اقدامات جدید دولت ایرلند شمالی برای مهار کرونا

ایرلند شمالی این روزها افزایش چشمگیر انتشار ویروس کرونا را تجربه می‌کند، به طوری که در چند هفته اخیر ۸۳ درصد تخت‌های بیمارستانی را بیماران مبتلا به کووید -۱۹ اشغال کرده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، هفته گذشته، آرلین فاستر، نخست وزیر ایرلند شمالی در مصاحبه خود با خبرنگاران تلویزیونی اعلام کرد که در پی سرعت گرفتن هولناک انتشار ویروس کرونا در میان مردم این کشور، به زودی مقررات جدیدی برای مهار شیوع بیماری وضع خواهد شد. در مقررات جدید، محدودیت‌های سختگیرانه‌ای بر فعالیت‌های مردم طی یک بازه زمانی خاص اعمال شده است تا از این طریق شیوع بیماری کووید -۱۹ در میان آنان به حداقل ممکن برسد و کار به برقراری قرنطینه نرسد. مقامات رسمی ایرلند شمالی در اجرای مقررات جدید خود به مدت چهار هفته، تمام کافه‌ها و رستوران‌ها را تعطیل کرده و اجازه فعالیت به ورزش‌های غیرحرفه‌ای داخل سالن را نمی‌دهند. علاوه بر این تا پایان این چهار هفته، فعالیت مشاغلی نظیر آرایشگری نیز ممنوع خواهد بود و افرادی که به صورت پنهانی کار خود را  ادامه بدهند، با پیگرد جدی مأموران امنیتی مواجه خواهند بود. در قوانین جدید اعمال شده، خانواده‌ها حق مهمانی رفتن ندارند و تا جایی که ممکن است باید به دورکاری مشغول شوند.

نرخ ابتلا به بیماری کووید -۱۹ در ایرلند شمالی، اخیراً به ازای هر یک میلیون نفر بیش از ۱۳ هزار مورد اعلام شده و حتی از نرخ گسترش ویروس در انگلستان یعنی ۱۰ هزار مورد از هر یک میلیون نفر جمعیت نیز فراتر رفته است. این در حالی است که تا هفته گذشته، این کشور مانند سایر نقاط بریتانیا تحت تأثیر ظهور ویروس کرونا قرار نگرفته بود و به همین دلیل مقررات سختگیرانه‌ای بر مردم اعمال نمی‌شد. به عنوان مثال اگرچه ایرلند شمالی ۹. ۲ درصد کل جمعیت بریتانیا را در خود جای داده است نرخ گسترش ویروس کرونا در آن نسبت به سایر نقاط بریتانیا به ۷. ۱ درصد در ماه جولای رسید.

جغرافیای ایرلند شمالی یکی از مهم‌ترین عواملی است که تا یک ماه اخیر نرخ شیوع بیماری کووید -۱۹ در این کشور را در سطح پایینی قرار داده بود. این کشور بیشترین سهم جمعیت روستایی بریتانیا را به خود اختصاص داده است به طوری که بیش از ۳۶ درصد کل مردم کشور در مناطق اطراف شهرها زندگی می‌کنند. همین امر احتمالاً منجر به گسترش کمتر ویروس کرونا در این کشور شده بود چرا که عوامل بیماری‌زا در مناطق متراکم با سرعت بیشتری انتشار می‌یابد.

با وجود این در هفته‌های اخیر نرخ انتشار ویروس کرونا در میان مردم ایرلند شمالی به طور چشمگیری افزایش یافته است به طوری که بیش از ۷۰ درصد کل موارد ثبت شده بیماری کووید -۱۹ در این منطقه، مربوط به اوایل ماه سپتامبر به بعد بوده است. تا کنون هیچ کس از علت دقیق افزایش سریع و یک باره شیوع بیماری کووید -۱۹ در ایرلند شمالی سخنی به میان نیاورده است، با این حال آغاز سال تحصیلی و بازگشت دانشجویان به مراکز آموزشی خود در این زمینه بی تأثیر نبوده است. سوالی که در اینجا ممکن است ذهن همه را به خود مشغول کند این است که آیا اعمال مقررات جدید می‌تواند نرخ گسترش ویروس کرونا در ایرلند شمالی را کاهش دهد؟

مقامات رسمی ایرلند شمالی امیدوارند همچون کشورهای دیگر با اعمال مقررات سختگیرانه بر مردم بتوانند نمودار ابتلا به بیماری کووید -۱۹ را نزولی کنند و از پر شدن بیشتر مراکز درمانی از بیماران کرونایی، جلوگیری کنند. بیشتر اقدامات جدید دولت ایرلند شمالی بر محدودیت گردهمایی‌ها در فضاهای داخلی متمرکز شده و این در حالی است که بسیاری از مردم در فضاهای خارج از خانه به ویروس کرونا آلوده می‌شوند. نادیده گرفتن روابط خارج از خانه و تنها تمرکز بر فضاهای داخلی نمی‌تواند مشکل سرعت گرفتن انتقال ویروس کرونا از یک فرد به دیگری را حل کند؛ بنابراین دولت ایرلند شمالی باید خردمندانه‌تر به اعمال مقررات جدید بپردازد و در طراحی آن‌ها تمام جنبه‌ها و شیوه‌های گسترش ویروس را مورد توجه قرار دهد.

شواهد حاکی است که ویروس کرونا از طریق تماس فرد به فرد منتقل می‌شود، بنابراین در هر نقطه و مکانی احتمال شیوع آن وجود دارد. در همین راستا دولت ایرلند شمالی باید مقررات خود را مشمول تمام مکان‌های عمومی نظیر محل کار، کلیساها، ورزشگاه‌ها، وسایل حمل و نقل عمومی و فروشگاه‌ها کند تا از این طریق بتواند سرعت شیوع بیماری را به حداقل برساند.

کد خبر 450344

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.