جامعه اسلامی دانشجویان معایب و مشکلات قانون «سربازی اجباری» را برشمرد

در بخشی از این نامه آمده است: این حجم از معایب، محدودیت‌ها و مشکلات نیروی جوانان را اتلاف می‌کند و در بعضی از مشکلات بر شمرده شده در صورت عدم اصلاح و رفع، ضررهای جبران ناپذیری بر جای خواهد گذاشت.

به گزارش ایمنا، اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در نامه‌ای خطاب به سرلشکر محمد باقری رییس ستادکل نیروهای مسلح، مشکلات و معایب طرح «سربازی اجباری» را برشمرد.

متن این نامه به شرح ذیل است:

ریاست محترم ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران

سر لشکر محمدحسین باقری

با سلام و احترام؛

امام خمینی (ره) در سخنانی فرموده‌اند: 

«در رژیم اسلامی کار، کار خدائی است و سرباز، سرباز خداست و  سرباز قوی است.کاری کنید که خودتان هم ساخته بشوید. همانطور که سربازهای صدر اسلام در عین حالی که سربازی می‌کردند وظایف صوریه اسلام را هم به تمام معنا بجا می آوردند».

امام خامنه‌ای نیز در سخنانی فرموده‌اند:

«خدمت وظیفه عمومی، خدمت واقعاً مقدسی است که در جنگ و صلح در صف اول نیازهای ملت و کشور قرار دارد. هم خانواده‌ها و هم آحاد جوانان، باید اهمیت آن را درک کنند و با شوق و علاقه به آن بشتابند».

لزوم تقویت بنیه دفاعی کشور مسئله‌ای عقلانی بوده و از ملزومات رفع تهدیدات است و سرباز در جمهوری اسلامی، طبق فرمایشات امام خمینی و امام خامنه‌ای باید در صف اول نیازهای ملت و کشور قرار گیرد و جوان ما در طول دوره خدمت سربازی با فراگیری مهارت‌های لازم و قرار گرفتن در جای درست هم ساخته شود و هم موجب گره‌گشایی در میهن اسلامی‌مان شود. گذراندن دوره خدمت سربازی به شیوه‌ی کنونی متناسب با تهدیدات و مشکلات موجود، برنامه‌ریزی نشده است. با توجه به معایب، محدودیت‌ها و مشکلات طرح «سربازی اجباری» کشورهای بسیاری به سمت اصلاح این طرح و جایگزینی آن با طرح‌های دیگر حرکت کرده‌اند؛ در کشور ما نیز در سال‌های اخیر بحث اصلاح شیوه‌ی سربازی مطرح شد ولی در کمال تعجب در چند روز گذشته شاهد آن بودیم که به جای اصلاح طرح کنونی سربازی، در اقدامی عقبگرد شاهد افزایش مدت زمان سربازی به بیست و چهار ماه بودیم، فلذا تصمیم گرفتیم تا پاره‌ای از معایب، محدودیت‌ها و مشکلات نظام وظیفه در حوزه‌های مختلف را یادآوری کنیم تا هم ضرورت اصلاح طرح را یادآوری نماییم و هم در آسیب شناسی موضوع به حضرتعالی پیشنهاداتمان را ارائه نماییم تا به فضل خدا و درایت شما و دیگر مسئولین، شاهد به حداقل رسیدن آسیب‌ها در این حوزه باشیم.

در ابتدا بحث مشکلات فرهنگی و اجتماعی در حوزه نظام وظیفه مطرح است. مشکلاتی نظیر: امنیت محور بودن سربازی و غفلت از ابعاد فرهنگی، اجتماعی و ارزشی آن. فرهنگ سازمانی محیط‌های سربازی و رفتار نامناسب با سربازان وظیفه به عنوان پایین‌ترین رده‌ی خدمتی. مشکلات تغذیه‌ای و بهداشتی سربازان. پایین بودن منزلت اجتماعی سربازان در سطح جامعه. تاخیر در زمان ازدواج جوانان و زمینه‌ی پیدایش آسیب‌‍‍‌های روانی و اجتماعی در جامعه. افزایش تقاضای کاذب برای ادامه‌ تحصیلات برای فرار از سربازی و ایجاد زمینه‌ی فساد و تقلب در جامعه برای یافتن روش‌های غیر قانونی برای معافیت از خدمت از جمله این مشکلات در این زمینه هستند. 

در زمینه‌ مشکلات اقتصادی و معیشتی حوزه‌ نظام وظیفه می‌توان به تاثیرات منفی اقتصادی سربازی بر مشمولان و خانواده‌های آنان. عدم تامین حداقل‌های اقتصادی در دوران خدمت سربازی برای مشمولان و احساس فقر و تنگدستی در میان آنان. طولانی بودن غیر منطقی سربازی در زمان صلح و تاخیر افتادن زمان ورود و جذب جوانان به بازار کار اشاره کرد.

همچنین از مشکلات ساختاری و سازمانی نظام وظیفه می‌توان به تفاوت‌های معنادار و آشکار در یگان‌ها و محیط‌های به کارگیری سربازان در در ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اشاره کرد. وجود تبعیض‌های ناروا در یگان‌های خدماتی در مورد مشمولان. وجود قوانین و مقررات پیچیده و متراکم  و قابل تفسیر از جهات متفاوت در رابطه با خدمت وظیفه عمومی و مصادیق پیچیده و مرکب معافیت‌ها که بعضاً به تبعیض می‌انجامد. حجم بالای فرار از خدمت و غیبت‌های سربازان و وجود انواع معافیت‌ها. این اشکالات از جمله مواردی هستند که به عدم چابکی سیستم نظام خدمت وظیفه عمومی دامن زده اند.

این حجم از معایب، محدودیت‌ها و مشکلات نیروی جوانان را اتلاف می‌کند و در بعضی از مشکلات بر شمرده شده در صورت عدم اصلاح و رفع، ضررهای جبران ناپذیری بر جای خواهد گذاشت. برای مثال مستحضرید که متاسفانه هرم سنی جمعیت با سرعت به سمت پیری حرکت می‌کند و اگر اقدام مناسبی در زمینه تسهیل ازواج جوانان صورت نگیرد، در سی تا چهل سال آینده کشورمان جزو پیرترین کشورهای دنیا خواهد بود. علاوه بر آن نیک مستحضرید که یکی از اصلی‌ترین عوامل برای رونق پادگان تولید سربازانی تولیدگر و ماهر است، اما سربازی با شیوه کنونی نه تنها پرورش دهنده سرباز تولیدگر نیست که با اتلاف عمر جوانان جامعه، سن ازدواج و اشتغال آنان را نیز به تاخیر انداخته است.

بنابراین با توجه به محدودیت‌ها، معایب و مشکلات ذکر شده انتظار داریم تا با بازنگری قانون مذکور، شاهد اصلاح اجرای آن باشیم و یک شیوه موثر و کارآمد را با توجه به شرایط روز کشور داشته باشیم. در نهایت با تشکر از حسن توجه حضرتعالی به مقوله جوانان و تاثیر آنها در پیشبرد امور کشور؛ جامعه اسلامی دانشجویان، به عنوان  بزرگترین اتحادیه دانشجویی کشور، آمادگی خود را برای تشکیل کارگروهی متشکل از کارشناسان و جوانان نخبه و سرآمد دانشگاهی و غیر دانشگاهی برای اصلاح طرح سربازی کنونی به یک طرح موثر و کارآمد و مطابق با شرایط خاص کشور اعلام می دارد.

منبع: ایلنا

کد خبر 449928

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.