پول‌های بلوکه شده ایران باز می‌گردد؟

یک کارشناس روابط بین‌الملل گفت: پیش از انقلاب اسلامی، دولت بریتانیا و فرانسه مبالغ کلانی را از ایران برای ساخت تجهیزات نظامی دریافت کردند که پس از انقلاب این پول‌ها بلوکه شد و با پایان تحریم‌های تسلیحاتی و بکارگیری یک راهبرد دیپلماسی قدرتمند، امکان بازگشت این پول ها وجود دارد.

اصغر زارعی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا در مورد پایان تحریم‌های تسلیحاتی ایران اظهار کرد: قاعدتاً همکاری‌های دفاعی با جهان، حق نظام جمهوری اسلامی بود و اقدامات ظالمانه ایالات متحده آمریکا در فرآیندی تهران را مجبور به پذیرش و اجرای تحریم‌های تسلیحاتی کرد، اما با اتمام مهلت ۵ ساله، این حق گرفته شده به ملت ایران بازگشت.

وی افزود: ترامپ پس از خروج از برجام به دنبال تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران بود، اما به واسطه اشتباه استراتژیک خروج از برجام، پیشنهاد تمدید تحریم‌ها در شورای امنیت پذیرفته نشد و صرفاً جمهوری دومینیکن، ترامپ را در مسیر اهدافش یاری کرد.

این کارشناس روابط بین‌الملل تاکید کرد: پس از شکست مفتضحانه ترامپ در پیشنهاد تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا تمامی توان خود را بکار گرفت تا مکانیسم ماشه علیه ایران را فعال کند، اما فعال سازی مکانیسم ماشه نیز از سوی اعضای شورای امنیت رد شد؛ زیرا این حق تنها برای اعضای برجام است.

زارعی ادامه داد: امروز شاهد پایان تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران هستیم و نظام جمهوری اسلامی شرایط تازه‌ای را تجربه خواهد کرد؛ زیرا ایران می‌تواند از امروز به بعد تجهیزات نظامی مورد نیاز خود را تأمین کند و دستاوردهای نظامی خود را به بازارهای جهانی ارائه دهد.

وی خاطرنشان کرد: اکنون توانایی جمهوری اسلامی ایران در عرصه دفاعی بر جهان پوشیده نیست؛ زیرا در طی سال‌های گذشته سیستم دفاعی کشور توانسته پیشرفته‌ترین پهباد آمریکایی را ساقط کند. تمامی این دستاوردها از بالا بودن توانایی دفاعی ایران نشان دارد.

زارعی یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران می‌تواند با حضور در نمایشگاه بین‌المللی تجهیزات نظامی، دستاوردهای دفاعی خود را عرضه کند. قطعاً بسیاری از کشورها متقاضی خرید تجهیزات نظامی ایران هستند.

وی گفت: پیش از انقلاب اسلامی، دولت بریتانیا و فرانسه مبالغ کلانی را برای ساخت تجهیزات نظامی از ایران در یافت کردند که پس از انقلاب این پول‌ها بلوکه شد و با پایان تحریم‌های تسلیحاتی و بکارگیری یک راهبرد دیپلماسی قدرتمند توسط ایران، امکان بازگشت این پول‌ها وجود دارد.

کد خبر 450359

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.