زنان پشت درِ پاستور

فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید

به گزارش خبرنگار ایمنا، در بسته سیاسی به ارائه گزیده اخبار منتشر شده طی ۲۴ ساعت گذشته می‌پردازد:

مسیر دشوار زنان برای «رجل سیاسی» شدن

بیش از چهار دهه است که با داغ شدن تنور انتخابات حرف و حدیث‌ها درباره «رجل سیاسی» و ریاست جمهوری زنان بالا می‌گیرد اما نه زنی در صف کاندیداهای ریاست جمهوری قرار می‌گیرد نه گامی برای روشن شدن تکلیف «رجل سیاسی» بودن زنان برداشته می‌شود، در پایان هر انتخابات نیز باز همه چیز به همان حالت اول برمی‌گردد و به سرعت گرد فراموشی بر ماجرای تفسیر شورای نگهبان از اصل ۱۱۵ قانون اساسی پاشیده می‌شود. اما این روزها بحث کاندیداتوری زنان و بازتعریف اصل ۱۱۵ قانون اساسی درباره «رجل سیاسی» بودن یا نبودن زنان گویا متفاوت‌تر از قبل در حال زمزمه شدن است.

«شاید در انتخابات آینده کاندیدای زن داشته باشیم»؛ این جمله‌ای است که چندی پیش عباسعلی کدخدایی به زبان آورد و جنجال زیادی هم به پا شد البته زنان با این نوع وعده و وعیدها چندان غریبه نیستند و تقریباً در همه ادوار انتخابات ریاست جمهوری به آنها گفته شده است که منعی برای ثبت نام در انتخابات ندارند. آنچنان که در دوره قبل ثابت شد که «ثبت نام بلامانع» برای خیلی‌ها ساری و جاری است تا آنجا که از نوجوان ۱۵ ساله گرفته تا افرادی که حتی مدرک تحصیلی‌شان به پایان دوره راهنمایی هم نرسیده است توانستند در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ ثبت نام کنند اما مسلم است که از فیلتر شورای نگهبان عبور نخواهند کرد حال معلوم نیست منظور کدخدایی از بلامانع بودن ثبت‌نام زنان از این جنس است یا خیر.

قدیری ابیانه به سیدحسن خمینی: کاندیداتوری‌ات در انتخابات ۱۴۰۰ یک اشتباه فاحش است

محمدحسن قدیری ابیانه سفیر اسبق کشورمان، با اشاره به احتمال مطرح شدن نام حسن خمینی برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفت: بعید است که حسن خمینی چنین اشتباه فاحشی را مرتکب شده و نامزد ریاست جمهوری شود.

او ادامه داد: البته این یکی از تاکتیک‌های انتخاباتی اصلاح طلبان است که با معرفی اسامی جعلی اذهان عمومی را به سمتی غیر واقعی سوق دهند.

قدیری ابیانه در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است مانند انتخابات گذشته صلاحیت سیدحسن خمینی تأیید نشود، گفت: اینکه صلاحیت او در مجلس خبرگان رهبری تأیید نشد ربطی به عدم احراز صلاحیت ریاست جمهوری او ندارد، زیرا در انتخابات خبرگان مسئله اجتهاد مطرح است، اما برای ریاست جمهوری مسئله اجتهاد مطرح نیست، با این حال داشتن سوابق اجرایی قوی و مدیریت کلان کشوری جز ملاک‌های شورای نگهبان است که حسن خمینی چنین سابقه‌ای ندارد؛ بنابراین بعید می‌دانم که او نامزد شود، چون نامزد شدن و احراز صلاحیت نشدن حیثیت او را زیر سوال می‌برد.

سخنگوی نمایندگی ایران در سازمان ملل: از ۱۸ اکتبر به دادوستد تسلیحاتی خواهیم پرداخت

علیرضا میریوسفی، سخنگوی دفتر نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل روز پنج‌شنبه به نیوزویک گفت: کاملاً مشخص است که سازمان ملل - و اکثریت کشورهای عضو - با آنچه که به اصطلاح "سیاست فشار حداکثری آمریکا علیه ایران" خوانده می‌شود مخالفند و تلاش‌های ایالات متحده برای نقض بیشتر برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل منجر به انزوای این کشور شده است‌.
میریوسفی همچنین در خصوص شراکت تسلیحاتی با دیگر کشورها گفت: ایران دوستان و شرکای تجاری زیادی دارد و از صنعت تسلیحاتی بومی قدرتمندی برخوردار است تا از نیازمندی‌های دفاعی خود در خصوص ستیزه‌جویی‌های خارجی اطمینان حاصل کند. مطابق با زمان اعلام شده در قطعنامه ۲۲۳۱، ایران از تاریخ ۱۸ اکتبر از محدودیت‌های تسلیحاتی فارغ می‌شود. ما طبیعتاً از آن روز بر اساس منافع ملی‌مان به دادوستد با دیگر کشورها در این زمینه خواهیم پرداخت.

امیرعبداللهیان: آمریکایی‌ها می‌دانند که انتقام خون سردار سلیمانی بزرگ است

حسین امیرعبداللهیان در اجلاس بین‌المللی مجاهدان در غربت گفت: آمریکایی‌ها در ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس دو خطا کردند، خطای اول این بود که خودروی سردار سلیمانی را هدف قرار دادند خطای دوم اینکه سردار سلیمانی و همراهانش را هدف قرار دادند.

امیرعبداللهیان در ادامه اظهار کرد: انتقام خودروی سردار سلیمانی را جمهوری اسلامی ایران با پرتاب ۱۳ موشک بالستیک نقطه زن به پایگاه استراتژیک عین الاسد داد، اما آن فقط انتقام خودروی منهدم شده سردار سلیمانی بود. انتقام خون سردار سلیمانی بزرگ‌تر از آن هست و آمریکایی‌ها خودشان می‌دانند و امروز در کاخ سفید می‌لرزند، از اینکه معادله‌ای که انتهای آن خروج قطعی آمریکاست چه سرنوشتی را برای آمریکایی که شیب تند سقوط امپراطوری امپراتوری‌اش را تجربه می‌کند، رقم خواهد زد.

هر ساله، مصادف با سالروز شهادت حضرت امام رضا (ع) اجلاس بین‌المللی مجاهدان در غربت، برگزار می‌شود و امسال هم پنجمین اجلاس آن با حضور سفرای کشورهای اسلامی مبارز و رهبران گروه‌های مقاومت فلسطین برگزار شد.

چرا قالیباف در برابر توهین نمایندگان به روحانی سکوت کرده است؟

قاسم میرزایی‌نیکو، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی روز جمعه در واکنش به اظهارات توهین‌آمیز برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به رئیس جمهوری، تخریب مسؤولان نظام را آدرس اشتباه دادن به مردم توصیف کرد و گفت: مجلس باید طبق فرمایشات رهبری، راه حل مشکلات بیابد و بدون فرافکنی به مردم توضیح دهد. اگر نمایندگان می‌خواهند برای مجلس کار جدیدی انجام دهند باید کاری کنند که شرایط کشور بهتر شود نه اینکه با اتهام‌زنی و توهین در پی یافتن نقش و جایگاه خود باشند.

نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس دهم، با اشاره به بیانات رهبر انقلاب اسلامی که فرموده‌اند همه مشکلات ما در خارج از کشور و علاج آن در داخل است، افزود: باید بدانیم اقداماتی چون اتهام‌زنی، تخریب و به سخره گرفتن و زیر سوال بردن برای نشان دادن خط و خطوط خود، راه و روش مناسبی برای سر و سامان دادن به مشکلات کشور نیست.

میرزایی‌نیکو درباره سکوت رئیس مجلس برابر رفتارهای خارج از عرف برخی نمایندگان، با اشاره به سفرهای استانی نمایندگان تحت عنوان نظارت میدانی، گفت: علی لاریجانی در دوران ریاست خود در مجلس دهم، برای مراسم و افتتاح به سفرهای استانی می‌رفت و وقتی هم که در قم بود وقت خود را صرف رسیدگی به مشکلات مردم این شهر می‌کرد. بنابراین سفرهای استانی نماینده مردم تهران چه مشکلی از سایر شهرها و استان‌ها حل می‌کند؟

وی افزود: آنها برای اینگونه اقدامات باید با سازمان برنامه و بودجه و وزیر هماهنگ کنند تا آنها این کارها را انجام دهند. آنها بهتر است فرصت اندک خود را برای شنیدن و رسیدگی به مشکلات مردم تهران که به آنها رأی داده‌اند، اختصاص دهند.

نماینده ادوار مجلس ادامه داد: اینکه گروهی از نمایندگان به عنوان سفرهای نظارتی به استان‌ها بروند، به عنوان مثال نماینده مردم شهرهای شمالی به جنوب کشور برود، جز تداخل در کار مسؤولان، نمی‌توانند برای آن منطقه راه‌حلی داشته باشد اینگونه سفرها نه نظارتی بلکه نوعی کار اجرایی است. نماینده‌های همان شهرستان به عنوان نماینده‌های مجمع آن استان می‌توانند این کارها را پیگیری کنند. هر نماینده هفته‌ای یک بار در حوزه انتخابیه خود حضور پیدا می‌کند و به مسائل مربوط به منطقه خود رسیدگی کند.

کد خبر 450181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.