افزایش ۳۵ درصدی کشفیات موادمخدر/میانگین سنی مصرف کنندگان بالای ۲۳ سال

رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر استان اصفهان، اظهار کرد: کشفیات موادمخدر در سال جاری بیش از ۳۰ تن بوده که نسبت به سال گذشته ۳۵ درصد افزایش داشته است.

سرهنگ غلامحسین صفری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص کشف موادمخدر در استان اصفهان، اظهار کرد: کشفیات موادمخدر در سال جاری نسبت به سال گذشته ۳۵ درصد افزایش داشته است و نسبت به سال ۹۷ نیز با افزایش حدود ۵۰ درصدی مواجهیم که این زنگ خطری برای استان اصفهان بوده است. در واقع بیش از ۳۰ تن کشفیات در سال جاری کشف و ضبط شده‌اند. و به طور کلی استان اصفهان از نظر کشف، دستگیری و اشراف بر باندهای مواد مخدر در وضعیت خوبی قرار دارد.

وی با بیان اینکه میانگین سنی مصرف کنندگان مواد مخدر حدود ۲۵ سال است، افزود: میانگین سنی مصرف کنندگان بالای ۲۳ سال است اما اگر بخواهیم تمامی افراد را در نظر بگیریم حتی مصرف کنندگان ۱۲ یا ۱۳ ساله هم مشاهده می‌شوند که نقش خانواده‌ها در ترویج مصرف یا عدم مصرف به میان می‌آید.

رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر استان اصفهان در خصوص دستگیری باندهای خانوادگی در حوزه مواد مخدر تصریح کرد: یکی از معضلات استان ما حاشیه‌نشینی است که با شرایط اقتصادی کشور تشدید شده است، با مهاجرت‌هایی که از استان‌های دیگر به اصفهان مواجه هستیم بعضاً والدین درگیر اعتیاد هستند و بدین ترتیب فرزندان نیز درگیر مواد مخدر می‌شوند و طبعاً همین فرزندان در سنین پایین در محیط آسیب پذیر قرار گرفته و در دام اعتیاد می‌افتند که اغلب باندهای خانوادگی در خصوص خرده فروشی و حمل مواد مخدر دستگیر شده‌اند.

وی با بیان اینکه دغدغه پلیس مبارزه با مواد مخدر گرایش معتادان به مواد صنعتی است، گفت: در گذشته معضل اصلی میزان مصرف مواد سنتی بود که در حال حاضر مصرف مواد مخدر به سمت صنعتی شدن رفته و این امر معضل بزرگی است، همچنین در خصوص آشپزخانه‌های تولید کننده مواد صنعتی در سال جاری آشپزخانه‌ای در استان اصفهان مشاهده نشده که جای امیدواری دارد.

اعتیاد زنان به موادمخدر صنعتی رو به افزایش است

صفری در خصوص شهرستان‌های درگیر با اعتیاد، افزود: شهرهایی که دارای حاشیه‌نشین بیشتری هستند با تعداد افراد درگیر بالاتری روبرو هستند به طور مثال شهر اصفهان از این لحاظ در جایگاه اول قرار دارد، شهرهای نزدیک اصفهان همچون خمینی شهر نیز با آسیب بیشتری روبرو هستند.

وی با تاکید بر اینکه اعتیاد به موادمخدر زنان رو به افزایش است، اظهار کرد: اعتیاد زنان از یک درصد شروع شده و همچنان روبه افزایش است و امروز به ۱۰ درصد رسیده است که جامعه آماری حدود ۱۰ هزار نفر را شامل می‌شود. البته در بین دیگر استان‌ها این میزان در حداقل‌ترین میزان ممکن است.

گراس محبوب‌ترین ماده مخدر بین جوانان

رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر استان اصفهان، در خصوص موادمخدر گل و گراس، تصریح کرد: متأسفانه مافیای موادمخدر ذائقه افراد را شناسایی می‌کند و با توجه به اقبالی که در مصرف گراس بوده و به دلیل جوان پسندی آن توزیع آن را به گل منتقل کردند و به صورت کشت گلخانه‌ای که کیفیت گیرایی و تخریب آن بالاتر است توانسته‌اند گروه هدف جوانان را جذب کنند که کشت آن هرچند درصد زیادی ندارد اما یکی از تهدیدات جدید است.

صفری در خصوص لزوم میزان مصرف مواد مخدر بعد از شیوع بیماری کرونا، تصریح کرد: با ایجاد قرنطینه‌ها تلاطم قیمتی در مواد مخدر بر خلاف دیگر اقلام اتفاق نیفتاد که نشان می‌دهد سیاستی پنهان در قضیه نهفته است و شاهد افزایش حداکثری شبیخون فرهنگی هستیم که نیاز است خانواده‌ها به این مورد توجه ویژه‌ای داشته باشند.

وی در پایان اظهار کرد: سنگر اصلی مبارزه با مواد مخدر خانواده است، وقتی بنیان‌های خانواده به سستی گرائید باید منتظر هر آسیبی برای آنان و جامعه باشیم، اگر خانواده‌ها نسبت به پیشگیری در مصرف مواد مخدر اقدام نکنند در آینده نه چندان دور باید شاهد اتفاقات نه چندان خوشایندی باشیم.

کد خبر 450210

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.