پنج خوراکی مفید برای سیستم ایمنی و بینایی/دانستن مضرات سس مایونز

بهترین موادغذایی برای صبحانه، پنج خوراکی مفید برای سیستم ایمنی و بینایی، دانستن مضرات سس مایونز، زمان طلایی نوشیدن چای سبز و نوع تغذیه در دوره نقاهت کووید ۱۹ را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رئیس دانشکده طب ایرانی علوم پزشکی تهران، در خصوص اینکه آیا صبحانه سرد و گرم نسبت به هم ارجحیت دارند، اظهار کرد: درباره سردی و گرمی صبحانه قسمتی از آن به مزاج آدم‌ها و به نوعی تأثیرگذار این هست که وقتی فرد صبح بیدار می‌شود با توجه به بداخلاقی‌های صبحگاهی میلشان به چه غذایی می‌کشد. قدیم‌ها می‌گفتند ببین چه چیزی به بدنت می‌نشیند و کدام سازگار است و با چه چیزی حس خوبی دارید.

حسین رضایی‌زاده، اضافه کرد: درباره سردی و گرمی طبیعی و شرایط مصرفی نیز ما یک قسمتی را می‌گوئیم بالقوه و بالفعل. مثلاً طبیعت شیر پرچرب به گرمی است ولی وقتی شما آن را از یخچال خارج می‌کنید و می‌خورید یک سردی عارضی دارد و دمای آن خیلی پایین هست. ولی همین را وقتی گرم می‌کنید با توجه به تمایل خودش که گرمی است و اگر یک قاشق عسل به آن اضافه کنید دیگر طبع آن گرم حساب می‌شود و عملاً مفهوم دما فقط نیست.

رئیس دانشکده طب ایرانی علوم پزشکی تهران، گفت: بنابراین اگر یک نفر بخواهد صبحانه نیمرو بخورد یا پلو بخورد چیزی که در شهرهای شمالی رایج هست؛ یک قسمتی از آن می‌شود عادت و قسمتی میل شخصی فرد. آن معیار سازگاری که اعلام می‌کنیم این هست که شخص هر کدام از اینها را که خورد بعد از آن احساس سنگینی سردل نکند.

وی تاکید کرد: اگر غذایی است که به قول قدیمی‌ها "سریع النهدال" است یعنی غذایی که سر نماند و زود دفع شود ولی اینکه فرد تا دو سه ساعت فکر کند غذا سر معده‌اش مانده و یا قفسه سینه‌اش باد کرده و معده بالا آمده و سنگینی آن حس بد را با خودش دارد یعنی آن وعده نامناسب بوده برای آن شخص. پس می‌توان با تجربه شخصی اعتماد کرد و بعد از مصرف باید فرد سرحال باشد و فکرش آزاد باشد و بتواند کارش را انجام بدهد و اگر وعده خورده شده اذیتش می‌کند ممکن است یا پخت مناسبی نداشته باشد و یا به آن فرد نساخته و باید انتخاب مناسب‌تری بکند.

رئیس دانشکده طب ایرانی علوم پزشکی تهران درباره مصرف شیر و بیسکوئیت در وعده صبحانه، گفت: شیر و بیسکوئیت نیز جزو چیزهایی است که به عنوان صبحانه ساده و سریع استفاده می‌شود و ترجیح ما این است که آن بیسکوئیتی که می‌خواهند استفاده کنند غلات به طور کامل در آن باشد یعنی آرد کامل را استفاده کنند.

وی ادامه داد: حالا می‌شود شیرینی خانگی هم با استفاده از شیره توت شیره خرما و شیره انگور درست کنند که حالا که صبحانه مختصری داریم خواص آن را بیشتر کنیم تا در کنار شیر آن را تبدیل به یک صبحانه کامل کنیم.

رضایی‌زاده، خاطرنشان کرد: استفاده از خشکبار هم جزو صبحانه‌های خوب هست که واقعاً می‌تواند غذای کاملی باشد. معمولاً ما انجیر را به عنوان یک ملین می‌شناسیم و برای افرادی که یبوست داشته باشند توصیه می‌کنیم که شب ۵ تا ۸ عدد انجیر را داخل آب و گلاب خیس کنند که معمولاً ۲۴ ساعت زمان می‌برد تا به خوبی جا بیفتد و وقتی هم مصرف می‌کنند همه آن آب و ترشحاتش را مصرف کنند تا اثرگذار باشد.

رئیس دانشکده طب ایرانی علوم پزشکی تهران درباره واژه چربی‌سوزی، گفت: این واژه اصالت ندارد اما برای همه فهم شدن از این واژه استفاده می‌شود. در واقع مصرف برخی خوراکی‌ها متابولیست و سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهد. منتهی ما آن چیزی که می‌گوئیم این هست که کمتر و درست بخورید که چاق نشویم و نیاز نیست به این فکر کنیم چه کار کنیم تا لاغر شویم.

وی درباره مصرف دمنوش‌ها، اظهار کرد: قهوه، بادرنجبویه، به‌لیمو، سیب و آب سیب و سیب خشک شده که می‌توان آن را دمنوش کرد؛ به و آب به و ترکیب آن با آب سیب، ترکیب آب هویج و آب سیب از مفرحات خیلی خوب هست. مویز نیز با توجه به پایان فصل انگور که در دسترسمان هست یک مفرح خیلی خوب هست و در دمنوش‌ها هم زعفران جزو چیزهایی است که می‌توان به غذا هم اضافه کرد.

نوع تغذیه در دوره نقاهت کووید ۱۹

رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: مصرف انواع سوپ داغ مانند سوپ سبزیجات، سوپ جو، بلغور، جو دو سر و آش‌های سبک مانند آش برنج آش جو، آش سبزیجات، مصرف روزانه میوه و سبزی تازه (کاهو، کلم، سبزی خوردن و…) یا سبزیجات آبپز به صورت دور چین غذا برای تحریک اشتها و تأمین ریزمغذی‌های در دوره نقاهت کرونا لازم است.

عنایت الله کلیج، افزود: همچنین استفاده از منابع غذایی پروتئین، روی، آهن، سلنیم که تقویت کننده سیستم ایمنی است مانند گوشت، تخم مرغ، مرغ، ماهی (سالمون) یا میگو، حبوبات، غلات کامل، انواع مغز (بادام، گردو، پسته، فندق) و خشکبار حداقل دو وعده در روز توصیه می‌شود.

وی تصریح کرد: استفاده از کربوهیدرات پیچیده و نشاسته‌ای همچون برنج، سیب زمینی و نان سبوس دار حداقل در یکی از وعده‌های غذایی روزانه نیز در تقویت سیستم ایمنی بدن مؤثر است.

کلیج خاطرنشان کرد: استفاده از عسل برای تقویت سیستم ایمنی و مهار سرفه، استفاده از زردچوبه در تهیه غذا به علت خاصیت ضد التهاب آن، اضافه کردن سیر و پیاز تازه و زنجبیل به غذاها که به تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و استفاده از زنجبیل یا موز در مواردی که حالت تهوع وجود دارد و مصرف منظم صبحانه و دو تا سه میان وعده برای تأمین بهتر انرژی و ریز مغذی‌های مورد نیاز از دیگر توصیه‌های غذایی این کارشناس تغذیه برای مقابله با کرونا است.

زمان طلایی نوشیدن چای سبز

یک متخصص تغذیه با اشاره به اینکه بهترین زمان خوردن چای سبز، یک ساعت پس از صرف صبحانه است، اظهار کرد: این نوشیدنی، چربی سوز است زیرا دارای موادی است که روند سوخت و ساز بدن و آنتی اکسیدان‌ها را تسریع می‌کند.

شریف عزمی رزق الله، افزود: چای سبز حاوی کافئین و کاتچین (نوعی آنتی اکسیدان طبیعی) است. پژوهش‌ها نشان داده، این دو ترکیب، به روند متابولیسم کمک می‌کنند؛ همچنانکه در روند تجزیه چربی‌ها و از بین بردن آن‌ها مؤثر بوده و انرژی مورد نیاز بدن را تأمین می‌کند.

وی تصریح کرد: بهترین زمان خوردن چای سبز، یک ساعت پس از صرف صبحانه است البته نباید پس از غذا بلافاصله خورده شود. همچنین بهتر است نیم ساعت قبل از انجام ورزش، چای سبز میل شود (و نه بعد از آن)، دقت کنید، هنگامی که می‌خواهیم بلافاصله بخوابیم، چای سبز ننوشیم.

این پزشک مصری در خصوص نوشیدن فراوان چای سبز هشدار داد و گفت: نوشیدن چای سبز نباید حداکثر از سه فنجان در روز بیشتر شود. می‌توان چای سبز را به صورت سرد نیز نوشید. سرد و یا گرم بودن چای سبز، خواص آن را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد؛ بلکه آنچه مهم است، پایبندی به زمان صحیح نوشیدن آن است.

پنج خوراکی مفید برای سیستم ایمنی و بینایی

کارشناسان سلامت برای تقویت سیستم ایمنی و قدرت بینایی مصرف مواد غذایی حاوی بتاکاروتن را توصیه می‌کنند. بتاکاروتن نوعی آنتی اکسیدان است که از ترکیب‌های مفید برای سلامت به حساب می‌آید. بتاکاروتن بیشتر در سبزیجات و میوه‌های زرد و نارنجی رنگ وجود دارد. علاوه بر این، می‌توان این ترکیب را به میزان ناچیزی در سبزیجات سبز و قرمز رنگ یافت.

با مصرف مواد غذایی حاوی ترکیب بتاکاروتن می‌توان سیستم ایمنی و قدرت بینایی را تقویت کرد. این ترکیب در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود. در افرادی که احساس کسالت دارند یا سیستم ایمنی ضعیفی دارند، داشتن رژیم غذایی حاوی بتاکاروتن مفید است.

تعدادی از میوه‌ها و سبزیجات حاوی بتاکاروتن اشاره کرده که مصرف آنها توصیه می‌شود، عبارتند از:

- هویج: هویج منبع خوبی از بتاکاروتن است. در هر یک گرم از هویج ۸۳ میکروگرم بتاکاروتن وجود دارد. برای افرادی که بینایی ضعیفی دارند، هویج مفیدترین خوراکی به حساب می‌آید. هویج را می‌توان به صورت خام یا پخته مصرف کرد و طبخ آن تأثیری روی ترکیب بتاکاروتن موجود در هویج ندارد.

- برگ درخت گز روغنی: میزان قابل توجهی از بتاکاروتن در برگ‌های درخت گز روغنی وجود دارد. علاوه بر این، ویتامین C، آهن، کلسیم، پتاسیم و پروتئین از دیگر مواد مغذی موجود در آن است. به افرادی که دچار بیماری‌ها و عارضه‌های چشمی همچون تاری دید هستند یا سیستم ایمنی ضعیفی دارند توصیه می‌شود دمنوش برگ درخت گز روغنی را مصرف کنند.

- گرمک: گرمک از میوه‌های مفید در فصل تابستان است که حاوی میزان قابل توجهی آب است. علاوه بر این، گرمک حاوی میزان قابل توجهی از فیبر خوراکی است که می‌تواند از بروز مشکلات گوارشی پیشگیری کند. همچنین گرمک منبع حائز اهمیتی از بتاکاروتن است.

- پاپایا (خربزه درختی): پاپایا میوه‌ای سرشار از مواد مغذی و معدنی است که برای سلامتی مفید است. پاپایا حاوی میزان قابل توجهی از بتاکاروتن است.

همچنین این میوه برای سلامت دستگاه گوارش خوب است زیرا حاوی میزان خوبی از ویتامین C و فیبر است. همچنین مصرف این میوه می‌تواند در پیشگیری از سو هاضمه مفید باشد.

- اسفناج: اسفناج سرشار از آهن و بتاکاروتن است. همچنین میزان قابل توجهی از ویتامین‌ها و مواد معدنی در این ماده خوراکی وجود دارد و به همین دلیل است که مصرف اسفناج سلامت چشم را بهبود و میزان هموگلوبین در بدن را افزایش می‌دهد.

مضرات سس مایونز که باید بدانید

سس مایونز موجود در بازار، معمولاً از چربی‌های ناسالم تهیه شده و ارزش تغذیه‌ای بسیار پایینی دارد. اکثر انواع مایونز که در فروشگاه‌ها یافت می‌شوند. از جمله مایونز کم چرب و کم کالری می‌توانند تأثیری منفی بر سلامت شما بگذارند.

مواد تشکیل دهنده آن مصنوعی است

مایونز تجاری، علاوه بر داشتن امگا ۶ عامل التهاب و قند افزودنی، حاوی مواد تشکیل دهنده مصنوعی مانند نگهدارنده‌ها، مواد افزودنی و مونو سدیم گلوتامات یا MSG است. مایونز خانگی تازه می‌تواند حداکثر یک هفته در یخچال بماند اما مایونز تجاری، تا یک ماه ماندگاری دارد. مواد شیمیایی و فرآوری شده که به مایونز اضافه می‌شوند معمولاً بی‌خطر هستند اما برخی افراد با مصرف خوراکی‌های حاوی این مواد به عوارضی مانند سردرد، تهوع و ضعف دچار می‌شوند.

خطر عفونت برای زنان باردار دارد

زنان باردار به دلیل ضعف سیستم ایمنی بیش از سایرین در معرض خطر ابتلاء به بیماری‌های عفونی هستند و مصرف مواد غذایی که امکان دارد عفونت و باکتری را به آنان انتقال دهد بسیار خطرناک است. سس مایونز یکی از این خوراکی‌هاست چون عموماً حاوی تخم مرغ نیم پخته یا کاملاً خام است و تخم مرغ خام می‌تواند حاوی باکتری عفونت باشد که منجر به مسمومیت شدید غذایی شود.

جلوی اشتهای کودکان را می‌گیرد

کودکان معمولاً علاقه بسیار زیادی به انواع سس مخصوصاً سس مایونز دارند. اما باید بدانید این سس مواد شیمیایی و چربی بسیار بالایی دارد و احساس سیری کاذب برای کودکان به همراه دارد. به این صورت که کودکان پس از مصرف چربی بد این سس دیگر تمایلی به غذا خوردن ندارند و اشتهای خود را کاملاً از دست می‌دهند و از طرفی خطر چاقی در بزرگسالی هم برایشان به همراه دارد.

باعث جوش و آکنه پوستی می‌شود

افرادی که مستعد جوش و آکنه هستند باید همیشه از چربی‌های مضر دوری کنند. سس مایونز باعث تجمع چربی غیر مفید در پوست می‌شود، منافذ پوست را می‌بندد و عامل جوش زدن است.

باعث ایجاد مشکلات شدید قلب می‌شود

زندگی ماشینی امروز غذاهای فست فودی را به ارمغان آورده و لازمه غذاهای فست فودی هم استفاده از سس‌های چرب و مضر مثل مایونز است. مصرف مداوم و زیاد سس مایونز باعث بسته شدن رگ‌های خونی و افزایش احتمال ابتلاء به حمله قلبی می‌شود.

عامل ایجاد سنگ صفرا است

شاید برایتان جالب باشد بدانید بیشتر افرادی که از مشکل سنگ صفرا رنج می‌برند و هیچ سابقه ژنتیکی ندارند در طول زندگی خود مدام سس مایونز مصرف کرده‌اند. این سس باعث تجمع مواد اضافی و مصنوعی و در نتیجه تشکیل سنگ در کیسه صفرا می‌شود.

باعث بروز انواع آلرژی می‌شود

مواد نگهدارنده و طعم‌دهنده به سس مایونز برای بسیاری از افراد ایجاد حساسیت و آلرژی می‌کند و در بسیاری از افراد منجر به بروز معده درد شدید و اسهال و استفراغ می‌شود.

کد خبر 449898

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.