جشنواره کودک را به خانه‌های مردم منتقل می‌کنیم

دبیر سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اظهار کرد: این که ما رویدادهای هنری را در شرایط کرونا با شکل جدید برگزار کنیم، فکر توسعه‌یافته‌تری در مقایسه با ایده برگزار نکردن جشنواره‌هاست.

به گزارش ایمنا، علیرضا تابش در برنامه تلویزیونی «هفت» شبکه سه سیما درباره لزوم برگزاری این دوره جشنواره گفت: در پاییز هر سال سه رویداد مهم فرهنگی و بین‌المللی وجود دارد که با جشنواره فیلم کودک و نوجوان آغاز می‌شوند. بلافاصله بعد از آن جشنواره فیلم کوتاه تهران و بعد جشنواره سینماحقیقت برگزار می‌شود. دبیران این سه جشنواره از آغاز سال جاری جلسات فشرده‌ای داشتند. بنای ما این بود که مسیر برگزاری آنلاین را پیش بگیریم. تجارب این جشنواره‌، برای برگزارکنندگان جشنواره‌های بعدی هم مفید خواهد بود. امیدواریم سال آینده شرایط به‌گونه‌ای باشد که مردم در کنار صاحبان آثار فیلم‌ها را تماشا کنند اما این ظرفیتی است که ما به آن ورود کرده‌ایم.

تابش تأکید کرد: ما در جشنواره فیلم کودک و نوجوان، به شکل فیزیکی با بچه‌ها نخواهیم بود اما برگزاری مجازی ظرفیتی فراگیر را پیش‌روی ما نهاده است. شعار جشنواره امسال «هر خانه یک سینما، هر کودک یک داور» است و پیش‌بینی می‌کنیم که استقبال کودکان و نوجوانان به‌خصوص متولدین ۸۴ تا ۹۴ بیش از گذشته باشد. سال‌های گذشته این امکان فقط در شهر اصفهان فراهم بود اما در این دوره این شرایط در بستر پلتفرم‌ها فراهم است که کودکان فیلم‌ها را ببینند و داوری کنند.

او اظهار کرد: ۱۰۷ عنوان فیلم در پلتفرم‌ها عرضه می‌شود. روز آخر آرا جمع‌بندی خواهد شد و فیلم برگزیده انتخاب می‌شود.

دبیر جشنواره فیلم کودک توضیح داد: در این دوره اطلاع‌رسانی‌ها از طریق رادیو و تلویزیون، شبکه‌های اجتماعی و وزارت آموزش و پرورش صورت گرفته است. امیدوارم که والدین و مربیان بچه‌ها را به شش روز فیلم‌دیدن تشویق کنند. ایام کرونا، برای مردم ما حزن‌انگیز و میزان تلفات بسیار بود. هر مرگ براثر کرونا به‌طور متوسط چهار کودک را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. ما در این شرایط یک رویداد سینمایی را به خانه‌های مردم منتقل می‌کنیم. امیدوارم والدین یاری کنند تا با فیلم دیدن فضای حزن‌انگیز بچه‌ها در آن شش روز به محیطی شادتر بدل شود.

تابش در پاسخ به منتقدان برپایی جشنواره در این شرایط گفت: سینماها به دلیل شرایط کرونا تعطیل هستند و همان منتقدینی که به ما ایراد می‌گیرند که چرا جشنواره را برگزار می‌کنید، با همان منطق می‌گویند چرا برنامه «هفت» پخش می‌شود. رویدادهای فرهنگی به تلطیف فضای جامعه، اطلاع‌رسانی، آگاهی‌بخشی و نشاط کمک می‌کنند. ازطرفی صاحبان آثاری که یک‌سال زحمت کشیده‌اند، دوست دارند که آثارشان دیده شود، مورد داوری قرار گیرد و فضای رسانه‌ای برای آن‌ها فراهم شود. اینکه ما در شرایط کرونا با شکل جدیدی رویدادهای هنری را برگزار کنیم، فکر توسعه‌یافته‌تری در مقایسه با ایده برگزار نکردن جشنواره‌هاست.

او درباره چالش‌هایی که پیش‌روی برگزاری جشنواره بوده است، گفت: ایجاد مفاهمه میان صاحبان آثار، پلتفرم‌ها و مدیران برگزاری جشنواره کار دشواری بود. چند ماه اخیر پرچالش بود زیرا ما باید با یک تغییر پارادایم ذهنی مواجه می‌شدیم که این اتفاق هم افتاد.

تابش افزود: جلسات خوبی با تهیه‌کننده‌ها و پلتفرم‌ها داشتیم و آن‌ها این بستر را برای بخش فیلم‌ها در فضایی جدید فراهم کردند. مهمانان خارجی هم فیلم‌های خود را به صورت لینک برای ما می‌فرستند. کارگاه‌های آموزشی به صورت آنلاین یا ویدیوئی برگزار می‌شود. همه این‌ها تجربه جدیدی توأم با چالش‌های بسیاری است اما تا به اینجای کار ازپس چالش‌ها بر آمده‌ایم.

او درخصوص امکان سرقت آثار در اکران آنلاین فیلم‌ها گفت: مساله سرقت آثار در همه جای دنیا هست. بخشی از پویش این دوره از جشنواره فرهنگ‌سازی برای کودکان و نوجوانان است که به نفع تولیدکنندگان فیلم‌ها، آثاری را ببینند که دارای حق کپی‌رایت بوده یا به نوعی از فیلترهای حقوقی عبور کرده است. مسیر اکران آنلاین در کشور ما به تازگی آغاز شده و کرونا آن را شتاب داده است. جشنواره فیلم کودک و نوجوان مانوری برای سایر جشنواره‌ها به جهت برگزاری آنلاین و مجازی است.

تابش تأکید کرد: همانطور که اشاره کردم سرقت آثار در بسترهای اینترنتی معضلی جهانی است و ما هم با هماهنگی ستاد صیانت از آثار سینمایی، پلیس فتا و دیگر مراکز و نهادها، در صدد هستیم تا کم‌تر به حقوق صاحبان آثار لطمه وارد شود. البته صاحبان آثاری که در این دوره نمایش آنلاین دارند، آگاهانه و با میل و رضایت خود در این جشنواره شرکت کردند. آثار آنلاین در سه نوبت نمایش داده می‌شوند. عوائد حاصل از فروش فیلم‌ها به صورت آنلاین صد در صد در اختیار صاحبان آثار قرار می‌گیرد. تدبیری هم اندیشیده‌ایم که حق نمایش یا اسکرین‌فی به فیلم‌ها تعلق بگیرد.

دبیر جشنواره سی و سوم بیان کرد: ما در این دوره ۱۱ اثر را به صورت فیزیکی و طبق پروتکل‌های بهداشتی اکران می‌کنیم. از این میان فقط سه فیلم در مشارکت با بنیاد سینمایی فارابی تولید شده‌اند. مابقی توسط جوان‌ترها و پیشکسوتان عرصه سینما در بخش خصوصی و سایر تشکل‌ها تولید شده‌اند. این یک دستاورد محسوب می‌شود، ضمن آن که در دوره سی و سوم در حوزه انیمیشن کارهای متفاوتی داریم.

او عنوان کرد: باید توجه داشت که ذائقه مخاطب نسل جدید متفاوت از نسل ماست که در دوره آنالوگ به سر می‌بردیم. اگر بررسی‌ها روی ذائقه نسل جدید بیشتر شود و بنیاد سینمایی فارابی، فیلمسازان، کانون پرورش فکری کودکان و سایر نهادهای مسئول هم به ذائقه‌شناسی و بررسی دغدغه‌های کودکان امروز کمک کنند، کمک شایانی به شکل‌دهی تولید آثار جدید شکل خواهد گرفت. بخشی از سینمایی کودک و نوجوان متوجه فناوری‌های نوظهور است. بچه‌ها باید در دنیای فانتزی، رنگی و شاد زندگی کنند. همچنین داستان‌ها و تکنیک‌های تولید هم باید آن‌ها را جذب کند. از طرفی سینمای کودک و نوجوان باید به بازارهای جانبی و صنایع هدفی مانند بازی‌ها، کتاب، نوشت افزار و غیره متصل شود. تمام موارد می‌تواند به توسعه سینمای کودک و نوجوان کمک کند.

دبیر جشنواره سی و سوم در بخشی دیگری از گفتگوی خود در برنامه هفت، گفت: در حین برگزاری جشنواره، چهارمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان را خواهیم داشت. تفاوت دو دوره اخیر و دوره‌های گذشته این است که در دوره سی و دوم و سی و سوم منتورها و مربیانی از اساتید عرصه سینمای کودک در کنار نوجوانان هستند و به این واسطه انتقال تجربه صورت می‌گیرد. امسال ثبت‌نام‌ها و استقبال در بخش المپیاد چهار برابر سال گذشته بوده است و امیدوارم تبادل تجربه خوبی صورت گیرد و در روز آخر هم گروه‌های برگزیده انتخاب شوند.

او در پایان تاکید کرد: با توجه به اطلاع‌رسانی‌های صورت گرفته و پیام‌هایی که هنرمندان محبوب بچه‌ها به آن‌ها دادند، استقبال خوبی تاکنون از سوی گروه سنی ۵ تا ۱۵ سال صورت گرفته است. همچنین نمایش فیلم برای این گروه سنی رایگان خواهد بود اما خانواده‌ها و گروه‌های سنی دیگر باید مبلغی را برای تماشای فیلم‌ها در پلتفرم‌ها پرداخت کنند.

کد خبر 450268

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.