کرونا و تشدید بحران آلودگی پلاستیکی ‌

آلودگی پلاستیکی از چالش‌برانگیزترین بحران‌های یک دهه اخیر بوده که با ظهور ویروس کرونا شدت بیشتری گرفته است؛ این بحران تنها محیط زیست را تحت تأثیر قرار نداده است، بلکه انسانیت را نیز زیر سوال برده چرا که بشر نقش مهمی در تشدید آن ایفا می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، این روزها استفاده از ماسک و دستکش‌های پلاستیکی سر به فلک کشیده و لزوم مدیریت بیشتر بر زیرساخت‌های مواد زائد بیش از پیش آشکار شده است. از سوی دیگر، اعمال محدودیت‌ها در بسیاری از نقاط جهان منجر به تعطیلی مراکز بازیافت ضایعات شده و بحران آلودگی پلاستیکی را شدت بیشتری بخشیده است. متأسفانه در دوران کرونا، آلودگی پلاستیکی اثراتی به مراتب مخرب‌تراز قبل به جای می‌گذارد؛ این اثرات نه تنها محیط زیست، بلکه جان انسان‌ها را به طور جدی با تهدید مواجه می‌کند، چرا که کارکنان شهرداری که مسئولیت نظافت خیابان‌ها را به عهده دارند، با جمع‌آوری ماسک و دستکش‌های احتمالاً آلوده به کرونا، جان خود را به خطر می‌اندازند.

اگرچه پیش از شیوع ویروس کرونا نیز اقدامات زیادی در جهت از میان برداشتن بحران آلودگی پلاستیکی صورت گرفته، با این حال، پاندمی کرونا شدت بخشیدن این اقدامات را به یک ضرورت تبدیل کرد. بشر نه تنها باید با بحران‌هایی اینچنین مبارزه کند، بلکه باید جهان را به سمت پایداری، برابری و فراگیری سلامت سوق دهد. اما دستیابی به چنین هدفی چگونه امکان‌پذیر است؟

اقدامات مهار آلودگی پلاستیکی

حدود دو سال پیش، تیمی از محققان اهل سه کشور انگلستان، آلمان و اندونزی مدل شگفت‌انگیزی ارائه دادند که بر اساس آن، دولت‌ها می‌توانند چالش‌های آلودگی پلاستیکی کشور خود را به روش‌های سیستماتیک مورد ارزیابی و بررسی قرار دهند. این مدل به مقامات رسمی هر منطقه از کشور نشان می‌دهد که چگونه می‌توانند تا سال ۲۰۴۰، رسوب مواد پلاستیکی زائد به اقیانوس‌ها را تا ۸۰ درصد کاهش دهند.

اندونزی اولین کشوری بود که به پیاده‌سازی مدل فوق پرداخت و دولت آن از ماه آوریل تصمیم گرفت تمام اقدامات لازم را جهت کاهش ۷۰ درصدی ورود مواد پلاستیکی به آب‌های کشور تا سال ۲۰۲۵ در پیش گیرد و از این طریق به یک اقتصاد مدور تا سال ۲۰۴۰ دست یابد.

اگرچه چالش‌های مربوط به بحران مواد پلاستیکی در نقاط مختلف جهان متفاوت است، با این حال، به‌کارگیری مدل فوق در هر نقطه از دنیا، اثرات مثبتی از خود به جای خواهد گذاشت همان‌طور که در کشورهای غنا و ویتنام برنامه‌ای مشابه با اندونزی برای به حداقل رساندن رسوب مواد پلاستیکی به دریا در پیش گرفته‌اند. این کشورها با اشتیاق تمام به استقبال مبارزه با آلودگی پلاستیکی و مدیریت مواد زائد از طریق رویکرد چند ذینفعی رفته‌اند.

وجود نوآوری‌های بیشمار برای مهار آلودگی پلاستیکی

رویکردهای خلاقانه‌ای برای از بین بردن آلودگی‌های پلاستیکی در سراسر جهان وجود دارد که توجه به آن‌ها می‌تواند بحران به وجود آمده بر اثر انباشته شدن مواد زائد روی دریاچه‌ها را از میان بردارد. به عنوان مثال، مقامات رسمی اندوزی اخیراً در پایتخت نمایشگاهی برگزار کرده و اثر هنری جوانان خلاق در خصوص اقدامات مورد نیاز برای مهار آلودگی‌های پلاستیکی را در معرض دید عموم مردم قرار داده‌اند. پس از این رویداد، بسیاری از سرمایه‌گذاران برای پیاده‌سازی طرح پیشنهادی، اعلام آمادگی کرده و گفته‌اند تمام هزینه مورد نیاز برای اجرای هر پروژه را به عهده خواهند گرفت.

توجه به تمام اقشار جامعه در حل بحران آلودگی پلاستیکی

بدیهی است که مقامات رسمی هر کشور در حل بحران آلودگی کشور خود باید نیازها و ایده‌های زنان، دختر خانم‌ها و جوامع محروم را بیش از هر چیز دیگری مورد توجه قرار دهند. با این حال، متأسفانه همیشه نوعی فقدان دانش در زمینه اقدامات مهار آلودگی پلاستیکی وجود داشته که گاهی به تبعیض جنسیتی منجر شده است. علاوه بر این، با درک اینکه هنجارهای جنسی و فرهنگی در نقاط مختلف جهان متفاوت است، کشورهایی نظیر اندونزی و غنا که با این مشکل درگیر هستند متخصصان متعددی را به کار گرفته‌اند تا دستورالعمل لازم برای مبارزه با تبعیض جنسیتی را مقرر کنند.

کد خبر 450219

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.