبحانه.

برخی متخصصین، غلات جوانه‌زده را پیشنهاد می‌کنند، اما گزینه‌های بیشتر دیگری وجود دارد. باید مقدار بیشتری از غذاهایی که تنها شامل غلات کامل نمی‌شوند و عناصر دیگری هم دارند (مانند کراکر غلات کامل، گرانولابار، نان و مافین) بخورید تا میزان مطلوب غلات کامل را جذب کنید.

غلات کامل، منبعی غنی از مواد شیمیایی گیاهی و آنتی‌اکسیدان‌هایی است که خاصیت ضد سرطانی دارند. تصور می‌شود که غلات کامل با کاهش سطح انسولین ناشتا، اثرات مفیدی بر جلوگیری از سرطان کولورکتال می‌گذارد

این گزارش تاکید می‌کند که برخی از عادات سبک زندگی مانند مصرف زیاد گوشت قرمز پخته شده مانند گوشت گاو یا گوشت خوک (بیش از ۵۰۰ گرم یا کمی بیش از یک پوند در هفته)، خوردن منظم هات‌داگ، بی کن، و یا سایر گوشت‌های فرآوری شده، داشتن اضافه‌وزن یا چاقی، مصرف نوشیدنی‌های الکلی، سیگار کشیدن و روش‌های دیگر کاهش خطر ابتلاء به سرطان کولورکتال با خطر بالاتر سرطان روده بزرگ مرتبط است.

جایگزین کردن غلات تصفیه‌شده با غلات کامل، مصرف بیشتر غذاهای گیاهی مانند، میوه‌ها، سبزیجات و حبوبات به شما یک بسته رژیم غذایی حاوی ترکیبات محافظت‌کننده در برابر سرطان، ارائه می‌دهد و به کنترل وزن، که در کاهش خطر بسیار حائز اهمیت است، کمک می‌کند.

وقتی پای سرطان به میان می‌آید، هیچ تضمینی وجود ندارد، اما اکنون روشن است که گزینه‌هایی وجود دارد که می‌توانید انتخاب کنید و گام‌هایی در جهت کاهش خطر ابتلاء به سرطان کولورکتال و سایر موارد، بردارید.

خواص شگفت‌انگیز چغندر قرمز

طبع لبو بر اساس طب سنتی گرم و تر است. برخی از مهمترین خواص درمانی لبو، عبارتند از: لبو سرشار از اسید فولیک و آهن است، از این رو مصرف آن به پیشگیری و درمان کم خونی کمک شایانی می‌کند. لبو سرشار از مواد آنتی اکسیدان مفید است و مصرف آن برای پیشگیری از سرطان به ویژه سرطان کولون (سرطان روده بزرگ) مفید است.

مصرف لبو به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و برای درمان سرماخوردگی مفید است. همچنین تسکین درد مفاصل و نقرس از دیگر خواص لبو پخته است. آب لبو پخته برای رفع التهاب مثانه و بیماری‌های پوست مفید است و فشار خون را تنظیم می‌کند.

مصرف لبو پخته، نقش به سزایی در کاهش سطح کلسترول خون دارد و بنابراین مصرف آن، فرد را در برابر ابتلاء به بیماری‌های قلبی و عروقی محافظت می‌کند. لبو دارای املاح معدنی زیادی همچون کلسیم، فسفر، منیزیم، پتاسیم و گوگرد بوده و یکی از منابع پیشگیری کننده از پوکی استخوان است.

آب لبو پخته درمانی مفید برای ورم روده است. از خواص لبو پخته کمک به درمان یبوست است، لبو خاصیت نرم کننده و ملین دارد. مصرف لبو پخته باعث افزایش اشتها می‌شود. به دلیل بالا بودن میزان اسید فولیک موجود در لبو پخته، مصرف آن برای زنان باردار بسیار مفید است و از نقایص مادرزادی جنین پیشگیری می‌کند. درمان بیماری‌های پوستی، بواسیر، التهاب لثه و کمک به درمان التهاب مجاری ادرار از دیگر خواص لبو پخته است.

متخخصان طب سنتی معتقدند مصرف لبو پخته باعث ایجاد آرامش می‌شود و برای درمان رعشه و پیشگیری از بیماری جزام مفید است. لبو از مواد غذایی است که مصرف آن به دفع سموم و مواد زائد بدن کمک شایانی می‌کند. ریز مغذی‌ها، مواد آنتی اکسیدان و رنگدانه‌های موجود در لبو خاصیت سم زدایی و ضد التهابی دارند.

میوه‌ای مؤثر در درمان سرفه‌های کرونایی

متخصص و مدرس طب ایرانی، گفت: استفاده از میوه‌های بومی چون عناب در بهبود و پیشگیری بیماری کرونا مؤثر است و این میوه به صورت دمنوش و یا غلیظ شده به صورت رب می‌تواند مخصوصاً برای تسکین سرفه مفید باشد.

مریم نواب‌زاده با اشاره به مشکلات شایع کرونا، اظهار کرد: توصیه‌هایی از نگاه طب ایرانی برای پشت سر گذاشتن این بیماری وجود دارد تا این بیماری را که به هیولایی تبدیل شده، پشت سر بگذاریم.

وی با بیان اینکه اصل اول رعایت اصول بهداشتی برای عدم مبتلا شدن است، افزود: ویروس سارس و مرس که در سال‌های گذشته در برخی کشورها شایع شد، از خانواده ویروس کرونا هستند، اما قدرت جهش زایی و سرعت تکثیر و انتشار بالاست.

این متخصص و مدرس طب ایرانی با تاکید بر وجود بیماری زمینه‌ای که ایجادکننده ضعف سیستم ایمنی است، از موارد تشدیدکننده کروناست، تصریح کرد: سالمندان، اطفال، افرادی که دارای بیماری‌هایی چون دیابت و فشار خون هستند بیشتر در معرض ابتلاء هستند.

نواب‌زاده با بیان اینکه طب سنتی ایران طب غنی و برخاسته از دانش و حکمت است، اضافه کرد: بیماری کرونا، اصلی‌ترین دستگاهی که درگیر می‌کند دستگاه تنفس و ریه است و بکارگیری تدابیر طب ایرانی می‌تواند در این زمینه بسیار مؤثر باشد.

وی با بیان اینکه طبیعت بدن باید قوی باشد تا اگر درگیر شدیم آسیب زیادی نبینیم، افزود: لازم است اگر علائمی شبیه علائم کرونا دارید آن را کرونا فرض کرده و قرنطینه باشید. افراد باید خود را گرم نگه دارند، دمای خانه زیاد نباید بالا رود، اما در شب هنگام بهتر است پاها و پیشانی گرم باشد.

نواب‌زاده با تاکید بر اینکه افراد باید خوراک خود را رعایت کنند، تصریح کرد: بحث مهم در تقویت سیستم ایمنی خواب است که باید به اندازه کافی است. خواب روز باعث ایجاد ترشحات پشت حلقی شده و خطر ابتلاء را افزایش می‌دهد، دو ساعت قبل از نیمه شب بهترین زمان خوابیدن است.

این متخصص و مدرس طب ایرانی با بیان اینکه ورزش و فعالیت‌های بدنی بسیار مؤثر بوده و هرچه هوا سردتر شود نیاز به ورزش برای بدن بیشتر می‌شود، افزود: اصلاح هوا و دوری از هوای آلوده، عدم حضور در مکان‌های شلوغ و پرتردد، استفاده از ماسک دولایه در اجتماعات ضروری و ایجاد تهویه هوا در هوای راکد و بسته نیز از دیگر توصیه‌هاست.

نواب‌زاده با تاکید بر تنفس طبی به معنای دم عمیق و بازدم آهسته، گفت: استفاده از برخی بخارات نیز می‌تواند بسیار مؤثر در تقویت طبیعت بدن باشد. کاهش استرس، داشتن روحیه قوی و دود کردن اسپند، کندر و دانه گشنیز برای ضدعفونی کردن هوا و دود مرکبات در محیط باعث بهبود اکسیژن رسانی خواهد شد.

این متخصص و مدرس طب ایرانی با اشاره به اینکه قلب و مغز باید قوی باشد تا بتواند مقابله کند، اظهار کرد: بوییدن پیاز و سیر و جوشاندن پوست نارنج و مرکبات نیز در بهبود تنفس مؤثر بوده است. استفاده از داروهای گیاهی نباید طولانی و زیاد باشد، دمنوش به و سیب و به لیمو بسیار مؤثر در بهبود این بیماری است، در هنگام این بیماری باید مقدار غذا را کاهش دهند، طب سنتی بر کم خوردن غذا تاکید دارد.

وی با تاکید بر اینکه بی اشتهایی یکی از راهکارهای دفاعی بدن است و در این موارد باید مصرف مایعات بیشتر شود، گفت: مصرف گرمی‌جات از جمله زنجبیل زیاد حتی در مواردی باعث ایجاد سنگ صفرا و عارضه‌هایی مشابه می‌شود.

این متخصص و مدرس طب ایرانی با بیان اینکه غذاها باید زودهضم و سبک باشند، افزود: لبنیات و ادویه‌های تند را باید به شدت در دوره بیماری کاهش دهیم. همچنین استفاده از خاکشیر و میوه‌های پخته و خشک شده، آلو بخارا و انجیر، آش سبزیجات و غذاهای ساده و زودهضم نیز توصیه می‌شود.

وی با بیان اینکه مصرف غذاهای فرآوری شده خوب نیست، افزود: مصرف کدو حلوایی، هویج و کلم و کرفس به صورت پخته نیز توصیه می‌شود. استفاده از ترشی و شوری و ماست و دوغ و کشک باید در دوران ابتلاء به حداقل برسند.

این متخصص و مدرس طب ایرانی در خصوص اینکه استفاده از پوره عناب و سیب برای سرفه‌های خشک مفید است، اظهار کرد: مکیدن نبات می‌تواند تسکین دهنده سرفه باشد و مصرف شیرینی‌جات در ایام ابتلاء توصیه نمی‌شود. دمنوش ختمی، دمنوش آویشن و دمنوش عناب برای درمان سرفه‌های شدید مفید است، روغن مالی ناحیه حلق با روغن بادام و ماساژ و روغن مالی کف پا و بادکش گذاری برای بهبود دردهای عضلانی نیز مؤثر است.

وی درباره اینکه درد و کوفتگی بدن یکی از عارضه‌هاست که دمنوش بابونه یکی از راهکارهای کاهش درد است، گفت: شربت خنک و جوشانده بنفشه، عناب، نیلوفر، سه پستار و ختمی بسیار مفید است.

یک دمنوش پاییزی برای درمان بیماری‌ها

یک کارشناس ارشد گیاهان دارویی با اشاره به اینکه دمنوش "بِه" یک دمنوش پاییزی برای رفع و درمان بسیاری بیماری‌های این فصل است، اظهار کرد: دمنوش این میوه خواص فراوانی دارد که توصیه می‌شود در فصل پاییز حتماً از آن استفاده شود.

هانیه ناصری، افزود: دمنوش بِه موجب تعادل طبع در تمامی افراد با هر طبع و مزاجی می‌شود و دستگاه گوارش را بهبود می‌دهد و سردی و سنگینی معده را درمان می‌کند. بسیاری افراد با شروع فصل پاییز دچار علائم آلرژی از جمله خارش گلو، آبریزش چشم و بینی، سرفه و یا عطسه‌های مکرر می‌شوند که برای این افراد استفاده از دمنوش به می‌تواند بسیار مفید بوده و به رفع یا کاهش شدت این علائم کمک کند. همچنین استفاده از دمنوش به برای افرادی که هنگام بیدار شدن احساس سنگینی سَر داشته و یا حالت تهوع‌های صبحگاهی دارند، توصیه می‌شود. استفاده از این دمنوش به همراه زعفران در عصرهای پاییزی به روند درمان بی خوابی شبانه و تنش‌های عصبی کمک می‌کند.

این کارشناس ارشد گیاهان دارویی، گفت: همچنین افرادی که در این فصل دچار خشکی پوست می‌شوند، دمنوش به می‌تواند برای آنها بسیار مفید باشد و به رفع خشکی پوست آنها کمک کند. دمنوش به به عنوان نوشیدنی‌ای مفید برای پاکسازی بدن یاد کرد و افزود: افرادی که شوره چشم و ابرو هم دارند مصرف این نوشیدنی برای آنها بسیار مفید است.

ناصری در خصوص روش تهیه دمنوش به، گفت: برای تهیه دمنوش به نخست باید میوه به رسیده و شیرین خریداری شود و میوه‌ها را باید خوب شسته تا پرزهای روی آن برود و اگر پوست "بِه" کاملاً زرد باشد نیازی به گرفتن آن نیست.

وی افزود: پس از شستن میوه به باید آن را با رنده فلزی خلال کرده و بعد از گذاشتن درون یک ظرف، روی وسیله گرمازایی با گرمای ملایم و پیوسته، مانند شوفاژ قرار داد. بسته به رطوبت هوا و دمای گرم کننده بین یک تا دو روز طول می‌کشد تا قطعات “به” خشک شوند، در این مرحله، خشکی نباید آنقدر زیاد باشد که خلال‌ها را بتوان مانند چوب کبریت شکست.

این کارشناس ارشد گیاهان دارویی، ناصری خاطرنشان کرد: مرحله پایانی آماده سازی میوه‌ها برای تهیه دمنوش، بو دادن آنهاست که برای این کار باید یک ماهی تابه فلزی را روی شعله گاز گذاشته تا ظرف خوب داغ شود، سپس خلال‌های بِه خشک شده را همزمان در ماهیتابه ریخته و به سرعت زیر و رو کرده تا حرارت به طور یکسان به همه خلال‌ها برسد. این کار را تا وقتی که رنگ خلال‌ها به قهوه‌ای پررنگ برسد باید ادامه داد، در این مرحله کمی بلند شدن دود از خلال‌ها طبیعی است و حتی به خوش رنگتر شدن دمنوش هم کمک می‌کند.

وی اظهار کرد: پس از تغییر رنگ و بو داده شدن میوه‌های به، باید ماهیتابه را از حرارت دور کرده و بگذارید خنک شود. سپس میوه‌ها را در ظرف دربسته شیشه‌ای نگهداری کرده و باید از رطوبت هم دور نگه داشته شوند.

ناصری، تصریح کرد: برای تهیه دمنوش بِه برای هر نفر باید حدود یک قاشق غذاخوری معمولی از این میوه‌های بو داده شده را در یک قوری با یک لیوان آب جوش به مدت ۲۰ دقیقه روی بخار، خوب دم کنید و در این صورت دمنوش آماده مصرف است. افزودن مقدار اندکی زعفران یا چوب دارچین و هِل آثار مطلوب قلبی و مغزی این دمنوش را تقویت می‌کند و رنگ و مزه‌اش را هم ارتقا می‌دهد.

اهمیت خوردن هویج در روزهای کرونایی

هویج یکی از صیفی‌های بسیار مغذی و پرخاصیت است که باید در روزهای سرد پاییزی و زمستانی بیشتر مصرف شود. مصرف هویج در این پاییز و زمستان کرونایی برای حفظ سلامت بدن اهمیت بیشتری دارد که عبارتند از:

تقویت سیستم ایمنی

از جمله آنتی‌اکسیدان‌های ارزشمند برای تقویت سیستم دفاعی بدن می‌توان به ویتامین‌های A و C اشاره کرد. این ویتامین‌ها می‌توانند از طریق مبارزه با رادیکال‌های آزاد در بدن باعث پیشگیری از سلول‌های ایمنی شوند و قدرت دفاعی بدن را بالاتر ببرند. هویج علاوه بر داشتن ویتامین‌های A و C، منبع خوبی برای دریافت ویتامین B۶ هم محسوب می‌شود. از این‌رو، مصرف هویج باز هم برای تقویت سیستم دفاعی بدن اهمیت زیادی دارد. بهتر است بدانید که کمبود ویتامین B۶ در بدن، یکی از دلایل اُفت عملکرد سیستم دفاعی خواهد بود. هویج می‌تواند در انواع سالادها، دورچین‌ها، سوپ‌ها و دسرهای پاییزی و زمستانی مورد استفاده قرار بگیرد.

پیشگیری از نوسانات قند خون

تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف روزانه هویج می‌تواند شدیداً باعث تنظیم قند خون یا پیشگیری از افزایش و نوسانات قند خون در بدن شود. به‌علاوه، مصرف منظم هویج می‌تواند تا حد قابل قبولی احتمال ابتلاء به دیابت نوع ۲ را هم کاهش دهد. زمانی که نوسانات قند خون در بدن کم می‌شوند یا از بین می‌روند، میزان التهاب بدن هم شدیداً کاهش پیدا می‌کند و سیستم ایمنی می‌تواند وظایفش را بهتر و بیشتر انجام دهد. از این‌رو، مصرف هویج نه‌تنها می‌تواند باعث پیشگیری از ابتلاء به دیابت نوع ۲ و افزایش قند خون شود بلکه می‌تواند از طریق تقویت سیستم ایمنی بدن در این روزهای کرونایی، احتمال ابتلاء به این بیماری را کاهش دهد.

حفظ نرمی و انعطاف پوست

همان‌طور که گفته شد، هویج مقادیر قابل توجهی از ویتامین C و A را در خود جای داده است. از این‌رو مصرف روزانه هویج یا آب هویج در روزهای سرد پاییزی که پوست در معرض خشکی هوا قرار دارد، به همه شما توصیه می‌شود. مصرف روزانه هویج در روزهای سرد سال می‌تواند به تولید کلاژن در پوست کمک کند و باعث حفظ نرمی و انعطاف پوست شود. به‌علاوه، ویتامین C موجود در هویج به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی برای محافظت از پوست در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد عمل می‌کند. به همین دلیل هم توصیه می‌شود که در این روزهای سرد پاییزی، مصرف هویج یا آب هویج را به‌صورت روزانه در برنامه غذایی‌تان داشته باشید.

محافظت از کبد

محافظت هرچه بیشتر از کبد در روزهایی که بیشتر مردم جهان با کم‌تحرکی و رژیم‌های غذایی سرشار از چربی و شیرینی مواجه هستند، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. هویج یا آب هویج حاوی کاروتینوئیدهایی هستند که می‌توانند به حفظ سلامت کبد کمک کنند. تحقیقات فراوانی ثابت کرده‌اند که مصرف منظم و روزانه هویج در مواردی که کبد فرد به‌دلیل مشکلات تغذیه‌ای یا کم‌تحرکی با خطر چرب شدن مواجه است، می‌تواند التهابات کبدی را کاهش دهد و باعث بهبود شرایط کبد چرب شود. از این‌رو، حالا که به‌دلیل شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان بسیاری از ما مجبور به خانه‌نشینی و کم‌تحرکی هستیم، بسیار مهم است که با مصرف فراوان میوه‌ها، سبزی‌ها و صیفی‌های رنگی هم باعث پیشگیری از ابتلاء به کبد چرب شویم، هم سیستم ایمنی بدن‌مان را تقویت کنیم و هم از شکل‌گیری التهابات شدید در بدن جلوگیری کنیم.

کد خبر 450406

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.