زنان بیشتر در معرض ابتلای کرونا هستند/علائم کرونا در زنان باردار

علائمِ بلندمدت کرونا در زنان باردار، میزان خطرات داروهای کرونا برای زنان باردار، ابتلای بیشتر زنان به کرونا، تکمیل اطلاعات زنان سرپرست خانوار در وزارت کار و درمان افسردگی پاییزی زنان را در بسته خبری زنان ایمنا بخوانید: 

به گزارش ایمنا، نتایج یک بررسی نشان می‌دهد از هر چهار زن باردار یک نفر علائم کروناویروس را برای طولانی مدت تجربه می‌کند.

در حالی که زنان باردار به طور معمول علائم خفیف کروناویروس را تجربه می‌کنند، نتایج یک بررسی نشان می‌دهد این علائم می‌تواند برای دو ماه یا بیشتر در یک نفر از هر چهار زن باردار ادامه پیدا کند.

محققان آمریکایی به بررسی اطلاعات ۵۹۴ زن باردار که نتیجه تست کووید -۱۹ آنان مثبت بوده پرداختند. آنان دریافتند ۴۰ درصد از این زنان در هفته چهارم بیماری علائم کروناویروس را داشتند و در ۲۵ درصد از آنان برای مدت هشت هفته یا بیشتر علائم بیماری ادامه داشته است.

شایع‌ترین علائم بیماری در میان زنان باردار سرفه، گلودرد، بدن درد و تب بوده و علائم در سه هفته نخست، بیشتر شایع بوده است. میانگین زمان تداوم علائم ۳۷ روز بوده است. بیشتر افراد حاضر در این مطالعه - حدود ۹۵ درصد - در بیمارستان بستری نشده‌اند.

شرکت کنندگان از ۲۲ مارس تا ۱۰ جولای سال جاری در این مطالعه ثبت نام کردند. بیش از نیمی از آنان با فرد مبتلا به کووید -۱۹ در تماس بوده‌اند یا علائمی از بیماری را داشته‌اند. محققان اذعان کردند که یافته‌های آنها ممکن است در مورد جمعیت بیشتر تعمیم پیدا نکند و خاطرنشان کردند که در دسترس بودن، زمان بندی و دقت آزمایش ممکن است نتایج را تحت تأثیر قرار دهد.

داروهای کرونا برای زنان باردار چه خطراتی دارد؟

محمدرضا هاشمیان، فوق تخصص آی‌سی‌یو بیمارستان مسیح دانشوری با اشاره به تهدیدات ویروس کرونا برای گروه‌های مختلف سنی و جنسی، به سلامت زنان باردار اشاره کرد و گفت: کرونا سلامت زنان باردار را بیشتر از دیگر افراد تهدید می‌کند، چرا که تقریباً بیشتر داروها را نمی‌توان برای درمان مادران باردار تجویز کرد. به طور مثال برخی داروهای ضد ویروس در زنان باردار به هیچ عنوان نباید تجویز شود و حتی اگر کسی قصد بارداری هم دارد نباید این دارو را استفاده کند و یا اگر چنانچه مادر بارداری مشکلات زمینه‌های دیگری همانند مشکلات کلیوی نیز داشته باشد محدودیت‌های دارویی به مراتب بیشتر هم خواهد شد.

فوق تخصص آی سی‌یو بیمارستان مسیح دانشوری، تاکید کرد: به طور کلی تمام داروها و درمان‌هایی که برای مهار کرونا موثرند در زنان باردار با اضطراب و نگرانی تجویز و استفاده می‌شود. بنابراین این گروه باید بیش از سایرین از سلامت خود در برابر کرونا و سایر بیماری‌های عفونی و ویروسی مراقبت کنند.

زنان بیشتر در معرض کرونا هستند

متخصصان علوم پزشکی در انگلیس سه نشانه احتمالیِ دیگر را علاوه بر علائمی همچون تب و سرفه که پیشتر مطرح شده بود، برای تشخیص بیماری کووید ۱۹ شناسایی و معرفی کرده‌اند.

با استناد به مقاله متخصصان انگلیسی که برای گروه مشاوران "وضعیت اضطراری" تهیه شده، سه نشانه احتمالی شامل "درد عضلانی"، "خستگی" و "تاول پا" ممکن است علائم عفونت ویروس کرونا باشند.

متخصصان خاطر نشان کردند که علائمِ این بیماری، بسته به سن فردِ آلوده و خصوصیات ارگانیسمِ او به روش‌های مختلفی خود را نشان می‌دهند.

این متخصصان و کارشناسان همچنین خاطر نشان کردند به منظور جلوگیری از تجمع در آزمایشگاه‌های تست ویروس کرونا، آنها این نشانه‌ها را به طور رسمی به عنوان علائم کووید ۱۹ به فهرست "سرویس بهداشت ملی انگلستان" اضافه نخواهند کرد.

در حال حاضر سه علامت رسمی بیماری در این کشور شناخته شده که شامل تب بالا، سرفه طولانی مدت و از دست دادن یا تغییر حس بویایی است.

پیش از این نیز نشریه آنلاین "Medicalxpress" با اشاره به اظهارات ناتالی لمبرت، دانشیار دانشکده پزشکی دانشگاه ایندیانا گزارش کرده بود: شماری از افرادی که به کووید ۱۹ مبتلا هستند، علائم غیرمعمولی از این بیماری را نشان می‌دهند که فراتر از نشانه‌های درج شده در فهرست‌های رسمی است.

تکمیل اطلاعات زنان سرپرست خانوار در وزارت کار

مریم السادات میرمالک ثانی با اشاره به رونمایی از داشبورد اطلاعات زنان سرپرست خانوار در شهریور گفت: تکمیل، توسعه و به روز رسانی این داشبورد هم از لحاظ ساختاری و هم از لحاظ دادهای در حال انجام است و ارتباط آن با ایجاد پنجره واحد خدمات حمایتی برای این گروه امکان پذیر می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در دهه‌های گذشته تعداد زنان سرپرست خانوار در ایران افزایش یافته، این پدیده را از یک پدیده طبیعی به یک مسئله اجتماعی تبدیل کرده که نیازمند توجه ویژه به این قشر است.

میرمالک توضیح داد: معاونت رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به منظور اجرای بند «ت ماده ۸۰ قانون برنامه ششم توسعه» و با مسئولیت کمیته آمار و اطلاعات برنامه اقدام و عمل ذیل این ماده قانونی و با استفاده از دو منبع اطلاعاتی مرکز آمار ایران (مشتمل بر داده‌های سرشماری‌های سال ۷۵، ۸۰، ۸۵، ۹۰، ۹۵ و داده‌های استخراج شده از پرسشنامه هزینه درآمد خانوار سال ۹۷) و داده‌های پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان (مربوط به سال ۹۸) برای اولین بار داشبورد اطلاعات زنان سرپرست خانوار را راه اندازی و اطلس وضعیت این افراد را تدوین کرد.

مدیرکل دفتر امور حمایتی و توانمندسازی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: به این ترتیب امکان رصد وضع زنان سرپرست خانوار در تمام ابعاد جمعیتی، اجتماعی، اقتصادی و سلامت با ۵۱ شاخص قابل اندازه‌گیری است.

وی هدف از راه‌اندازی این داشبورد را ارائه تصویری جامع از وضعیت زنان سرپرست خانوار با استفاده از داده‌های به روز و یکپارچه عنوان کرد و افزود: این کار کمک می‌کند تا با دسترسی به داده‌های وضع زنان سرپرست خانوار و بررسی روندهای ملی و استانی طی ۲۰ سال گذشته و سیاست‌های حمایتی و توانمندسازی مناسب‌تری برای این گروه فراهم شود.

مدیرکل دفتر امور حمایتی و توانمندسازی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: با بررسی داده‌های این داشبورد می‌توان دریافت که به عنوان مثال در سال ۹۷ در مناطق شهری ۳۳.۴ درصد خانوارهای زن سرپرست جز خانوارهای فقیر قرار گرفته‌اند که این میزان ۲.۷ درصد برابر خانوارهای مرد سرپرست در این طبقه بوده است؛ همین بررسی‌ها نشان می‌دهد که نه تنها تعداد خانوارهای زن سرپرست نسبت به مرد سرپرست در معرض فقر بیشتری قرار دارد بلکه بین خانوارهای زن سرپرست شهری و روستایی نیز شکاف عمیقی دیده می‌شود.

میرمالک تاکید کرد: در واقع این داشبورد به عنوان مرحله نخست ایجاد پنجره واحد خدمات حمایتی، بدون شک نقطه عطفی در شناسایی و ارائه خدمات به گروه‌های آسیپ‌پذیر از جمله زنان سرپرست خانوار است.

این داشبورد به منظور سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در آینده در دسترس نهادها و دستگاه‌های مرتبط با حوزه زنان و به ویژه زنان سرپرست خانوار قرار می‌گیرد.

درمان افسردگی پاییزی که بیشتر به سراغ زنان می‌آید

مصطفی زارعان روانشناس خانواده در خصوص ماهیت اختلال افسردگی فصلی یا افسردگی پاییزی (seasional affective disorder) گفت: این اختلال در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-۵) به عنوان الگویی از افسردگی اساسی شناخته می‌شود که در راستای تغییر فصل، خلقیات فرد نیز دچار تغییر می‌شود و علائمی مشابه افسردگی را تجربه می‌کنند.

وی افزود: این نوع افسردگی مختص فصل پاییز نیست ولی بیشتر در فصل پاییز و زمستان به دلیل نور آفتاب کمتر در افراد رخ می‌دهد و با رسیدن فصل بهار نیز تا حدی بهبود می‌یابد؛ افسردگی فصلی چیزی فراتر از احساس دلگیری است و می‌تواند منجر به آشفتگی روانی و حتی اختلال در عملکرد روزمره فرد شود.

زارعان در خصوص افراد مستعد ابتلاء به این نوع اختلال، اظهار کرد: وجود برخی از عوامل همچون عامل جنسیت احتمال ابتلاء به این اختلال را افزایش می‌دهد که در این راستا زنان چهار برابر بیشتر از مردان به افسردگی فصلی مبتلا می‌شوند.

وی ادامه داد: این اختلال در افرادی که در نقاط دورتری از خط استوا زندگی می‌کنند نیز بیشتر دیده می‌شود مثلاً یک درصد از افرادی که در فلوریدا زندگی می‌کنند و ۹ درصد از افرادی که در آلاسکا زندگی می‌کنند معمولاً به این نوع اختلال مبتلا می‌شوند؛ همچنین سابقه ابتلاء در خانواده نیز به عنوان عامل مهمی در احتمال ابتلاء به افسردگی فصلی مطرح می‌شود و احتمال ابتلاء در کسانی که در خانواده خود فردی سابقه ابتلاء به افسردگی را داشته باشند، نسبت به افرادی که در خانواده خود سابقه ابتلاء به اختلالات خلقی را ندارند، محتمل‌تر است.

این روانشناس در خصوص علائم این بیماری، اظهار کرد: نشانه‌های رایج این اختلال شامل خستگی (با وجود خواب زیاد) و افزایش وزن به دلیل پرخوری و میل شدید به کربوهیدرات است، البته نشانه‌های این نوع افسردگی می‌تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد.

وی در خصوص نحوه درمان این نوع از افسردگی، گفت: افسردگی فصلی را می‌توان با روش‌های مختلف به صورت مؤثری درمان کرد؛ روش‌های درمانی همچون نور درمانی، مصرف داروهای ضدافسردگی، درمان‌های روانشناختی همچون رفتار درمانی شناختی و یا ترکیبی از این روش‌ها پیشنهاد می‌شود.

زارعان با بیان اینکه علائم به صورت خود به خودی و با تغییر فصل بهبود پیدا می‌کنند، افزود: اما با استفاده از درمان‌های موجود این بیماری سریع‌تر برطرف می‌شود.

وی در خصوص نحوه درمان افسردگی فصلی به روش نوردرمانی، تشریح کرد: در نور درمانی افراد رو به روی جعبه‌ی مخصوص نوردرمانی روزانه به میزان ۲۰ دقیقه می‌نشینند، اغلب افراد بعد از یک یا دو هفته استفاده از این درمان تا حدودی بهبود پیدا می‌کنند، ولی برای بهبودی کامل و جلوگیری از عود مجدد بهتر است درمان بیشتر ادامه پیدا کند؛ این جعبه نور بسیار درخشانی از خود متصاعد کرده و اشعه‌های مضر فرابنفش را نیز فیلتر می‌کند.

روانشناس خانواده افزود: علاوه بر نور درمانی، درمان‌های روانشناختی به خصوص رفتار درمانی شناختی و مصرف داروهای بازدارنده انتخابی باز جذب سروتونین SSRIs در درمان افسردگی فصلی بسیار مؤثر هستند.

وی در خصوص راه‌های پیشگیری از ابتلاء به این نوع افسردگی، گفت: وقت گذراندن در خارج از منزل پیشنهاد می‌شود که البته با وجود شرایط جامعه و محدودیت‌های کرونایی این امر قابل انجام نیست، اما یا تغییر دادن چیدمان وسایل خانه و دفتر کار به نحوی که فرد بیشتر در معرض نور خورشید باشند، می‌تواند در جلوگیری و حتی رفع نشانه‌های اختلال مؤثر باشد؛ قرار گرفتن در معرض اشعه uv نور خورشید خطر ابتلاء به سرطان پوست را افزایش می‌دهد و باید با پزشک در رابطه با فواید و مضرات این کار مشورت کرد.

کد خبر 449865

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • Dr IR ۰۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۴
    0 0
    شمار مبتلایان زن تاثیر ی در آمار فوتی های کرنا ندارد عموماً مردان بیمار می‌میرند وزنان تنها می‌توانند مبتلا شوند که در صورت بیماریهای مزمن حاد و نقض هورمونی ممکن است تعداد محدودی فوتی منتسب به زنان هم اعلام شود ابتلا مهم نیست درصد مرگباری یک بیماری مهم است که آنهم نسبت به مبتلایان بسیار کم است