۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۱
زنگ مهاجرت به روایت "زنگوله"

نمایشنامه "زنگوله" به نویسندگی و کارگردانی سام کوراوند و با همکاری گروه تئاتر کرگدن خوانده می‌شود.

سام کوراوند در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در این خصوص اظهار کرد: این نمایشنامه حاصل یک نگرش گروهی است. در ابتدا قصد داشتیم برای یک جشنواره دانشجویی کاری آماده کنیم، اما پس از شیوع ویروس کرونا و لغو اجراها، تصمیم گرفتم با توجه به ایده‌ای که در ذهن داشتم نمایشنامه مستقلی خلق کنم.

وی افزود: این ایده مربوط به مساله مهاجرت بود و اینکه از چه زوایایی می‌توان به این پدیده نگاه کرد. متن نمایشنامه تقریباً در یک پروسه یک ماه و نیمه شکل گرفت. ماجرای آن نیز در سه اپیزود مجزا اتفاق خواهد افتاد و به جز فروشنده کافه که در دو اپیزود مشترک است، سایر شخصیت‌ها تغییر خواهند کرد.

نویسنده نمایشنامه زنگوله ادامه داد: به صورت کلی این نمایشنامه مربوط به کافه‌ای در یکی از شهرهای مرزی ترکیه است. در آنجا آدم پرانی وجود دارد که ما او را نمی‌بینیم، اما همه منتظر هستند تا بیاید و آنها را ببرد. قصه حول این فضا می‌گردد.

کوراوند با اشاره به محدودیت‌های کرونایی، اضافه کرد: به دلیل محدودیت‌هایی که وجود دارد؛ اجرا در فضای باز و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام خواهد شد. به همین دلیل در پذیرش مخاطبان نیز با محدودیت مواجه هستیم، چراکه در هر سانس بیش از ۳۰ نفر نمی‌توانند حضور داشته باشند.

وی در خصوص احتمال استقبال کم از این اجرا گفت: از آنجایی که تقریباً ۹۰ درصد مخاطبان تئاتر اصفهان از خود اهالی تئاتر هستند؛ شرایط را می‌دانند و چون فعلاً باید با ویروس کرونا زیست کنیم، احساس می‌کنم برای اجرا خواهند آمد. از طرفی نمی‌دانیم این مصیبت تا چه زمان قرار است گریبانگیر ما باشد، بنابراین برای اینکه احساس کنیم زنده هستیم و کرونا هنوز غلبه پیدا نکرده است مایل بودیم در همین وضعیت، نمایشنامه خوانی را اجرا کنیم و امیدواریم برای کسی اتفاقی نیفتد.

این کارگردان در خصوص وضعیت تئاتر در دوران شیوع کرونا تصریح کرد: بروز سختی‌ها مختص به کرونا نیست و پیش از شیوع این ویروس نیز مشکلاتی وجود داشت؛ با اطمینان قول می‌دهم که پس از کرونا نیز وجود خواهد داشت، اما این ویروس باعث شد همان اجرای محدودی که هم داشتیم لغو شود.

کوراوند افزود: وضعیت تئاتر اصفهان همانند فردی است که به سرطان مبتلا بوده و حال با آمدن کرونا سرما خورده است. ما در جهانی زندگی می‌کنیم که هرکس به خود اجازه می‌دهد خود را هنرمند قلمداد کند. افراد گوشی تلفن خود را برداشته، کلیپ‌های مختلف می‌سازند و منتشر می‌کنند. مردم نیز فرمت مورد علاقه خود را به کلیپ‌های اینستاگرامی تقلیل داده‌اند، به همین دلیل است که تئاتر کم کم مخاطبان خود را از دست می‌دهد.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی که تئاتر فی‌ذاته هنر دور افتاده و مهجوری است، مسلماً کرونا وضعیت وخیم‌تری به وجود آورده است؛ اگر از مردم بخواهیم به تماشای تئاتر بیایند، می‌گویند در این وضعیت کرونا؟ اما برای خوردن غذا در رستوران مشکلی ندارند.

این کارگردان تئاتر با بیان اینکه "مشکل تئاتر سیستمی است"، تاکید کرد: سیستم به افراد اجازه نمی‌دهد که راه دیگری برای ارائه انتخاب کنند و به محض اینکه احساس کند راه دیگری در پیش گرفته‌اند؛ کنترل و سانسور اتفاق خواهد افتاد. یکی دیگر از معضلات تئاتر این است که اهالی این هنر با یکدیگر همکار نیستند و در واقع خود تئاتری‌ها هم با خودشان خوب نیستند. با توجه به شرایطی که دنیا دارد گاردی که نسبت به هنر گرفته می‌شود و بی حوصلگی مردم در این شرایط بحرانی، باید به تئاتر حق بدهیم که بیمار باشد و سعی کنیم به این هنر کمک کنیم.

کوراوند ادامه داد: همه این مشکلات را که فاکتور بگیریم؛ من از سکون خسته شده بودم و می‌خواستم در این محدودیت‌ها و شرایط نیز تئاتری داشته باشیم.

گفتنی است، که نمایشنامه زنگوله با خوانش رهام بحیرایی، قادر طباطبایی، رادنوش مقدم، مهرزاد مشکل‌گشا، پوریا ریحانی، مهدی تقی‌پور و ساغر تیزرو همچنین آهنگ‌سازی امین بهادری‌نیا، در تاریخ ۲۸ و ۲۹ مهرماه و در دو سانس ساعت ۱۷ و ۱۹ خوانده خواهد شد.

کد خبر 450292

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.