محمدی: پرونده قتل رومینا اشرفی همچنان در اصفهان باز است

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: با وجود آنکه چند ماه از قتل رومینا اشرفی گذشته و می‌توان گفت جامعه آن را به فراموشی سپرده اما پرونده آسیب‌شناسی حقوقی و اجتماعی این قتل در اصفهان با برگزاری پنل‌های تخصصی همچنان باز است.

کوروش محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به برگزاری دومین پنل علمی بررسی ابعاد حقوقی و اجتماعی کودک آزاری و خشونت خانگی با محوریت قتل رومینا اشرفی، اظهار کرد: این پنل تخصصی در راستای برگزاری سلسله نشست‌های تخصصی بررسی مسائل اجتماعی کشور توسط کمیسیون اجتماعی و محیط زیست و با محوریت مرکز تخصصی خانواده معاونت اجتماعی سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه ریشه‌های قتل رومینا اشرفی توسط پدر در این پنل تخصصی آسیب‌شناسی و بررسی می‌شود، افزود: در پنل اول با همین موضوع که دو ماه پیش برگزار شد کارشناسان کشوری در حوزه حقوقی، روانشناسی و جامعه‌شناسی و مدیران مرتبط نظرات خود را پیرامون ابعاد قانونی و حقوقی این موضوع مطرح کردند.

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه پنل تخصصی دوم، روز دوشنبه ۲۸ مهرماه در کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان برگزار می‌شود، تصریح کرد: روز گذشته (پنجشنبه) رخداد پیش‌پنل برگزار و ابعاد قانون حمایت از حقوق کودکان و نوجوان که مصوب مجلس شورای اسلامی است به بحث و بررسی گذاشته شد.

وی با انتقاد از اینکه پیگیری موضوعاتی همچون قتل رومینا به راحتی در ذهن جامعه به پایان می‌رسد، ادامه داد: رفتار جامعه و نخبگان ما عموماً در این فجایع انسانی هیجانی بوده و موضوع پس از گذشت مدتی به فراموشی سپرده می‌شود.

محمدی خاطرنشان کرد: کارشناسان حوزه‌های مختلف در خصوص مسائل و مشکلات جامعه عموماً منفعلانه عمل کرده و از این موضوعات استفاده علمی و مفید برای سیاستگذاری‌ها نمی‌شود؛ همواره اتفاقات و فجایع با نگاه‌ها و قضاوت‌های سطحی رصد شده و فکر می‌کنیم با صدور حکم قضائی موضوع به پایان رسیده است.

وی تاکید کرد: باید از فجایعی مانند خفاش شب، حادثه سعادت آباد، قتل‌های خانوادگی اراک و کرمان، تجاوز گروهی در خمینی‌شهر و تجاوز و قتل آتنا که در گذشته رخ دادند استفاده علمی، مفید و اجتماعی می‌کردیم.

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه باید از قتل رومینا با نگاهی پیشگیرانه استفاده علمی شود، خاطرنشان کرد: با وجود آنکه چند ماه از این قتل گذشته و می‌توان گفت جامعه آن را به فراموشی سپرده، پرونده آسیب‌شناسی حقوقی و اجتماعی آن در اصفهان با برگزاری پنل‌های تخصصی همچنان باز است.

وی اضافه کرد: باید در کنار آنکه ضعف‌ها و نواقص حقوقی این موضوعات بررسی می‌شود، آسیب‌شناسی اجتماعی نیز مدنظر باشد زیرا با اصلاح صرف قانون نمی‌توان بر خشونت‌های خانگی غلبه کرده و لازم است به ابعاد رفاهی، اقتصادی و اجتماعی جامعه نیز توجه شود.

محمدی گفت: وقتی این ابعاد اصلاح شود، قانون اصلاح شده نیز مورد توافق جامعه قرار می‌گیرد زیرا متناسب با نیازهای جامعه بوده و رفتارها براساس آن نهادینه می‌شود.

کد خبر 450103

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.