چه عواملی موجب شکل‌گیری سیل در شهرها می‌شود؟

یک کارشناس سنجش از دور گفت: برخی عوامل انسانی موجب تشدید روان‌ آب حاصل از بارش باران شده و وقوع سیل در شهرها را در پی دارد.

هادی عبدالعظیمی در گفت ‎وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه تغییرات کاربری اراضی شهری یکی از عوامل بسیار اثرگذار در ایجاد سیل است، اظهار کرد: زمانی که تغییراتی در حوضه‌های بالادست یک شهر ایجاد شود، پوشش طبیعی خاک، باغات، چمن زار و علفزار دستکاری شده و این اراضی به محل ساخت ساختمان‌ها، شبکه معابر با پوشش آسفالت تبدیل ‎شود، سطح حوضه‌ها غیر قابل‌نفوذ می‌شود.

وی افزود: با افزایش سطوح غیرقابل نفوذ، نفوذناپذیری آب بالا می‌رود که منجر به تشدید روان آب می‌شود و شکل گیری سیل را در پی خواهد داشت.

این کارشناس سنجش از دور خاطرنشان کرد: مدیریت حوضه‌های آب ریز پیرامون شهرها اهمیت زیادی دارد و این حوضه‌ها نباید دستکاری شود. چنانچه در حوضه‌های پیرامونی یک شهر جاده سازی شود و پشت‌بام ساختمان‌ها افزایش پیدا کند، قطعاً آن شهر در معرض خطر خواهد بود.

عبدالعظیمی عنوان کرد: بهتر است در حوضه‌های پیرامونی شهر تغییر کاربری نشود اما چنانچه قصد تغییر کاربری وجود دارد، می‌توان با ساخت حوضچه‌های مصنوعی آب را جمع آوری کرد تا هم جریان آب کنترل شود و هم بتوان از آب جمع شده برای مصارف دیگر بهره گرفت.

وی ادامه داد: می‌توان آب جمع‌آوری شده را تغییر مسیر داد و به سمت سفره‌های آب زیرزمینی هدایت کرد.

این کارشناس سنجش از دور با تاکید بر اینکه طراحی کانال هدایت آب باید متناسب با حجم آب باشد، تصریح کرد: کانال‌های هدایت کننده آب باید به صورتی طراحی شود که دهانه کانال متناسب و مطابق با اصول علمی و مهندسی باشد و بر پیاده سازی آن، نظارت دقیق و علمی بشود. بعد از ساخت کانال‌ها نیز باید بازدید شده و بر لایروبی آنها به خصوص در فصول بارش نظارت شود.

کد خبر 450357

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.