در روزهای کرونایی پروتئین بیشتری مصرف کنید

یکی از گروه‌های اصلی غذایی پروتئین‌ها هستند که علاوه بر تأمین انرژی بدن به تقویت سیستم ایمنی در روزهای شیوع کرونا ویروس کمک می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سازمان FAO امسال را با شعار"همه باهم برای تغذیه سالم و تأمین امنیت غذایی خانواده در شرایط اپیدمی کرونا" نام گذاری کرده است. بر اساس گزارش این سازمان در سال ۲۰۲۰ بیش از دو میلیارد نفر در جهان به غذای ایمن، سالم، مغذی و کافی دسترسی منظم ندارند. ضایعات مواد غذایی هر ساله ۱.۳ میلیارد تن برآورد شده که معادل یک سوم کل مواد غذایی تولید شده برای مصرف انسان است. هر سال ۱۴ درصد غذایی که برای مصرف انسان تولید می‌شود، بین مراحل کشت تا رسیدن به بازار عمده فروشی از بین می‌رود.‌

روند افزایش گرسنگی از سال ۲۰۱۴ همراه با گسترش چاقی، نیاز به تسریع و تشدید اقدامات برای تقویت سیستم‌های غذایی و حفاظت از معاش افراد را نشان می‌دهد. در حال حاضر با توجه به بحران کمبود غذا در جهان و شیوع ویروس کرونا و تبعات آن در کاهش دسترسی به غذا برای اقشار آسیب‌پذیر جامعه، لزوم توجه به تامین تغذیه افراد ضروری به نظر می‌رسد. تغذیه سالم و متنوع می‌تواند علاوه بر پیشگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها، موجب حفظ سلامت روان شود. در این خصوص با سمیرا حاجتی کارشناس تغذیه و رژیم درمانی گفت و گویی داشته‌ایم که شرح آن را در ادامه می‌خوانید:

اهمیت مصرف تخم مرغ در دوران شیوع ویروس کرونا چیست؟

از آنجایی که میزان پروتئین در تخم مرغ بالا است، از لحاظ ارزش غذایی در کنار گوشت قرار می‌گیرد. دسترسی راحت و قیمت ارزان تخم مرغ در مقایسه با مواد پروتئینی دیگر از مزایای آن محسوب می‌شود. مصرف پروتئین در روزهای شیوع کرونا، موجب تقویت سیستم ایمنی شده و همچنین در تقویت و ساخت استخوان‌ها، عضلات، غضروف‌ها، پوست و خون نقش اساسی دارد. با توجه به سن و جثه افراد میزان مجاز مصرف پروتئین متفاوت است. افراد در سنین رشد بیشتر از سایرین نیازمند مصرف مواد غذایی حاوی پروتئین هستند.

نیاز روزانه افراد به پروتئین چقدر است؟

بسته به سن و جثه افراد نیاز به مصرف پروتئین متفاوت است، اما به طور کلی هر انسان نیاز به مصرف روزانه یک تا دو واحد پروتئین دارد. هر واحد پروتئین گوشت قرمز معادل ٦٠ گرم (دو تکه گوشت خورشتی)، دو عدد تخم مرغ معادل یک واحد، نصف ران و یک سوم از سینه بدون پوست معادل یک واحد و یک کف دست ماهی (بدون محاسبه انگشتان) معادل یک واحد است.

اصول صحیح مصرف گوشت چیست؟

جهت کاهش ابتلا به بیماری‌ها باید قبل از مصرف گوشت به طور کامل چربی و پوست از گوشت جدا شود. گوشت باید به مدت ٢٤ ساعت قبل از پخت از فریزر به یخچال منتقل شود تا ویتامین‌ها و مواد مغذی آن در زمان مصرف حفظ شده باشد. همچنین گوشت باید در قسمتی جدا از سبزیجات نگهداری شود که خونابه آن به سبزیجات نرسد. برای حفظ مواد مغذی گوشت باید به صورت بخارپز یا کبابی مصرف شود. مصرف خوراکی‌های دریایی به خاطر داشتن امگا ٣ بیشتر توصیه می‌شود، اما با سرخ شدن از میزان امگا ٣ آن‌ها کاسته می‌شود. پوست مرغ نیز به خاطر داشتن چربی باید از گوشت آن جدا شود.

کدام گروه از مواد غذایی پروتئین گیاهی دارند؟

حبوبات و مغزجات منابع مهم پروتئین گیاهی محسوب می‌شود. این گروه از مواد غذایی علاوه بر پروتئین حاوی آهن و کلسیم هستند؛ از آنجایی که اساس حبوبات و مغزجات گیاه است، در مقایسه با گوشت، میزان جذب کمتری از پروتئین را دارند و به دلیل داشتن میزان فیبر بالا و چربی کمتر، برای تأمین روتئین منبع خوبی هستند. ترکیب دو گروه از حبوبات و غلات باعث جذب بیشتر پروتئین می‌شود. این ترکیب در غذاهایی مانند لوبیا پلو و یا عدس پلو مشاهده می‌شود. به افراد دارای اضافه وزن، بیماران قلبی و دیابتی‌ها توصیه می‌شود به خاطر داشتن چربی کمتر و فیبر بیشتر از حبوبات و مغزجات برای تأمین پروتئین استفاده کنند.

واحد محاسبه حبوبات و مغزجات بر چه اساس است؟

یک چهارم لیوان حبوبات خام معادل یک واحد (نصف لیوان حبوبات پخته) و یک سوم لیوان مغزجات معادل یک واحد است. به طور جزئی‌تر دو عدد گردو، ۶ عدد بادام درختی، ١٠ عدد بادام زمینی و ١٨ عدد پسته معادل یک واحد است.

کد خبر 450082

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.