مهرابی: موازنه میان چین و کشورهای اروپایی حفظ شود

یک کارشناس روابط بین‌الملل گفت: ایران در مبادلات بین‌المللی باید به موازنه قدرت هم توجه داشته باشد؛ زیرا بر اساس نظام غیرسلطه قرار نیست همه مبادلات خود را با چین انجام دهد.

علیرضا مهرابی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا پیرامون مذاکرات شده در مورد سند ۲۵ ساله ایران و چین اظهار کرد: تمامی کشورها نسبت به مبادلات بین‌المللی بعد سال ٢٠٠٠ که نظام حاکم بر دنیا نظامی غیر دستوری شد، برنامه‌ها و رویکردهای خاص خود را دارند.

وی افزود: کشورهای نوظهوری مانند چین و روسیه، مقصد بسیاری از مبادلات بین‌المللی هستند و ایران می‌تواند بر اساس نظام غیردستوری بدون نظر آمریکا با تمامی کشورهای جهان همکاری داشته باشد.

این کارشناس روابط بین‌الملل تاکید کرد: ایران در مبادلات بین‌المللی باید به موازنه قدرت هم توجه داشته باشد؛ زیرا بر اساس نظام غیرسلطه قرار نیست همه مبادلات خود را با چین انجام دهد.

مهرابی ادامه داد: بهتر است ایران بخشی از مبادلات خود را با کشورهای اروپایی دنبال کند؛ زیرا مبادلات همه جانبه با چین ممکن است کشورهای اروپایی مستقل از آمریکا را نگران کند. تیم کارشناسی وزارت امورخارجه باید توازن را در قرارداد ۲۵ ساله حفظ کند به نحوی که اروپا نیز در این قرارداد نقش داشته باشد.

وی معتقد است: حفظ موازنه میان چین و کشورهای اروپایی باعث می‌شود در صورت شکست ترامپ در انتخابات و احیای برجام، کشورهای اروپایی میل بیشتری برای احیای مبادلات با ایران داشته باشند.

این کارشناس روابط بین‌الملل خاطرنشان می‌کند: چین در طول تاریخ رویکرد خاصی را در مبادلات با کشورهای جهان دنبال کرده است و در اکثر کشورهایی که سرمایه‌گذاری می‌کند کاملاً انحصارطلبانه عمل کرده است؛ به همین دلیل نیاز است که تیم وزارت امور خارجه برنامه‌ای مشخص را برای مبادله با این کشور دنبال کند.

کد خبر 449840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.