سازمان نقشه‌برداری و وزارت گردشگری تفاهمنامه امضا کردند

سازمان نقشه‌برداری و وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با هدف تهیه، به‌روزرسانی و بهبود کیفیت نقشه‌های گردشگری تفاهم‌نامه امضا کردند.

به گزارش ایمنا به نقل از روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، علی جاودانه معاون فناوری و ارائه اطلاعات مکانی سازمان نقشه‌برداری با اشاره به تهیه و انتشار نقشه گردشگری استان‌های کشور در این سازمان، افزود: تدوین اطلس میراث‌فرهنگی و گردشگری از دیگر اقداماتی بوده که در دو نگارش تهیه شده است.

او با بیان این‌که در قالب این تفاهم‌نامه، کیفیت تهیه نقشه‌ها بهبود پیدا خواهد کرد، اظهار کرد: اطلاعات به‌روز درباره جاذبه‌های گردشگری که از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در اختیار سازمان نقشه‌برداری کشور قرار خواهد گرفت، سبب تهیه و انتشار نقشه‌ها به‌صورت سیستماتیک و به‌روز خواهد شد. تبادل اطلاعات در حوزه دیجیتال، ژئوپرتال و قابلیت جمع‌سپاری، همکاری‌های دیگری است که در این زمینه می‌توان انجام داد.

جاودانه به تهیه ۵۰۰ هزار نسخه نقشه گردشگری اشاره کرد و یادآور شد: به دنبال امضای این تفاهم‌نامه می‌توان تهیه نقشه‌های گردشگری را با همکاری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد.

ولی تیموری معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز به اهمیت موضوع نقشه‌خوانی و نقشه‌برداری و استفاده‌های اقتصادی از آن اشاره کرد و آن را موضوعی مغفول‌مانده در کشور دانست و گفت: در بحث جغرافیای گردشگری خلأ وجود دارد و این موضوع کمتر مورد توجه قرار گرفته است. با ورود فناوری‌های نوین، استفاده از انواع اطلاعات نقشه‌ای و مکانی توسعه پیدا کرده و نیاز به استفاده از آن بیشتر احساس می‌شود.

او به اهمیت مطالعه و پژوهش تخصصی در این حوزه برای رسیدن به نتیجه مطلوب اشاره کرد و افزود: ما در وزارتخانه از سال گذشته با همکاری سازمان جهانی گردشگری و یونسکو به تهیه برنامه جامع گردشگری کشور برای افق ده‌ساله اقدام کرده‌ایم و همکاری با این سازمان تخصصی یکی از مواردی است که برای تدوین یک مسترپلن علمی و تخصصی در مورد بحث‌های مرتبط با استراتژی‌های توسعه‌ای زیرساخت‌ها، مورد نیاز است. در نتیجه دسترسی به اطلاعاتی که شما به‌عنوان دستگاه‌های تخصصی در اختیار دارید برای ما نیز مهم است.

معاون گردشگری ادامه داد: امروزه گردشگران بدون شناخت و اطلاعات تخصصی، مقصد گردشگری را انتخاب نمی‌کنند از این رو نیاز به تهیه نقشه‌های موزون و تخصصی بیش از گذشته احساس می‌شود.

تیموری امضای این تفاهم‌نامه را گام نخست همکاری دوطرفه دانست و گفت: در کارگروهی که پیش‌بینی شده است اقدامات لازم در دستور کار قرار خواهد گرفت و به‌تدریج پیش می‌رویم.

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور هم در ادامه به اهمیت گردشگری به عنوان جایگزینی برای نفت اشاره کرد و افزود: این حوزه در صورت نوآوری ظرفیت ۴۰ درصدی در تحرک چرخه اقتصادی دارد و می‌توان از ظرفیت آن بهره برد.

او با یادآوری سابقه ۷۰ ساله سازمان نقشه‌برداری، اظهار کرد: اطلاعات تخصصی انباشته‌شده در این سازمان مطمئناً می‌تواند به شما در همه بخش‌ها کمک کند.

جعفرزاده با اشاره به اهمیت دو موضوع مشتریان و مدیریت در حوزه گردشگری، بیان کرد: با ظرفیت موجود این امکان را داریم که اطلاعات متناسب با نیاز و ذائقه مشتریان را در حوزه‌های مختلف گردشگری ارائه دهیم. همچنین نرم‌افزاری را در اختیار بگذاریم که وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تعیین بازه زمانی مشخص حوزه‌های گردشگری و میراث‌فرهنگی را مونیتور کنند.

او همچنین به تهیه اطلس ملی گردشگری و صنایع‌دستی در سال‌های گذشته توسط سازمان نقشه برداری اشاره و برای هر نوع همکاری با وزرات میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اعلام آمادگی کرد.

تفاهم‌نامه همکاری سازمان نقشه‌برداری و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به امضای ولی تیموری معاون گردشگری و غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور رسید.

کد خبر 449906

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.