افراد نیازمند از دریافت خدمات سلامت روان محروم هستند

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: بیشتر افراد نیازمند دریافت خدمات سلامت روان در اقصی نقاط کشور از آن محروم هستند و امکان دریافت این گونه خدمات را ندارند.

به گزارش ایمنا، علی اصغر اصغرنژاد، روان‌شناس بالینی، اظهار کرد: مسئولان باید درک صحیح، جامع و کامل از خدمات سلامت روان داشته باشند و شرایط لازم را برای استفاده همه نیازمندان فراهم کنند.

وی ادامه داد: افرادی که اقدام به برنامه‌ریزی و سیاستگذاری می‌کنند باید شرایطی را فراهم کنند تا حداقل نیازهای مردم در حوزه سلامت روان تأمین شود.

این روان‌شناس بالینی بر لزوم تغییر نگرش، رفتار افراد و عادات برخی از مسئولان تاکید کرد و گفت: برنامه‌ریزی و فعالیت‌های آنان باید پیوست بهداشت روان داشته باشد تا با انجام فعالیت‌ها و کارها، مشکلات روحی و روانی برای مردم به وجود نیاید.

اصغرنژاد با بیان اینکه رفع مشکلات و موانع حوزه سلامت روان، نیازمند فعالیت‌های بین بخشی است، اظهار کرد: این کار سبب هم افزایی، جلوگیری از فعالیت‌های موازی و ارائه خدمات مناسب به مردم می‌شود.

حدود ۲۴ درصد ایرانی دچار نوعی اختلال روان هستند

وی با اشاره به اینکه حد نیازهای خدمات سلامت روان کشور باید مشخص شود، گفت: بر اساس برآورد پژوهشی وزارت بهداشت ۲۴ درصد جمعیت از نوعی اختلال روان‌پزشکی مثل اضطراب، افسردگی، وسواس و مشکلات خفیف در رنج بوده و نیازمند درمان‌های دارویی یا روان درمانی هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، اظهار کرد: درصد کمی از این افراد، دچار اختلال جدی تری هستند و به بستری یا مراقبت‌های ویژه نیاز دارند.

وی با اشاره به اینکه ۳۵ تا ۵۰ درصد جمعیت کشور نیازمند مشاوره هستند، افزود: این مشاوره در زمینه‌های مختلف است که از جمله آن می‌توان به ازدواج، شغل، تحصیل، خانوادگی و تربیتی اشاره کرد.

این روانشناس بالینی بر لزوم ارائه آموزش در حوزه‌های مختلف سلامت روان تاکید کرد و گفت: تمام ایرانیان نیازمند آموزش در حوزه سلامت روان از جمله استرس، اضطراب و افسردگی هستند.

با مسخره کردن دیگران نمی‌توان شاهد ارتقای بهداشت روان بود

وی با انتقاد از برخی برنامه‌های تلویزیونی، گفت: با توهین و مسخره کردن دیگران و کم کردن شأن و جایگاه مردم، نمی‌توان شاهد ارتقای بهداشت روانی در جامعه بود. برگزارکنندگان این گونه برنامه‌ها باید بدانند که برای آوردن خنداندن، نباید به مردم توهین کنند.

اصغرنژاد، توهین و تحقیر را از مصرف سم یا هر ماده خطرناک دیگر، بدتر دانست و گفت: اینگونه رفتارها در ساختار روانی مردم تأثیر ناخوشایند می‌گذارد و می‌تواند مشکلاتی را برای دیگران ایجاد کند.

وی درباره فعالیت‌های انستیتو روان‌پزشکی ایران نیز گفت: تربیت یافتگان این انستیتو در تلاش هستند تا نیازهای واقعی جامعه را برطرف کنند و خدمات مناسب بر پایه اصول علمی به مردم ارائه دهند.

این روان‌شناس بالینی به ایرنا گفت: این مجموعه در زمان پاندمی کرونا به طرق مختلف سعی کرد، اطلاع رسانی مناسب و به موقع در خصوص عوارض روانی کرونا انجام دهد و راهکارهای کاهش این عوارض را به مردم اعلام کند.

کد خبر 449998

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.