ویروس کرونای خوکی به انسان‌ها منتقل می‌شود؟

دانشمندان دانشگاه کارولینای شمالی در مطالعه‌ای جدید نشان دادند که گونه‌ای از کروناویروس‌ها به‌نام ویروس کرونای خوکی از توانایی انتقال به انسان برخوردار است.

به گزارش ایمنا، پژوهشگران دانشگاه کارولینای شمالی به تازگی دریافته‌اند سویه‌ای از ویروس کرونا که اخیراً صنعت پرورش خوک را وحشت‌زده کرده، ممکن است پتانسیل انتقال به انسان‌ها را نیز داشته باشد.

این سویه از ویروس کرونا که ویروس کرونای سندرم حاد اسهال خوکی (SADS-CoV) نام دارد، از خفاش‌ها منشأ گرفته است و از زمانی‌که برای اولین‌بار در سال ۲۰۱۶ کشف شد، گله‌های خوک را در سراسر کشور چین آلوده کرده است.

شیوع چنین بیماری می‌تواند موجب ویرانی اقتصاد کشورهایی شود که به صنعت خوک وابسته هستند. در آزمایش‌های جدید تهدید احتمالی ویروس SADS-CoV برای انسان نشان داده شد و نتایج حاکی‌از آن بود که ویروس مذکور می‌تواند به‌خوبی در سلول‌های کبد و ریه انسان و نیز سلول‌های مجاری هوایی تکثیر پیدا کند.

اگرچه ویروس SADS-CoV در همان خانواده از ویروس‌ها قرار دارد که بتا کروناویروس عامل بیماری تنفسی کووید ۱۹ یعنی ویروس SARS-CoV-2 در آن وجود دارد، ویروس SADS-CoV یک آلفا کرونا ویروس است که موجب بروز بیماری گوارشی در خوک‌ها می‌شود.

این ویروس موجب اسهال و استفراغ شدید می‌شود و خصوصاً برای خوک‌های جوان کشنده است. ویروس SADS-COV همچنین از دو آلفا کروناویروس عامل سرماخوردگی انسان یعنی HCoV-229E و HCoV-NL63 متفاوت است.

رالف باریک، استاد همه‌گیرشناسی در دانشکده بهداشت عمومی جهانی در دانشگاه کارولینای شمالی گفت: "درحالی‌که بسیاری از پژوهشگران روی پتانسیل ظهور بتاکروناویروس‌هایی مانند سارس و مرس متمرکز هستند، با توجه به پتانسیل پرش سریع آلفاکروناویروس‌ها میان گونه‌های مختلف، این ویروس‌ها نیز ممکن است به همان‌اندازه موجب ایجاد نگرانی‌هایی برای سلامتی انسان شوند. "

یافته‌های حاصل از این آزمایش‌ها در مجله‌ی PNAS منتشر شده است.

منبع: زومیت

کد خبر 450225

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.