قیمت بنزین افزایش می‌یابد؟

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در هفته‌ای که گذشت اظهارنظرهای مختلفی پیرامون مسائل مهم کشور انجام دادند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اظهار نظرها، تذکرات و نطق میان دستور، بخشی از فعالیت نمایندگان در مجلس شورای اسلامی طی هفته گذشته بود که در یک نگاه اجمالی به مرور آن می‌پردازیم:

جزئیات طرح مجلس درباره مسکن

سید البرز حسینی، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، از تصویب کلیات و جزئیات طرح جهش تولید و تامین مسکن در جلسه اخیر این کمیسیون خبر داد.

وی بیان کرد: در جلسه کمیسیون عمران با حضور کارشناسان و مسئولان و برخی از اعضای کمیسیون‌های دیگر، مواد مرتبط با موضوع تأمین منابع مالی و تأمین مصالح ساختمانی در طرح مذکور مورد بحث و بررسی قرار گرفت و ابهامات این بخش‌ها رفع شد.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه برای تدوین طرح تولید و تامین مسکن بیش از ۳۰ جلسه کارشناسی با حضور متخصصان امر برگزار شده است، اظهار کرد: در نهایت این طرح در ۳ محور زمین، منابع مالی و مصالح تدوین شد و در کمیسیون عمران مجلس مورد بررسی کارشناسی قرار گرفت.

حسینی با بیان اینکه این طرح با ۲ فوریت تقدیم هیئت رئیسه مجلس شده بود و نمایندگان نیز در جلسه علنی با فوریت آن موافقت کردند، بیان کرد: با توجه به تصویب کلیات و جزئیات این طرح در کمیسیون عمران و ارجاع آن به جلسه علنی، این طرح پس از سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه از سوی هیئت رئیسه اعلام وصول و در دستورکار جلسه علنی قرار خواهد گرفت.

جزئیات طرح بنزینی مجلس که جنجالی شد

مالک شریعتی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توئیتر به موضوع تغییر قیمت در یارانه بنزین واکنش نشان داد.

شریعتی در این رابطه نوشت: به عنوان‎ سخنگوی کمیسیون انرژی اعلام می کنم هیچ طرحی در مجلس یازدهم برای تغییر در قیمت های یارانه ای و آزاد بنزین در دستور کار نیست. طرح ‎سهمیه بندی بنزین سرانه خانوار فقط به دنبال بازتوزیع عادلانه تر بنزین یارانه ای از خودرو به خانوار است تا خانوارهای فاقد خودرو نیز بهره ببرند.

وی افزود: ‏متن منتشر شده در برخی رسانه ها، طرح قدیمی مجلس دهم است که در اول مجلس یازدهم قبل از تشکیل کمیسیون ها و بدون اصلاح متن فقط برای تسریع در اخذ نوبت اعلام وصول، مجدداً ثبت شد تا بعد در کمیسیون و صحن اصلاح شود. الان پیش نویس گزارش ‎کمیسیون انرژی تنظیم شده است که دو هفته دیگر به صحن کمیسیون می آید.

نهاد قیمت گذاری خودرو تغییر نمی کند

علی جدی پیرامون افزایش قیمت خودرو اظهار کرد: موضوع قیمت گذاری در شورای رقابت فرمول خاصی نداشت و خودروسازها نیز اکثراً به این موضوع معترض بودند. از طرفی قیمت گذاری به تاخیر می افتاد و بازار متشنج می شد لذا ما در کمیسیون پیش بینی کردیم براساس روش قیمت گذاری و تعیین قیمت ها که قیمت گذاری کالاهای تولید داخل را انجام می دهد، شورای رقابت هم با این فرمول قیمت گذاری کند.

وی تاکید کرد: قرار نیست نهاد قیمت گذاری از شورای رقابت به سازمان حمایت تغییر کند؛ بلکه طبق مصوبه کارگروه کمیسیون در جریان طرح ساماندهی خودرو مقرر شده فرمول هیات تعیین قیمت ها که سازمان حمایت هم از آن استفاده می کند توسط شورای رقابت به کار گرفته شود.

نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: پیش از این با نحوه قیمت گذاری قبلی شورای رقابت خودروساز می گفت ما انگیزه تولید نداریم، لذا عرضه به صورت قطره چکانی اتفاق می افتاد بنابراین ما گفتیم براساس فرمول هیات تعیین قیمت ها قیمت گذاری شود، اما اینکه نهاد قیمت گذاری تغییر کرده باشد درست نیست و بد جا افتاده است.

اسماعیلی: رئیس جمهور ۱۴۰۰ باید اقتصاددان و آشنا به وضعیت زندگی محرومین باشد

ولی اسماعیلی درباره اینکه رییس جمهور آینده با چه چالش هایی مواجه خواهد بود، اظهار کرد: رییس جمهوری که سال ۱۴۰۰ سرکار می‌آید با مشکلاتی همچون تورم، وضعیت معیشتی نامناسب مردم، بازارهای رها شده و … سروکار دارد پس بی شک فردی که توسط مردم انتخاب می‌شود باید انتظارات و خواسته های مردم را برآورده کند.

نماینده گرمی در مجلس تأکید کرد: فردی که ریاست قوه مجریه را در سال ۱۴۰۰ بر عهده می‌گیرد باید فردی اقتصاددان، از جنس مردم، آشنا به وضعیت زندگی محرومین و مدیر باشد و از همه مهمتر قدرت مقابله با فساد را داشته باشد.

اسماعیلی با تأکید بر توجه مردم به سوابق اجرایی برای انتخاب نامزدهای انتخاباتی گفت: مردم به دور از شعارهای هر کاندیدایی باید به سوابق اجرایی و خروجی کار فرد در گذشته نگاه کنند.

رییس فراکسیون توسعه روابط با کشورهای اکو گفت: بی شک افرادی که در رقابت ریاست جمهوری سال آتی حضور دارند دارای رزومه مشخصی هستند و نامزدهای ریاست جمهوری که توسط شورای نگهبان تایید می‌شوند قطعاً رزومه افراد را دارند. نباید به کسانی که در مسئولیت‌های خود شعار دادند و عمل نکردند، اعتماد کرد.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: شعارها و وعده‌های داده شده مهم نیست؛ مهمترین معیار سنجش هر فرد، عملی بودن حرفهایش است. کسی که درد فقر را لمس کرده و کمتر شعار می‌دهد و بیشتر برای رفع مشکلات مردم تلاش می‌کند.

اسماعیلی در پایان گفت: نهایتاً رئیس جمهور بعدی باید در طراز انقلاب و مردم دار باشد و شناخت لازم را در احیای دیپلماسی اقتصادی و خارجی برای رونق اقتصاد داشته و ولایت مداری را در عمل ثابت کرده باشد. ان شاءالله به قول مقام عظمای ولایت، ملت انقلابی، فردی جوان و انقلابی و جهادی و استکبار ستیز را انتخاب خواهند کرد.

آقاتهرانی: تا می‌گوییم اختلاف نظر داریم می‌گویند وحدت شکنی کردند

مرتضی آقا تهرانی دبیر کل جبهه پایداری در تبیین فعالیت‌های تشکیلاتی در مجلس یازدهم گفت: «البته نمی‌خواهیم تشتت ایجاد شود. اما آیا باید مثلاً بنده درست مانند فلان نماینده و یا بهمان عضو هیئت رئیسه فکر کنم؟ یا او باید عیناً مانند من بیاندیشد؟ اصلاً چنین رویکردی که مثلاً مشابهت ۱۰۰ در صدی داشته باشیم، چقدر درست است؟ پس تکلیف تفاوت‌ها چه می‌شود؟ البته که اشتراکات زیاد است. اما ممکن است در مواردی با هم اختلاف نظر و سلیقه پیدا کنیم که طبیعی است و باید باهم بنشینیم و بحث کنیم تا اختلافات حل شود. برخی هیچ اختلاف نظری را برنمی‌تابند و تا می‌گوئیم در فلان مسئله اختلاف نظر داریم، سروصدا و حاشیه درست می‌کنند که فلان گروه یا تشکل وحدت شکنی کرد. یا اینکه مثلاًبرخی نمایندگان در مجلس فعلی بر سر موضوعی دچار تفاوت دیدگاه می‌شوند و با هم اصطکاک نظری پیدا می‌کنند؛ فوراً عده‌ای بدشان می‌آیند و اعتراض می‌کنند. خب هر فردی می‌تواند در مسئله‌ای نظری داشته باشد و لزوماً همه مثل هم فکر نمی‌کنند.

وی درباره تشکیل فراکسیون جدید در مجلس شورای اسلامی گفت: «ما قصد تشکیل فراکسیونی جدا از فراکسیون نیروهای انقلاب را نداریم، معنایش این نیست که مثلاً هر اتفاقی که در فراکسیون بیفتد، ما خود را ملزم به حضور و پیروی از فراکسیون می‌دانیم. ما صرفاً تا زمانی خویش را ملزم به حضور در این فراکسیون می‌دانیم که مراعات اصول انقلاب، منافع مردم و انقلاب در متن تصمیم‌گیری‌های فراکسیون لحاظ شود. اگر خدای نکرده روزی چنین نباشد، نه فقط ما، بلکه هیچ عنصر انقلابی دیگری نباید از تصمیمات فراکسیون اطاعت کند.»

آمریکا به ایران حمله نظامی می کند؟

فداحسین مالکی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه ۲۷ مهر تحریم‌های تسلیحاتی ایران لغو می‌شود، اظهار کرد: رفع تحریم‌های تسلیحاتی ایران بهترین فرصت است تا از تکنولوژی روز دنیا برای تقویت تسلیحات و سیستم دفاعی خود استفاده کنیم.

وی متذکر شد: چندی پیش اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از دستاوردهای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بازدید کردند و همگی از جهت پیشرفت‌های دفاعی بی‌نظیر و توانمندی خیره کننده کشورمان در زمینه تسلیحات نظامی احساس غرور کردیم.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: پیشرفت‌های دفاعی ایران صرفاً در زمینه سخت افزاری نیست بلکه ما در زمینه نرم افزاری هم به پیشرفت‌های قابل قبولی دست پیدا کرده و مجهز به جدیدترین تکنولوژی روز دنیا در عرصه دفاعی و نظامی هستیم.

مالکی تأکید کرد: آمریکایی‌ها به خوبی از توان دفاعی جمهوری اسلامی ایران باخبر هستند و اگر جرأت نمی‌کنند که از گزینه نظامی علیه ایران استفاده کنند، به دلیل توانایی کشورمان در عرصه نظامی و دفاعی است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: آمریکا و ایادی‌اش به خوبی می‌دانند که هر اقدامی برخلاف منافع جمهوری اسلامی ایران و منطقه انجام دهند، قطعاً با پاسخ قاطع ایران روبرو خواهند شد و با آنان برخورد می‌کنیم.

وی خاطر نشان کرد: برخی از کشورهای منطقه چون امارات و بحرین، روز به روز به سقوط نزدیک‌تر می‌شوند و انعقاد پیمان صلح با رژیم صهیونیستی به شکست آنان سرعت بیشتری می‌بخشد.

کد خبر 450157

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.