افتتاح بیش از ۵ هزار واحد مسکونی تا آبان‌ماه در کشور

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی از افتتاح بیش از ۵ هزار واحد مسکونی مربوط به طرح اقدام ملی مسکن طی آبان ماه سال جاری در کشور خبر داد.

به گزارش ایمنا و به نقل از وزارت مسکن، پروانه اصلانی در مصاحبه‌ای با رادیو اقتصاد، اظهار کرد: وزارت راه و شهرسازی طرح اقدام ملی مسکن را با ابعاد ۴۰۰ هزار واحد برای دو سال شروع کرده است که از این تعداد ۲۰۰ هزار واحد در شهرهای جدید، ۱۰۰ هزار واحد در بافت‌های فرسوده و ۱۰۰ هزار واحد هم در سایر شهرهایی که نیاز مسکن شأن از سوی وزارتخانه اعلام شده احداث خواهد شد.

وی ضمن اشاره به اینکه بیش از ۴۰۰ هزار واحد زمین در سطح کشور تأمین شده است، افزود: احداث ۱۰۰ هزار واحد مربوط به بافت‌های فرسوده در قالب پرداخت تسهیلات یارانه‌ای نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده بوده است و به ساخت مسکن توسط تأمین زمین مربوط نیست.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: علی رغم اینکه این ۱۰۰ هزار واحد جز برنامه تأمین زمین وزارتخانه نبوده اما افزون بر ۴۰۰ هزار واحد زمین تأمین شده است.

اصلانی با بیان اینکه عملیات اجرایی پروژه‌های طرح اقدام ملی مسکن کم و بیش در حال انجام است، اظهار کرد: خوشبختانه در آبان ماه سال جاری افتتاح بالای پنج هزار واحد مسکونی ساخته شده در قالب طرح اقدام ملی را خواهیم داشت، البته بخشی هم طی سال گذشته در سیرجان تحویل مردم شده است.

وی ادامه داد: برای راه اندازی اجاره داری حرفه‌ای در سطح کشور نخستین قدمی که می‌بایست برداشته می‌شد این بود که این نوع فعالیت در قیاس با سایر فعالیت‌های که در کشور از طریق واسطه گری و حضور در بازارهای بسیار زود بازده مثل ارز، طلا و حتی سهام برای سرمایه گذاران خرد و کلان امکانپذیر است، سودآور شود.

بازدهی اجاره داری در کشور پایین است

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: علت اینکه اجاره داری به صورت حرفه‌ای در کشور شکل نمی‌گیرد این است که بازدهی اجاره داری در کشور پایین است.

وی افزود: برای رفع این مشکل یک اصلاح آئین نامه اجرایی به هیئت وزیران برده و مصوب شد که تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از نهادهای دولتی، غیر دولتی، اشخاص بخش خصوصی و تمامی کسانی که حاضرند در بخش اجاره داری سرمایه گذاری کنند زمینی را به صورت اجاره ۹۹ ساله تحویل بگیرند تا خانه بسازند و به بازار اجاره برای ۹۹ سال عرضه کنند.

اصلانی بیان کرد: هم اکنون تدوین آئین نامه اجرایی این موضوع در دستور کار است که به زودی برای تصویب به هیئت دولت ارسال خواهد شد.

وی ادامه داد: تسهیلات دیگری که برای این حوزه ضروری است این بوده که با اخذ مصوبات لازم، نهاد اجاره داری حرفه‌ای را در کشور پایه گذاری کرد. این نهاد به ساماندهی بازار اجاره در کشور کمک شایان توجهی خواهد کرد.

وی افزود: وزارت راه و شهرسازی در کنار طرح اقدام ملی مسکن فعالیت‌های دیگر برای ساماندهی بازار مسکن از جمله راه اندازی ابزارهای نوین در بازار سرمایه با هدف کمک به تولید در بخش مسکن مثل اوراق سلف موازی استاندارد، اوراق خرید دین در حوزه مصالح ساختمانی و غیره را در دستور کار خود دارد.

کد خبر 450139

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.