شانه به شانه با بحران بی‌سابقه بازار نفت مقابله کرده‌ایم

دبیرکل اوپک در چهل و پنجمین نشست کمیته مشترک فنی کشورهای عضو و غیرعضو اوپک اظهار کرد: اکنون بیش از ۶ ماه است که شانه به شانه با بحران بی‌سابقه بازارهای جهانی نفت مقابله کرده‌ایم.

به گزارش ایمنا و به نقل از دبیرخانه اوپک، چهل و پنجمین نشست مشترک فنی اوپک و غیراوپک (JTC) به‌منظور مقدمات برگزاری بیست و سومین نشست مشترک وزارتی نظارت بر توافق اوپک و غیراوپک (JMMC) در ۲۸ مهرماه، امروز (پنجشنبه، ۲۴ مهرماه) از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد.

کمیته مشترک فنی نهاد فنی کمیته مشترک وزارتی است و هر دو کمیته زیر نظر توافقنامه همکاری (DoC) تاریخی امضا شده در ۱۰ دسامبر ۲۰۱۶ تأسیس شده‌اند. این کمیته‌ها موظفند شرایط و چشم‌انداز جهانی بازار نفت و سطح پایبندی به توافق کاهش تولید داوطلبانه‌ای که در نشست وزیران اوپک و غیر اوپک تصویب شده است را بررسی کنند.

محمد سانوسی بارکیندو، دبیرکل اوپک در این نشست درباره تحولات بازار نفت گفت: اکنون بیش از ۶ ماه است که شانه به شانه با بحران بی‌سابقه بازار مقابله کرده‌ایم.

وی افزود: ابرهای تاریک ویروس همه‌گیر کرونا همچنان ادامه دارد. در بعضی از کشورها شاهد موج دوم شیوع این ویروس هستیم که سبب آمیخته شدن فاجعه انسانی و تردید اقتصادی شده است.

دبیرکل اوپک یادآور شد: در گزارش ماهانه بازار نفت اوپک پیش‌بینی شده است که تولید ناخالص داخلی جهانی در سال جاری میلادی حدود چهار درصد کاهش یابد و سپس در سال ۲۰۲۱ حدود ۴.۶ درصد بهبود یابد.

بارکیندو افزود: پیش‌بینی ما برای تقاضای نفت در سال ۲۰۲۰ اندکی بیش از ۹۰ میلیون بشکه در روز یعنی با کاهش ۱۰ درصدی در ماه‌های باقیمانده امسال است.

وی در بررسی چشم انداز بلندمدت بازار نفت اظهار کرد: در چشم‌انداز جهانی نفت که به تازگی رونمایی شد، تقاضای جهانی انرژی اولیه در حال افزایش و رشد برآورد شده است که در ۲۵ سال آینده ۲۵ درصد افزایش می‌یابد. 

دبیرکل اوپک تصریح کرد: انتظار می‌رود نفت بیشترین سهم از سبد انرژی را حفظ کند و در سال ۲۰۴۵ حدود ۲۸ درصد باشد.

بارکیندو در پایان با اشاره به اینکه ممکن است بدترین دوران بحران کنونی به پایان رسیده باشد، افزود: تاریخ به ما آموخته است که نیاز به گفت‌وگو و همکاری برای دستیابی به سیستم انرژی پایدار و مقاوم‌تر که به نفع همه است همواره وجود دارد.

منبع: ایلنا

کد خبر 450155

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.