چرا هوای شهر مبارکه در وضعیت خطرناک قرار گرفت؟

رئیس اداره محیط زیست شهرستان مبارکه در خصوص علت آلودگی شدید هوای این شهر توضیح داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شاخص کیفی هوای شهر مبارکه در ساعات اولیه صبح امروز با میانگین ۳۵۲ وضعیت خطرناک را نشان می‌دهد.

در همین پیوند مهران شنتیایی رئیس اداره محیط زیست شهرستان مبارکه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، علت افزایش شاخص کیفی هوا در این شهر را سردی و سکون هوا و فعالیت‌های شب و روز گذشته دانست و اظهار کرد: با توجه به اینکه وزش باد وجود ندارد شاخص کیفی هوا امروز افزایش داشته است از سوی دیگر احتمال می‌دهیم آلودگی هوای امروز بر اثر دود ناشی از سوزاندن کاه و کلشی است که پس از برداشت برنج در اراضی کشاورزی برجا می‌ماند.

وی علت افزایش شاخص کیفی هوا در این شهر را سردی و سکون هوا و فعالیت‌های شب و روز گذشته دانست و تصریح کرد: با سوزاندن کاه و کلش برنج دود غلیظی در منطقه می‌پیچد و از سوی دیگر این اراضی در نزدیکی ایستگاه‌های سنجش آلودگی هواست و همین امر سبب می‌شود که نمود شاخص کیفی هوای شهر مبارکه افزایش یابد.

شنتیایی با تاکید بر اینکه در صورت مشاهده سوزاندن کاه اراضی کشاورزی با متخلفان برخورد می‌کنیم، گفت: در کارگروه پسماند شهرستان که با حضور نماینده دادستان و نیروی انتظامی شهرستان برگزار شد یکی از موضوعات اصلی جلوگیری از آتش زدن کاه و کلش بود و مقرر شد این تخلفات را در مراجع قضائی پیگیری کنیم.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان مبارکه با بیان اینکه عامل آلودگی هوای امروز این شهرستان ناشی از فعالیت صنایع بزرگ نیست، اضافه کرد: فعالیت مجتمع فولاد مبارکه و روند تولید آن در طول سال یکسان است از سوی دیگر در این مجتمع سنسورهای پایش آنلاین نصب است که نتایج فعالیت آن به طور لحظه‌ای در بخش پایش اداره کل محیط زیست استان رصد می‌شود، از این رو در صورت بروز مشکل در وضعیت آلایندگی هوا فوری به این مجتمع اعلام و اخطاریه کتبی ابلاغ می‌شود.

به گزارش ایمنا، شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ خطرناک است.

شاخص کیفی هوا ( Air Quality Index ) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا نظیر مونوکسید کربن، دی اکسیدگوگرد، ترکیبات نیتروژن دار، ازون و ذرات معلق (ذرات کوچک‌تر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرومتر) را که دارای حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف است به یک عدد بدون واحد تبدیل می‌کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می‌دهد.

کد خبر 449995

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.