افزایش شکاف دیجیتالی در دوران کرونا

پاندمی کرونا ضعف خرده‌فروشی‌های کوچک را بیش از پیش تشدید کرده و ناتوانی‌های آن‌ها در زمینه استفاده امکانات دیجیتال را به تصویر کشیده است. بدیهی است که نقص در عملکرد این مراکز تجاری، رکود اقتصادی را برای آمریکای لاتین، جنوب شرق آسیا و آفریقا در پی خواهد داشت.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پاندمی کرونا اهمیت بسیاری از مؤلفه‌های مؤثر بر زندگی را که تا پیش از این به دست فراموشی سپرده شده بود، به تصویر کشید. این روزها، همه ما از اهمیت و تأثیر ارتباط با سایرین، هم در سطح فردی و هم گروهی، بر شادی، پیشرفت و موفقیت آگاه شده‌ایم و در تلاشیم استراتژی‌های کارآمدی را جایگزین ارتباط رو در رو با دیگران کنیم.

بدیهی است که در حوزه کار، هرچه تعداد کارکنان یک مرکز بیشتر باشد روابط داخلی پیچیدگی بیشتری دارد و موفقیت افراد به طور چشمگیری به هم وابسته‌تر است. شواهد حاکی از این است که در کشورهای در حال توسعه، چنین شرایطی به وضوح آشکار است زیرا معیشت میلیون‌ها نفر از مردم بر رونق تجارت‌های سنتی و غیررسمی متکی است.

شیوع بیماری کووید -۱۹، ضعف اساسی فروشگاه‌های خرده فروشی کوچک و ناتوانی آن‌ها در استفاده از امکانات دیجیتال را به تصویر کشید. در کشورهای توسعه یافته، اغلب مردم به اینترنت پرسرعت دسترسی دارند بنابراین گسترش ویروس کرونا خدشه زیادی بر تجارت آن‌ها وارد نکرده چرا که این افراد توانسته‌اند فروش خود را به صورت اینترنتی ادامه دهند.

این در حالی است که در کشورهای فقیر و در حال توسعه، فروشندگان با مشکلات زیادی مواجه هستند؛ اغلب آن‌ها از داشتن گوشی تلفن همراه هوشمند محروم هستند یا در صورت داشتن نیز باید مسافت‌هایی طولانی را دور از خانه خود بپیمایند تا به اینترنت پرسرعت دسترسی پیدا کنند. اینجاست که می‌توان به نقش نابرابری دسترسی به تکنولوژی در ایجاد شکاف دیجیتالی و به تبع، میزان موفقیت مردم در کشورهای مختلف جهان پی برد.

بسیاری از محققان پس از شیوع بیماری کووید -۱۹ میزان دسترسی مردم در نقاط مختلف جهان به تکنولوژی را به عنوان مؤلفه دیگری در نابرابری و آسیب‌پذیری میلیون‌ها نفر از فروشندگان به طور جدی بررسی کرده‌اند.

در کشورهای فقیرنشین، بسیاری از مشاغلی که پیش از این نقش مهمی در توسعه اقتصاد جوامع خود و سایر کشورهای جهان ایفا می‌کردند نتوانسته‌اند از تکنولوژی بهره مناسبی بگیرند و فعالیت آن‌ها در دوران کرونا، اغلب با ناکامی مواجه شده است. بازارهای در حال توسعه نیز در تلاشند خود را به سرعت با خدمات دیجیتالی سازگار کنند، اما وجود نقص در تکنولوژی کشورهای آنان، موفقیت در این زمینه را سرکوب کرده است.

فروشگاه‌های کوچک منبع مهمی از اشتغال و حمایت اقتصادی در جوامع محلی بشمار می‌رود و بخش‌هایی صنعتی را در کنار یکدیگر به وجود می‌آورد که نمی‌توان به راحتی توقف فعالیت در آن‌ها را نادیده گرفت.

تحقیقاتی که اخیراً در آمریکای لاتین صورت گرفته حاکی است که مراکز تجاری کوچک و متوسط نظیر کافه‌ها و رستوران‌ها و همچنین فروشگاه‌های سنتی مانند بقالی‌ها، بوتیک‌های لباس فروشی کوچک و غرفه‌های خیابانی بیش از ۹۵ درصد کل درآمد مردم و حدود ۵۰ درصد از میزان فروش نوشیدنی‌ها و خوراکی‌ها را به خود اختصاص داده است.

علاوه براین میلیون‌ها نفر از مردم این منطقه در چنین مراکزی مشغول کار هستند و هر گونه توقف فعالیت در آن‌ها باعث از دست رفتن درآمد این گروه آسیب‌پذیر می‌شود. جالب است بدانید که اغلب فروشندگان آمریکای لاتین و بیش از ۷۰ درصد کارکنان فروشگاه‌های منطقه آند و اطراف آن را زنان تشکیل می‌دهند.

تجارت سنتی در آمریکای لاتین به طور قابل توجهی تحت تأثیر شیوع بیماری کووید -۱۹ قرار گرفته و بر اساس گزارشات ارائه شده از سوی مؤسسه جغرافیا و آمار برزیل بیش از ۵۰۰ هزار شغل در این کشور پس از انتشار ویروس کرونا به طور کامل از بین رفته است.

بدیهی است که شیوع موج دوم بیماری کرونا و اعمال مقررات جدید می‌تواند مشکلات بیشتری را سر راه فروشندگان قرار دهد و کارکنان بیشتری در بخش تجارت‌های کوچک را برای همیشه بیکار کند البته این وضعیت بحرانی تنها به آمریکای لاتین محدود نمی‌شود، بلکه سراسر جهان را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

کد خبر 450372

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.