پروازِ مجازیِ پروانه‌ها

سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، از روز یکشنبه - ۲۷ مهرماه - به مدت ۶ روز برگزار می‌شود.

به گزارش ایمنا، سی و سومین نسخه از جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودک و نوجوان اصفهان، به مانند بسیاری از جشنواره‌های جهان، تحت تأثیر شیوع ویروس کرونا، به صورت مجازی برگزار خواهد شد.


جشنواره سی و سوم، چگونه برگزار خواهد شد؟

در تیرماه بود که علیرضا تابش، دبیر جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان خبر از برگزاری این جشنواره در زمان کنونی داد؛ از ابتدا نیز قرار بود که این جشنواره در پی شیوع کرونا در بخش بین‌المللی مجازی بوده و با اوج گیری روند این بیماری در ایران، سایر قسمت‌های جشنواره سی و سوم نیز به حالت مجازی در آمدند و فقط در صورت امکان، برخی از فیلم‌های بخش مسابقه این جشنواره به صورت حضوری اکران خواهند شد.

جشنواره امسال نیز به مانند هرسال همراه با چندین پنل همکاری مشترک، کارگاه‌های آموزشی ملی و بین‌المللی، بخش وب سری و برنامه‌های تفریحی است و به مانند دو دوره گذشته، المپیاد فیلم سازی کودکان و نوجوانان نیز در برنامه‌های جشنواره سال ۹۹، جای دارد؛ همینطور به اقتضای شرایط فعلی اجتماعی، بخشی به نام کرونا روایت نیز به برنامه‌های جشنواره افزوده شده است؛ که نحوه برگزاری هر بخش به طور خاص، بررسی خواهد شد.

شعار جشنواره سی و سوم، "هر خانه یک سینما، هر کودک یک داور" خواهد بود.


زمانبندی جشنواره چگونه است

جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان، از روز یکشنبه - ۲۷ مهرماه - تا روز دوم آبان ماه به دبیری علیرضا تابش برگزار می‌شود. برگزار کنندگان اصلی جشنواره، بنیاد سینمایی فارابی و شهرداری اصفهان هستند.

مراسم افتتاحیه این جشنواره، به صورت مجازی در روز ۲۷ مهرماه از ساعت ۱۹ برگزار خواهد شد؛ همینطور مراسم اختتامیه نیز برگزاری مجازی داشته و هر دو مراسم از طریق پلتفرم‌ها پخش می‌شوند. همین‌طور میزبان‌های جشنواره امسال در اصفهان و تهران هستند.


در مراسم افتتاحیه چه گذشت؟

مراسم افتتاحیه این جشنواره، به صورت مجازی در روز ۲۷ مهرماه از ساعت ۱۹ برگزار شد؛ این مراسم بر روی سقف فرهنگسرایی که از حدود ۵۰۰ واحد آپارتمانی در شهرک امیریه اصفهان قابل مشاهده برگزار شد.

قدرت الله نوروزی، شهردار اصفهان در این مراسم گفت: امیدوارم که جشنواره سی و سوم، در شهر سی و سه پل بتواند شعار خود را به خوبی تحقق بخشد؛ امسال در شرایط سخت کرونایی، کودکان و نوجوانان بیشتر از گذشته وقت خود را در منزل می‌گذراند و باید از این فرصت استفاده کرد و سینما را که یک پایگاه فرهنگی است، به خانه‌ها برد تا منازل نیز به یک پایگاه فرهنگی تبدیل شود. (برای مطالعه صحبت‌های کامل قدرت الله نوروزی، اینجا را کلیک کنید.)

علیرضا تابش، دبیر جشنواره در این مراسم گفت: هر خانه یک سینما و هر کودک یک داور، شعار جشنواره سی و سوم است. جشنواره‌ای که بخشی از خاطرات تصویری کودکان و نوجوانان ایرانی را با خود حمل می‌کند. خرسندم که آغاز عصر جدید جشنواره‌های سینمایی را اعلام کنم؛ به قول فیلسوفی بزرگ، "دری که باز شد، دیگر به این راحتی بسته نمی‌شود. (برای مطالعه صحبت‌های کامل علیرضا تابش، اینجا را کلیک کنید.)

در این مراسم، همینطور بیانیه رسمی جشنواره قرائت شد. در این بیانیه آمده است: نام جشنواره با هویت و تاریخ اصفهان و یکی از نمادهایش یعنی سی و سه پل، این میراث تاریخی ارزشمند، در قلب نصف جهان گره خورده است. کودکان و نوجوانان اصفهانی دوره سی و سوم جشنواره را در شرایطی ویژه و به صورت مجازی آغاز می‌کنند که قرار است امسال در برپایی موزه و مرکز اسناد جشنواره، کمک کنند و دستاوردها و میراث‌های جشنواره را جمع‌آوری کنند. (برای مطالعه این بیانیه به صورت کامل، اینجا را کلیک کنید.)

پس از پخش پیام‌ها علیرضا صفدریان، قهرمان یخ نوردی جهان پرچم سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان را در بین دو برج شهرک امیریه برافراشت، البته که ورزش شدید باد اجازه تکمیل این مانور را نداد.


چهارمین المپیاد فیلم‌سازی نوجوانان

به مانند دو دوره اخیر جشنواره، بنیاد سینمایی فارابی یکی دیگر از رویدادهای مهم خود را در قالب جشنواره برگزار می‌کند که این رویداد، المپیاد فیلمسازی نوجوانان است.

این دوره از المپیاد فیلم سازی نوجوانان، از روز یکشنبه - ۲۷ مهرماه - تا روز پنجشنبه - یک آبان - به صورت مجازی و از طریق پلتفرم کنفرانس گروهی ادوبی کانکت، به میزبانی منتورها و اساتید المپیاد برگزار خواهد شد. گفتنی است که مراسم‌های افتتاحیه و اختتامیه این رویداد نیز از طریق پلتفرم تیوا، قابل مشاهده است؛ همینطور مراسم افتتاحیه این المپیاد نیز روز یکشنبه - ۲۷ مهرماه- از ساعت ۱۸ از طریق پلتفرم تیوا، پخش شد.

وحید گلستان، بیژن میرباقری، سیروس حسن‌پور، مهین جواهریان، سیدجواد هاشمی، غلامرضا رمضانی، ابوالفضل جلیلی و حامد جعفری به عنوان منتورهای اصلی این دوره از المپیاد، انتخاب شده‌اند و عادل تبریزی، فریبرز آهنین، نواب محمودی، حافظ آهی، مهدی رضایی، شهلا پورآرین، تی‌یام یابنده و میرعباس خسروی‌نژاد نیز، مربیان چهارمین المپیاد فیلم سازی نوجوانان هستند.

در این المپیاد ۲۷ طرح نهایی در بخش ایده و ۳۶ فیلم بخش رقابتی انتخاب شدند که صاحبان طرح با کمک منتورها و مربیان، طرح‌های خود را بالغ‌تر می‌کنند. مراسم اختتامیه و اعلام برندگان این المپیاد نیز در روز یکم آبان ماه، برگزار می‌شود.


کروناروایت؛ بخشی جدید به اقتضای شرایطی جدید

بخشی که در جشنواره سال جاری به دلیل شیوع ویروس کرونا و تأثیرات انکارناپذیر آن بر زندگی انسان‌ها اضافه شده است، کروناروایت نام دارد. این بخش با همکاری سازمان علوم پزشکی در جشنواره امسال حضور دارد و ۱۴ فیلم ایرانی و ۷ فیلم خارجی نیز در آن حضور داشته و برای مخاطبان اکران خواهند شد. این فیلم‌ها برخی، از ساخته‌های کارگردانان ایرانی و برخی از فیلم‌های نمایش داده شده در جشنواره کرونای بلگراد هستند.


وب سری؛ وقتی شبکه‌های اجتماعی قسمت مهمی از زندگی ما می‌شوند

بخش جدید وب سری نیز برای دومین سال پیاپی در جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان حضور دارد؛ این بخش که با محوریت شبکه‌های اجتماعی و خلاقیت‌ها با استفاده از تلفن‌های همراه است، در دوره گذشته با استقبال خوبی رو به رو شد تا دوباره در جشنواره حضور داشته باشد.

در جشنواره امسال، ۱۳ اثر وب سری وجود دارد که به صورت آنلاین، اکران خواهند شد؛ همین‌طور مطابق انتخاب هیئت اجرایی جشنواره، امین حق‌شناس (کارگردان و مدرس انیمیشن و وب‌سری)، حدیث لزرغلامی (نویسنده، فیلم‌نامه‌نویس در حوزه‌ی انیمیشن و منتور وب‌سری) و مژده لواسانی (فعال رسانه‌ای و فضای مجازی) به عنوان هیئت داوران این بخش، انتخاب شده‌اند.


کارگاه‌های ملی و بین‌المللی

جشنواره امسال نیز همانند همیشه، چندین کارگاه مهم ملی و بین‌المللی دارد که همگی از پلتفرم تیوا، برای ثبت نام کنندگان و رسانه‌ها پخش خواهند شد. این کارگاه‌ها در ایام برگزاری جشنواره، همه روزه از ساعت ۱۱ در بخش بین‌الملل و از ساعت ۱۳ در بخش ملی، آغاز خواهند شد. اسامی کارگاه‌های جشنواره سی و سوم به شرح زیر است:

کارگاه‌های بین‌الملل:

  • معرفی و شناخت عناصر فیلمنامه در سینمای کودک (فدریکا یاکوبللی، استاد فیلمنامه‌نویسی از ایتالیا)
  • تکنیک‌ها (متدها) ی بازیگری معاصر در فیلم‌های کودکان و نوجوانان (آنا ردی از بازیگران تئاتر و سینمای ایتالیا)
  • جایگاه تجربه در روایت فیلم‌های انیمیشن (یان جوئت از فرانسه)
  • مفهوم شخصیت در سینمای کودک با تمرکز بر سینمای کودک قزاقستان (الکساندرا لومپووا از منتقدان مطرح قزاقستان و عضو فیپرشی)
  • فیلم عروسکی و نحوه ارتباط آن با جهان کودکان (رامان جیت کائور از هند و لی تامسون از انگلستان)
  • چگونه فیلم کودک خود را به بازارهای جهانی معرفی کنیم؟ (چاندرا کی‌جاها از توزیع‌کنندگان و پخش‌کنندگان مطرح سینمای هند و معاون اجرایی جشنواره آسیاپاسیفیک)
  • جایگاه ریتم در فرآیند کارگردانی فیلم کودک (عبدال رمیدکا از کارگردانان سینمای کودک قزاقستان)

کارگاه‌های ملی:

  • الگوی سفر قهرمان در سینمای کودک
  • اصول زیبایی‌شناسی سینما برای نوجوانان
  • فیلمسازی خانوادگی (بهره‌گیری از موضوعات روزمره برای ساخت فیلم)
  • فیلمبرداری ارزان با دوربین‌های دیجیتال
  • انتقال تجربه: طراحی صحنه و لباس در سینما
  • تعامل سینما و بازی‌های ویدئویی‌

همچنین چندین پنل تولید مشترک با کشورهای مختلف از جمله پاکستان، هند و ارمنستان در طول ایام برگزاری جشنواره، برگزار می‌شود.


کامبوزیا پرتوی و ابراهیم فروزش؛ زمانی برای بزرگداشت

در جشنواره امسال، از دو فیلم‌ساز و فیلم‌نامه‌نویس برجسته ایرانی که در زمینه سینمای کودکان گام‌های بسیار مهمی برداشته‌اند، تجلیل می‌شود.

ابراهیم فروزش، فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان متولد ۱۳۱۸ تهران، دانش‌آموخته رشته کارگردانی از دانشکده هنرهای دراماتیک است. آغاز فعالیت هنری او از سال ۱۳۴۹ در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان سرپرست مرکز سینمایی، آغاز فعالیت سینمایی‌اش از سال ۱۳۵۲ با نگارش فیلمنامه فیلم کوتاه «سیاه‌پرنده» (ساخته مرتضی ممیز) بوده و نگارش فیلمنامه برخی آثار پویانمایی علی اکبر صادقی، عبدالله علیمراد و… نویسندگی و کارگردانی هشت فیلم بلند سینمایی و نگارش دو فیلمنامه برای فیلمسازان دیگر در بیش از سه دهه و کسب بیش از ۵۰ جایزه بین‌المللی را در کارنامه دارد.

کامبوزیا پرتوی، فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان، متولد ۱۳۳۴ رستم‌آباد گیلان، او در دانشکده هنرهای دراماتیک تحصیل کرده و آغاز فعالیت هنری‌اش با ساخت فیلم‌های کوتاه در سینمای آزاد دماوند و آغاز فعالیت فیلمسازی او با فیلم بلند داستانی «عینک» و مجموعه «قورباغه سبز» برای شبکه دو سیما بوده و با عباس کیارستمی در ساخت «خانه دوست کجاست؟» همکاری کرده است. پرتوی نویسندگی و کارگردانی شش فیلم بلند سینمایی و نگارش ۱۴ فیلمنامه در بیش از سه دهه را در کارنامه دارد و جوایز مختلفی در عرصه ملی و جهانی به دست آورده است.

گفتنی است که در ضمن این تجلیل، از بسته آثار این هنرمندان نیز رونمایی می‌شود.


شب‌های اصفهان؛ تب و تاب جشنواره با چاشنی شهر زیبای خدا

طبق گفته مسئولین اجرایی جشنواره سی و سوم در اصفهان، برنامه‌ای جنبی با عنوان شب‌های اصفهان، در طول دوران جشنواره هر شب پخش می‌شود که در کنار بررسی اخبار، اتفاقات و وقایع جشنواره، اصفهان‌گردی تلویزیونی روزانه‌ای نیز خواهد داشت.

همینطور در یکی از قسمت‌های این برنامه، مراسم شب زاون برای یادبود وی برگزار شد.


داوران جشنواره سی و سوم، چه کسانی هستند؟

از مهم‌ترین نکات همیشگی جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان، داوران کودک و نوجوان جشنواره هستند؛ با توجه به سازوکار جدید جشنواره در نسخه سی و سوم، امکان داوری برای تمامی کودکان و نوجوانان ۵ تا ۱۵ ساله که علاقه‌مند به ثبت نظر خودشان در مورد فیلم‌های جشنواره هستند به وجود آمد. این داوران پس از تأیید، می‌توانند در ۵ بخش بلند داستانی، کوتاه زنده و انیمیشن، وب‌سری و بخش کروناروایت در یکی از پلتفرم‌های نماوا، فیلیمو و تیوا، نظر خود را به اشتراک بگذارند.

همین‌طور در بخش بین‌الملل نیز ۱۴ داور کودک و نوجوان حاضر هستند که اسامی آنها، «فاطمه سعد» از کشور پاکستان، «سید حیدر عباس» از کشور پاکستان، «تامارا مکیتاریان» از کشور ارمنستان، «نارک آوتسیان» از کشور ارمنستان، «روهانی سینگ» از کشور هندوستان، «آینیش دات» از کشور هندوستان، «لئونا ژاریک» از کشور مقدونیه، «محمد توفیق» از کشور مقدونیه، «کارمینه سیکارونه» از کشور ایتالیا، «آسیا دونسی» از کشور ایتالیا، «عسل بهادر» از کشور ایران، «اهورا ابولی» از کشور ایران، «یگانه محمدی» از کشور ایران و «محمد صدرا بهشتیان نژاد» از کشور ایران است.

اما جشنواره امسال مثل همیشه توسط داوران بزرگسال نیز داوری می‌شود که به تفکیک هر بخش، این داوران را بررسی می‌کنیم:

جایزه سیفژ:

کلودیا روئیز از آرژانتین، رضا صافی از ایران و وینود گاناترا از هند

جایزه ویژه زاون قوکاسیان:

سیدعلی مفضلی انیماتور و مدرس انیمیشن، عزت‌الله پروازه مستند ساز، لیلا پرویزی مدرس و کارگردان تئاتر، مجتبی وطن خواهان تدوینگر و مدرس سینما و سیاوش گلشیری داستان‌نویس و مدرس سینما [۱]‌

بخش فیلم‌کوتاه بین‌الملل:

پاول گومنیکووس از لتونی، الکساندرا پوشنووا از قزاقستان و سعید پوراسماعیلی از ایران‌

بخش مسابقه سینمای بین‌الملل:

ایرج طهماسب از ایران، پابلو سالوادور از سوئد، صحرا کریمی از افغانستان، شاد شنووا از فرانسه و آیدا پناهنده از ایران [۱]

بخش مسابقه سینمای ایران:

حبیب اسماعیلی تهیه‌کننده، فرهاد توحیدی فیلم‌نامه‌نویس، مهدی خرمیان کارگردان انیمیشن، فریدون عموزاده‌خلیلی نویسنده، ابراهیم فروزش کارگردان، حمیدرضا مدقق منتقد و مدرس سینما و پریوش نظریه بازیگر [۱]


چه فیلم‌هایی در جشنواره سی‌وسوم حاضر هستند؟

بخش فیلم‌کوتاه بین‌الملل:

فیلم‌های کوتاه (پویانمایی) بخش بین‌الملل:

  • پروانه‌ها ساخته الیزاوتا خلومووا (۲۰۱۹) از روسیه
  • عزیزانم سلام ساخته الکساندر واسیلیف (۲۰۱۹) از روسیه
  • گربه، دریاچه، شهر ساخته آنیه هن (۲۰۱۹) از آلمان
  • پدر ساخته اتله سولبرگ بلکست، آینار دانسد (۲۰۱۸) از نروژ
  • هوگو و هولگر ساخته تدی هالکیر کریستیانسن (۲۰۱۹) از دانمارک
  • گرگ بد بزرگ برگشته ساخته پاسکال هکه (۲۰۱۹) از فرانسه و بلژیک
  • السا و شب ساخته یونس ملگرن (۲۰۱۹) از سوئد
  • شیطانی در جیب ساخته آنتوآن بونه، ماتیلد لوبس (۲۰۱۹) از فرانسه
  • خورشید، آسمان، خورشید، کاشی ساخته زیبا ارژنگ (۲۰۲۰) از ایران
  • قدم یازدهم ساخته مریم کشکولی‌نیا (۲۰۲۰) از ایران
  • زونامی ساخته تی‌یام یابنده، شیرین اخلاصی (۲۰۲۰) از ایران

فیلم‌های کوتاه (زنده) بخش بین‌الملل:

  • در راه ساخته ماریت ویرهایم (۲۰۱۹) از هلند
  • دختر خوب ساخته مریا مایانن (۲۰۱۹) از استونی، فنلاند، ایتالیا و پرتغال
  • بوژه ساخته آندره‌آس کوردس، رابرت کولر (۲۰۱۹) از آلمان
  • روزه تابستانی ساخته عبدنور زیان (۲۰۲۰) از فرانسه
  • اخراج مفرح ساخته ساموئل دل آمور (۲۰۲۰) از اسپانیا
  • این روز ساخته ویلفردو آکینو (۲۰۲۰) از فیلیپین
  • سیاهی ساخته خورشید عالمی، نگار نجف‌زاده (۲۰۲۰) از ایران
  • شهر عسل ساخته محمدمعین روح‌الامینی (۲۰۲۰) از ایران
  • گاومیش ساخته ابراهیم اشرف‌پور (۲۰۲۰) از ایران

بخش فیلم‌کوتاه ایران:

فیلم‌های کوتاه پویانمایی بخش ملی

  • اتاق ۲۱ (پیمان دهقانی)
  • اشک باران (اسماعیل عباسی)
  • بعله! (مهین جواهریان)
  • پژواک (برزان رستمی)
  • چهره (آتیلا آشوری)
  • خورشید آسمان، خورشید کاشی (زیبا ارژنگ)
  • زاک و زیک (اسماعیل جباری)
  • زونامی (تی‌یام یابنده، شیرین اخلاصی)
  • صدای من، صدای او (آیدا حافظی)
  • قدم یازدهم (مریم کشکولی‌نیا)
  • قطار قشنگ من (نایری عیوضی، نوشیار خلیلی، نیکو احدی)
  • کاش (هادی امیری، رها فرجی)
  • گرگ و میش (امید سیفی)
  • گل چراغ (نعیمه محمودی)
  • لذت پرواز (مصطفی نظری‌زاده)
  • من ایرانی‌ام (علیرضا کاویان‌راد)
  • ناجی (سجاد اسماعیل بیگی)
  • ناهار در چمنزار (حمیدرضا بیات)

فیلم‌های کوتاه زنده بخش ملی

  • آب سرد (هادی کیانی فلاورجانی)
  • از خود گذشته (مهدی فریدی)
  • امروز هم نه (مرجان اسماعیلی)
  • آنتی ویروس (مجیدرضا دهقانی تفتی)
  • جبران می‌کنم (جمال احمدی)
  • دو دل (سبحان نصیری، علیرضا حسین‌زاده)
  • رنگین کمان (محمد خلیلی)
  • سیاهی (خورشید عالمی، نگار نجف‌زاده)
  • شوفر (رضا نجاتی)
  • شهر عسل (محمدمعین روح‌الامینی)
  • قرنطینه (کاوه معین‌فر)
  • کامیون (فاطمه فریدون)
  • گاومیش (ابراهیم اشرف‌پور)
  • مات (سمیرا حضرتی)

بخش مسابقه سینمای بین‌الملل:

فیلم‌های بلند پویانمایی بخش بین‌الملل:

  • الابلابینگو (۲۰۲۰) از نروژ
  • فریتزی (حکایتی انقلابی) (۲۰۲۰) از آلمان، لوکزامبورگ، بلژیک، چک
  • علی بابا و ۴۰ دزد (۲۰۲۰) از هندوستان
  • لوپتو (۲۰۲۰) از ایران

فیلم‌های بلند سینمایی بخش بین‌الملل:

  • آن سوی رودخانه (۲۰۲۰) از هندوستان
  • نیمه دیگر (۲۰۱۹) ازسری‌لانکا
  • دوران کودکی (۲۰۱۹) از روسیه
  • ساحت زمینی ماه (۲۰۱۹) از روسیه
  • جوانه زدن یک علف (۲۰۱۸) از قزاقستان
  • جرقه‌های خوشبختی (۲۰۱۹) از هندوستان
  • خورشید (۲۰۲۰) از ایران
  • بچه گرگ‌های دره سیب (۲۰۲۰) از ایران

بخش فیلم‌های بلند داستانی ایران:

  • بازیگوش‌ها، کارگردان: نادره ترکمانی، تهیه‌کننده: مهدی اکبری
  • به یادم باش، کارگردان: مجتبی سعیدزاده، تهیه‌کننده: مجتبی سعیدزاده
  • پیله و پروانه، کارگردان: محمد صالحی‌نژاد دهکی، تهیه‌کننده: محمد صالحی‌نژاد دهکی و مهدی اکبری
  • حکم مادری، کارگردان: زنده‌یاد سیامک صرافت، تهیه‌کننده: ابراهیم امیرخانی
  • خداحافظ سینما، کارگردان: یاسر احمدی، تهیه‌کننده: یاسر احمدی
  • سلیم، کارگردان: وحید پاکزاد، تهیه‌کننده: سیدمحسن طباطبایی‌پور
  • شماره ۲۹، کارگردان: هادی رحیمی خواص، تهیه‌کننده: مریم خلیلی
  • صفر در سفر (پویانمایی)، کارگردان: احمدرضا نصری، تهیه‌کننده: احمدرضا نصری، محصول مرکز آفرینش‌های هنری بسیج استان اصفهان
  • گل مهربونی، کارگردان: داریوش احمدیان، تهیه‌کننده: مهدی کارآمد تبریزی و محمد نجفی‌زاده
  • هدیه، کارگردان: مسعود فرخنده طینت‌فرد، مسعود فرخنده طینت‌فرد

بخش مسابقه سینمای ایران:


دیگران چه گفتند

علیرضا تابش در نشست خبری جشنواره: بر اساس برنامه‌ریزی‌ها مقرر شده که ۱۱ فیلم سینمای کودک و نوجوان به صورت محدود اکران فیزیکی شود؛ فیلم‌های آرزوی زیبا، بچه گربه‌های دره سیب، بعد از اتفاق، جزیره فضایی یا ترنادوی ۲، خورشید، سلفی با رستم، پونمایی لپ بو، مسیر محبوس، خورشید، مهران، نارگیل و والدین امانتی، ۱۱ فیلمی است که مقرر شده به صورت فیزیکی اکران شود. (برای مشاهده کامل نشست خبری سی و سومین جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان، اینجا را کلیک کنید.)

اکبر خامین در گفت‌وگو با ایمنا: یکی از مهم‌ترین دلایل افت تولید فیلم‌های کودک، مسائل اقتصادی است؛ سرمایه فیلم‌های کودک معمولاً برنمی گردد و باید منابعی آن را پشتیبانی کنند. این مسئله مختص ایران نبوده و در همه جای دنیا، نهادهای دولتی باید برای رشد سینمای کودکان تلاش کنند. (برای مشاهده گفت‌وگوی کامل ایمنا با اکبر خامین، اینجا را کلیک کنید.)

هادی رحیمی در گفت‌وگو با ایمنا: نظرم در سینمای نوجوان، فیلم‌های جدی است؛ دوست ندارم که بچه‌ها را بچه ببینم و علاقه‌مندم که با آنها همانند انسان‌های بالغ برخورد کنم. می‌توان با این رده‌های سنی جدی صحبت کرد و برای آنها موضوعاتی را مطرح کرد که در آینده در مواجهه با مشکلات مشابه، می‌تواند به آنها کمک کند. (برای مشاهده گفت‌وگوی کامل ایمنا با هادی رحیمی، اینجا را کلیک کنید.)

امیرحسین قهرایی در گفت‌وگو با ایمنا: برخی از سرمایه گذاران معتقدند سینمای کودک بازدهی کمی دارد و اقتصادی نیست. چراکه اگر فیلمی صرفاً برای کودکان تهیه شده باشد فروش آن سخت‌تر خواهد بود، اما اگر حوزه مخاطب بزرگسال را نیز در بر بگیرد فروش بهتری خواهد داشت. (برای مشاهده گفت‌وگوی کامل ایمنا با امیرحسین قهرایی، اینجا را کلیک کنید.)

نادره ترکمانی در گفت‌وگو با ایمنا: سینمای بزرگسال حمایت ویژه‌تری نسبت به سینمای کودک دریافت می‌کند. سینمای کودک هم از جنبه سرمایه‌گذار خصوصی و هم از نظر حمایت مراکز، سازمان‌ها و نهادهای دولتی در مضیقه است. (برای مشاهده گفت‌وگوی کامل ایمنا با نادره ترکمانی، اینجا را کلیک کنید.)

یاسر احمدی در گفت‌وگو با ایمنا: با اکران آنلاین فیلمسازان نگران سرقت فیلم‌های خود شده‌اند، اما این تابو باید شکسته می‌شد. با چشم‌پوشی از برخی جنبه‌های منفی، می‌توان گفت برگزاری جشنواره به صورت آنلاین اتفاق مثبتی بود، چراکه می‌تواند زیر ساختی مناسب در کنار اکران حضوری برای جشنواره‌های آینده باشد. (برای مشاهده گفت‌وگوی کامل ایمنا با یاسر احمدی، اینجا را کلیک کنید.)

حمیدرضا مدقق در گفت‌وگو با ایمنا: تولیدات سینمای کودک ایران، آنقدر زیاد نیست که جشنواره فیلم‌های درباره کودکان و برای کودکان را از یکدیگر جدا کنیم؛ با این حال این بحث قدمتی به اندازه جشنواره دارد. در این جشنواره، هر دو گروه فیلم را داشتیم و در هیئت داوران نیز برای معیار انتخاب با توجه به این بحث قدیمی صحبت‌هایی شد. (برای مشاهده گفت‌وگوی کامل ایمنا با حمیدرضا مدقق، اینجا را کلیک کنید.)

علی قوی‌تن در گفت‌وگو با ایمنا: از سال‌های ۷۴-۷۵ به بعد، سینمای وزین و با محتوای کودک رها شد و سینمای بازاری با موضوعات سطحی و عامه‌پسند جایگزین شد؛ این اتفاق از جایی نشأت می‌گیرد که تصمیم‌گیری اکران فیلم‌ها در اختیار صاحبان سینماها و کسانی قرار گرفت که مسائل مالی را نسبت به مسائل فرهنگی مهم‌تر می‌دانند.(برای مشاهده گفت‌وگوی کامل ایمنا با علی قوی‌تن، اینجا را کلیک کنید.)


سوینا؛ خالق ایده جدیدی در جشنواره، خالق رؤیا

از بهترین اتفاقات رخ داده در جشنواره سی و سوم، آماده سازی نسخه مناسب برخی از فیلم‌ها برای نابینایان است. این اتفاق برای نخستین بار در جشنواره‌های سینمایی با هدف ارج‌گذاری به کودکان و نوجوانان نابینا و مشارکت آنها در این رویداد بین‌المللی رخ داده است. «شماره ۲۹» ساخته هادی رحیمی خواص، با صدای شوکت حجت و «خداحافظ سینما» ساخته یاسر احمدی با صدای نازنین مهیمنی، فیلم‌های بخش بلند داستانی ایران هستند که توسط سوینا، دوبله و توضیح دار شده‌اند.


جوایز جشنواره به چه کسی رسید؟

بخش بین‌الملل

بهترین فیلم
بهترین کارگردانی
بهترین فیلم‌نامه
بهترین بازیگر
بهترین دستاورد فنی یا هنری
جایزه ویژه هیأت داوران
جایزه سیفژ
بهترین فیلم کوتاه داستانی
بهترین فیلم کوتاه پویانمایی

بخش سینمای ایران

بهترین فیلم سینمایی
بهترین کارگردانی
بهترین فیلمنامه
بهترین بازیگر
بهترین دستاورد فنی یا هنری
جایزه ویژه هیئت داوران
جایزه ویژه شهید بهنام محمودی
جایزه ویژه زاون قوکاسیان
بهترین فیلم کوتاه داستانی
بهترین فیلم کوتاه پویانمایی
جایزه ویژه دبیر جشنواره
جایزه ویژه یونیسف
بهترین فیلم از نگاه کودکان و نوجوانان

* این مطلب در طول برگزاری سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، به روز رسانی خواهد شد. شما می‌توانید، کل اخبار سی و سومین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان را از این مطلب دنبال کنید.

کد خبر 450216

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.