اصلاحات به کدام سو؟

فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در بسته سیاسی به ارائه گزیده اخبار منتشر شده در ۲۴ ساعت گذشته می‌پردازد:

جلسات علنی مجلس هفته آینده بعد از دو هفته که برای سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه تعطیل بود، در روزهای یکشنبه و چهارشنبه هفته آینده تشکیل خواهد شد.

ضریب نفوذ اصولگرایان و اصلاح طلبان در بین مردم ۲۰ درصد است

حسین نجابت، عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری و نماینده ادوار مجلس در پاسخ به این پرسش که اخیراً اسامی متعددی از جمله آقای «ولایتی» برای کاندیداتوری از جناح اصولگرا در سال ۱۴۰۰ مطرح می‌شود؛ آیا می‌توان ایشان را به عنوان یکی از گزینه‌های جدی دانست؟، اظهار کرد: همواره در ابتدای پاییز سال منتهی به انتخابات برخی اسامی به عنوان ریاست جمهوری مطرح می‌شوند که بیشتر آنها در حد گمانه‌زنی هستند و نمی‌توان به ایشان به صورت جدی نگاه کرد.

وی افزود: برخی از کاندیداهای انتخاباتی احتمالی از سوی هواداران ایشان مطرح می‌شوند و برخی دیگر خودشان اقدام به اعلام کاندیداتوری می‌کنند که مورد دوم کار درستی نیست.

نجابت با ارائه یک پیش بینی گفت: به نظر باید تا ابتدای فصل زمستان صبر کنیم تا جناح‌های سیاسی کاندیداهای احتمالی خود را به مردم معرفی کنند.

وی تأکید کرد: آرایش سیاسی در کشور در حال تغییر است و حتی نوعی هم‌پوشانی بین جناح‌های سیاسی کشور رخ داده است. به همین دلیل باید صبر کنیم تا به صورت مشخص جناح‌ها و گروه‌های سیاسی افراد موردنظر خود را برای انتخابات ۱۴۰۰ معرفی کنند.

این نماینده اسبق مجلس در مواجهه با این پرسش که تحرکات اخیر جامعه روحانیت مبارز تا چه می‌زان می‌تواند در بین اصولگرایان وحدت ایجاد کند؟، پاسخ داد: به نظر نمی‌رسد که جامعه روحانیت مبارز در انتخابات پیش رو از یک فرد خاص حمایت کند. بلکه مجموعه جامعتین بیشتر تمرکز خود را بر امر وحدت آفرینی میان گروه‌های مختلف جناح اصولگرا معطوف کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که اگر اصلاح طلبان به هر دلیلی حضور فعال در عرصه انتخابات نداشته باشند، آیا این احتمال وجود دارد که یک رقابت درون گروهی بین اصولگرایان شکل بگیرد؟، ابراز داشت: ارتباط مردم با گروه‌های سیاسی بسیار کم است. امروز مجموع نفوذ اصلاح طلبان و اصولگرایان بر روی مردم عددی در حدود ۲۰ درصد است.

باید انتخاباتی در شأن جمهوری اسلامی برگزار کنیم

جمال عرف معاون سیاسی وزیر کشور با تاکید بر اینکه امروز نیازمند انسجام درونی و همیاری حداکثری در کشور هستیم، گفت: برای عبور از چالش‌های کنونی کشور راهی جز فعال‌سازی ظرفیت‌های داخلی و اتخاذ رویکردهای پیشگیرانه برای کنترل شرایط و اتفاقات نداریم.

عرف تصریح کرد: معاونین سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری‌های سراسر کشور باید متوجه شرایط خطیر کشور باشند و با رصد درست تحولات کشور و شرایط استانی خود بتوانند برنامه‌ریزی دقیق‌تر و منظم‌تری برای موضوعات مختلف استانی داشته باشند.

معاون سیاسی وزیر کشور تاکید کرد: امروز با توجه به موقعیت سیاسی کشور باید احساس مسئولیت افزون‌تری نسبت به قبل داشته باشیم و بدانیم که ما به عنوان مدیران سیاسی کشور چه فعالیت‌ها و اقداماتی می‌توانیم در جهت ثبات و امنیت و آرامش بیشتر کشورمان انجام دهیم.

وی به تأکیدات مداوم رئیس جمهور و وزیر کشور بر ثبات مدیریتی در استانداری‌ها اشاره کرد و گفت: رویکرد کلی بر این است که ثبات مدیریتی داشته باشیم.

موضوع انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ از دیگر مسائل مورد اشاره در جلسه امروز بود و در این خصوص معاون وزیر کشور گفت: باید مقدمات و تمهیدات لازم را برای برگزاری چهار انتخابات سال ۱۴۰۰ از جمله انتخابات ریاست جمهوری آماده کنیم و تلاش کنیم با اعتمادسازی و جلب رضایت عمومی بیشتر مردم، انتخاباتی در شأن جمهوری اسلامی ایران برگزار کنیم.

معاون سیاسی وزیر کشور خاطرنشان کرد: باید با همدلی و هماهنگی در برنامه‌ها و سیاستگذاری‌ها بتوانیم مدیریت درست و منطقی در شرایط کنونی کشور داشته باشیم و اجازه ندهیم که فرصت‌طلبان بتوانند آرامش و همدلی ملت ما را برهم بزنند.

سفرهای استانی قالیباف بی‌شک شائبه انتخاباتی دارد

حسین کنعانی‌مقدم، فعال سیاسی اصولگرا، در رابطه با سفرهای استانی قالیباف اظهار داشت: حساسیت نمایندگان مجلس نسبت به چگونگی اجرای امور فی‌نفسه عمل خوبی است و می‌تواند به بهتر شدن امر نظارت کمک کند. با این حال سفرهای استانی آقای قالیباف به عنوان رئیس مجلس بی‌شک شائبه انتخاباتی دارد. به هر حال مجلس حدود ۲۹۰ نماینده دارد که هر یک از آنها می‌توانند امور مربوط به حوزه انتخابیه خود را زیر نظر بگیرند و ضرورتی برای سفر رئیس مجلس به استان‌های مختلف احساس نمی‌شود.

دبیر کل حزب سبز در ادامه سخنانش گفت: آنچه واضح است و انکار نمی‌شود، این است که سفرهای استانی قالیباف با انگیزه انتخاباتی انجام می‌شود. ایشان در حالی از مسئولیت قانونی بهره‌برداری انتخاباتی می‌کند که سایر رقبای احتمالی‌اش در انتخابات ۱۴۰۰ از چنین موقعیتی محروم هستند. پس به راحتی می‌توان این طور نتیجه‌گیری کرد که رئیس مجلس باید به این سفرها خاتمه بدهد، تا عدالت کم‌رنگ نشود. همچنین رئیس مجلس باید به جای اینکه به فکر حضور در انتخابات سال آتی باشد، به امور مربوط به نمایندگی مردم در مجلس رسیدگی کند.

او تصریح کرد: مجلس یازدهم کمی بیشتر از چهار ماه است که شروع به کار کرده و تا همین امروز هم کلی لایحه و طرح بر زمین مانده‌اند و صفی طولانی از لوایح و طرح‌های نیمه‌کاره منتظر تعیین تکلیف هستند. به همین دلیل نمایندگان مجلس یازدهم باید به مساله سفرهای قالیباف ورود و از حق نمایندگی‌شان برای خاتمه دادن به این کار استفاده کنند.

وی ادامه داد: اینکه رئیس مجلس کشور به این آشکاری به فکر انتخابات ریاست‌جمهوری باشد و به جای رتق و فتق وظایف نمایندگی کارهای انتخاباتی را در اولویت بداند، به خودی خود هم باعث کوتاهی در انجام وظیفه‌های قانونی و رسمی می‌شود. از سوی دیگر مردم هم به این ذهنیت می‌رسند که وقتی ما این همه مشکل داریم و روز به روز سختی‌های بیشتری را به جان می‌خریم، رئیس مجلس به جای تلاش برای کاهش مشکلات، یک‌سال زودتر از روز انتخابات به فکر این است تا برنده شده و به در رأس دولت جای بگیرد.

مجلس هفته آینده میزبان سردار اشتری می‌شود

نمایندگان مجلس شورای اسلامی هفته آینده میزبان سردار سرتیپ پاسدار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی هستند. بررسی ایرادات شورای نگهبان در طرح دوفوریتی استفساریه بند ج ماده ۱۱۲ قانون برنامه ششم توسعه و لایحه الحاق یک تبصره به ماده ۱۰ قانون آئین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب (در امور مدنی) و همچنین طرح استفساریه تبصره ۱ بند (ذ) ماده ۸۷ قانون برنامه ششم توسعه در دستور کار مجلس قرار دارد.

همچنین نمایندگان دو لایحه موافقتنامه حمل و نقل بین‌المللی جاده‌ای مسافر و کالا بین ایران و سوئیس و موافقتنامه همکاری در زمینه حفظ نباتات و قرنطینه گیاهی بین دولت ایران و صربستان و طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری اسلامی را مورد رسیدگی قرار می‌دهند.

بررسی لوایح عضویت سازمان فضایی ایران در فدراسیون بین المللی فضانوردی، لایحه نحوه کمک‌های اشخاص حقیقی و حقوقی به سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و انتخاب ناظران در هیأت نظارت اندوخته اسکناس، هیأت نظارت بر چاپ و تحویل اوراق بهادار و شورای برنامه ریزی و توسعه استان‌ها در ۱۱ استان از دیگر موارد کاری مجلس است.

چهار گزارش کمیسیون اقتصادی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از نحوه واگذاری انبارهای شهید شاهوی شهر گلستان شهرستان بهارستان، تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان منطقه تجاری و صنعتی اروند، تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد منطقه آزاد قشم و تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از نحوه واگذاری هلدینگ پتروشیمی باختر به بخش خصوصی و همچنین گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد بررسی بازار فولاد نیز در دستور کار مجلس قرار دارد.

تحلیل «سعید حجاریان» از وضعیت کنونی اصلاح‌طلبان و نسبت‌شان با حاکمیت

سعید حجاریان نظریه‌پرداز اصلاح‌طلب در نوشتاری که در سایت مشق نو منتشر کرده، به وضعیت کنونی جریان اصلاح‌طلبی ایرانی پرداخته و ضمن تاکید بر لزوم خود انتقادی و نقد مواضع و تغییر راهبرد «حاملان تفکر اصلاح‌طلبی» آن را در این شرایط ناممکن و حتی نادرست می‌داند، اما معتقد است که باید به تکثر آرا و نظرات در این جریان پرداخته شده و تنوع و تکثر موجود در آن به رسمیت شناخته شود. حجاریان در ابتدای این نوشته به مباحثه قبلی میان خودش و مصطفی ملکیان اشاره کرد که در آن از دوگانه «تقلیل مرارت» و «تقریر حقیقت» سخن به میان آمد و نوشت: «به گمان من بحث مذکور، که سابقاً میان دو تفکر فلسفی-اخلاقی و جامعه‌شناختی- سیاسی در جریان بود، اینک با مقداری تغییر به بدنه جریان اصلاحات اعم از احزاب و کنش‌گران مستقل رسوخ کرده و آن را ناگزیر از دوپارگی استراتژیک کرده است. این دوپارگی در مواضع و راهبردهای دو گروه متجلی‌ست.»

او در توضیح مواضع این دو گروه نوشت: «گروه نخست معتقدند، اصلاح‌طلبان بایستی بی‌توجه به سیاست‌های کلی از هر روزنی برای مشارکت در اداره امور عمومی کشور استفاده کنند، به اصحاب قدرتِ علیا و سفلی مشورت دهند و در صورت امکان عهده‌دار اداره بخش‌هایی از بوروکراسی کشور شوند. این نگاه عامل‌محور، معتقد است علت ناکارآمدی، فساد، نابرابری و دیگر مشکلات این است که تفکر اصلاحی یا به بیان دقیق‌تر، بهبودخواهانه، در درون ساخت قدرت فاقد نماینده اثرگذار است، بنابراین در هر سطحی –که هسته سخت قدرت پذیرفت- باید ورود کرد، دست به اصلاح حداقلی زد و اصطلاحاً «تقلیل مرارت» کرد. حجاریان ادامه داد: «گروه دوم معتقدند اصلاحات در پایین، بدون سطحی از اصلاحات در بالا ناممکن است و از این رو «تقریر حقیقت» را مقدم بر سایر اقدامات می‌دانند. «تقریر حقیقت» در چارچوب بحث حاضر یعنی کوشش جهت اثرگذاری بر تصمیم‌سازی و نه لزوماً عوامل تصمیم‌گیر و رویه‌های جاری؛ یعنی تغییر سیاست‌های کلی و بالادستی. از این منظر این سنخ از اصلاحات زمانی ورود به بوروکراسی و مشورت به اصحاب قدرت را مؤثر می‌داند که قادر باشد بر ساختار تأثیر بگذارد؛ ساختاری که ناکارآمدی، فساد، نابرابری و… معلول آن است نه علت آن.»

این نظریه‌پرداز اصلاح‌طلب با طرح این سوال که «پروژه اصلاحات باید کدام مسیر را طی کند تا تأثیر و کارکرد خود را بیشینه کند و در ضمن از حداکثر انسجام برخوردار باشد؟» پاسخ داد: «چنانکه ذکر شد، یکپارچگی تفکر اصلاحی نه مطلوب است و نه اساساً ممکن. بنابراین لازم است «دوپارگی اصلاحات» را به‌رسمیت شناخت و آن را کارکردی کرد و در پی آن پروژه «تقلیل مرارت» را ذیل ایده اصلاحات حداقلی و پروژه «تقریر حقیقت» را ذیل ایده اصلاحات حداکثری تعریف کرد.»

سعید حجاریان ادامه داد: «من مدتی پیش مقاله‌ای را در توصیف ماهیت جمهوری اسلامی ایران آماده انتشار کردم که به دلایلی انتشار آن را به تعویق انداختم. در آن مقاله با توجه تأثیرگذاری بازیگران مستقل سیاست و اجتماع، کمپین‌های انتقادی-اعتراضی و… توضیح داده بودم که در نقطه کنونی، برخلاف نظر برخی سیاست‌ناخوانده‌ها نمی‌توان جمهوری اسلامی را حکومتی فاشیستی خواند؛ یعنی شاید میل به انسداد وجود داشته باشد، اما توان تام‌گرایی نیست! بر همین اساس، معتقدم در حکومتی که تماماً رو به انسداد نرفته است و اصطلاحاً فاشیستی نیست، نباید به تقلیل مرارت بسنده کرد.»

حجاریان این رویکرد را با مثالی تشریح کرد: «زمانی رژیم نازیستی بر آلمان حاکم شد و قتل‌عام یهودی‌ها در دستور کار قرار گرفت. در چنین شرایطی «تقریر حقیقت» ناممکن بود و نتیجتاً، نجات جان چند یهودی و سروسامان دادن به زنان و کودکان و تقلیل مرارت‌هایشان اولویت پیدا کرد. چنانکه در چندین کتاب خاطرات می‌خوانیم که افراد مختلف اعم از پزشک و… کمک‌های متفاوتی به یهودی‌های زیر تیغ کردند. اما، در زمان اقتدارگرایی نیم‌بند نباید الگوی زیست در سایه نازیسم را در دستور کار گذاشت و از «تقریر حقیقت» صرف‌نظر کرد. در نتیجه، بر روی یک پیوستار که یک سوی آن رژیم‌های اقتدارگرا و سوی دیگر آن رژیم‌های دموکراتیک قرار داد، هر چه از اقتدارگرایی به سمت دموکراسی می‌رویم و به مدل‌هایی مانند دولت‌های رفاه می‌رسیم، باید بر «تقریر حقیقت» تأکید بیشتری بگذاریم. به‌عنوان مثال در کشورهایی از قبیل سوئد یا کانادا که مشکل مرارت حداقلی‌ست، مسئله حقیقت در اولویت است و می‌بینیم حتی یک فرار مالیاتی به دغدغه جمعی تبدیل می‌شود.»

منتظری: از ظرفیت دورکاری استفاده کنیم

غلامرضا منتظری با اشاره به شرایط امروز کشور در حوزه کرونا ویروس در خصوص موضوع دورکاری مشاغلی که ظرفیت کار از راه دور را دارند، عنوان کرد: بهترین راه این است که نظر نهایی در خصوص مباحث مرتبط با شیوع ویروس کرونا از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام شود و در تصمیم گیری ها تمامی جهات سنجیده و دیده شود.

وی افزود: اما به عقیده من باید به ظرفیت دورکاری در کارها و مشاغلی که ظرفیت کار از راه دور را دارند توجه شود؛ چرا که با این کار در هزینه‌ها صرفه جویی شده و ضریب سلامت شاغلین را افزایش می‌دهد.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی عنوان کرد: در تقسیم بندی برخی کارها و تعدادی از مشاغل در شرایط امروز کشور در حوزه کرونا تا رسیدن به یک وضعیت مناسب می‌توان از شیوه دورکاری استفاده کرد، اما کارشناسان امر باید این موضوع را بررسی کنند و گزینه‌های مناسب را برای این امر در نظر بگیرند.

کد خبر 450088

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.