پاریس در آینده "۱۵ دقیقه‌" می‌شود!

پاریس، پایتخت فرانسه، به مدت چند سال پیاپی به عنوان یکی از بهترین کشورهای جهان در زمینه پویایی شناخته شده است. تدابیری که مقامات رسمی این کلانشهر برای پیاده‌راه‌سازی و حمل و نقل عمومی بکار گرفته‌اند، منجر به کاهش ۹ درصدی استفاده از خودروهای شخصی در سال‌های بین ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۶ شده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، کلانشهر پاریس همیشه در زمینه گسترش پیاده‌روی، در سراسر جهان شهرت داشته که اخیراً آنه ایلداگو، شهردار پاریس، از اجرای طرح‌های بیشتر نظیر ایجاد مناطق ۱۵ دقیقه‌ای نیز خبر داده است. این ایده از سال ۲۰۱۴ مطرح شده و قرار است به زودی پایتخت فرانسه را به شهری تبدیل کند که در آن مردم تنها با ۱۵ دقیقه پیاده‌روی می‌توانند به تمام امکانات شهری، محل کار و مدارس کودکان دسترسی داشته باشند. ایلداگو در نظر دارد از طریق ایجاد "شهر ۱۵ دقیقه‌ای" شاکله اقتصاد پاریس را کربن‌زدایی کند و پاریسی سالم‌تر از قبل به وجود آورد.

شهرهای آینده؛ پاریس شهری ۱۵ دقیقه‌ای

پویایی شهری زمانی ضرورت بیشتری پیدا می‌کند که شهروندان به تبادل ایده‌ها و نوآوری‌های خود برای ایجاد شهری پایدار می‌پردازند. با این حال، طی یک قرن اخیر گرایش برنامه‌ریزان به ایجاد شهرهایی برای خودروها بیشتر شده است، در حالی‌که عابران پیاده و دوچرخه‌سواران به طور چشمگیری در طراحی شهری نادیده گرفته شده‌اند.

با وجود پیشرفت تکنولوژی و امکان انجام کار در منزل، همچنان بسیاری از ساکنان شهری مسیرهایی بیش از یک ساعت را طی می‌کنند تا به محل کار خود برسند. بدیهی است که این مسیر طولانی مستلزم استفاده از وسایل نقلیه موتوری است و زمینه را برای گسترش اقتصاد کربن فراهم می‌آورد.

پاریس از جمله شهرهایی است که خیابان‌های آن مملو از خودروهای شخصی والدینی است که فرزندان خود را به مدرسه می‌رسانند و ترافیک‌هایی سنگین به وجود می‌آورند. اگرچه به مدت چندین دهه مقامات محلی شهرها والدین را به استفاده از وسایل نقلیه شخصی خود برای رساندن فرزندانشان به مدرسه تشویق می‌کردند با این حال دیری نپایید که همگان از تبعات این کار باخبر شدند. خودروهای شخصی سراسر خیابان‌های پایتخت فرانسه را فرامی‌گرفت و سر و صداها، آلایندگی و مصرف سوخت‌های فسیلی را در پی داشت و از همه مهم‌تر اینکه، اغلب کودکان پاریسی به اضافه وزن مبتلا شدند.

پاریس؛ شهری دوستدار مردم

افزایش فعالیت جسمی یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های مؤثر بر بهبود سلامت بشمار می‌رود که از طریق پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و به طور کلی تحرک امکانپذیر است. بر همین اساس، آنه ایلداگو تصمیم گرفت از پایتخت فرانسه، شهری ۱۵ دقیقه‌ای ایجاد کند که در آن اولویت مالکیت شهر به مردم و نه خودروها داده می‌شود. در واقع، پاریس به مناطق کوچکی تبدیل می‌شود که در آن مردم به تمام امکانات مورد نیاز در فاصله حداکثر ۱۵ دقیقه‌ای از منزل خود دسترسی دارند.

شواهد حاکی است که در مناطقی از پاریس که مردم کمتر از ۵۰ درصد سفرهای خود را از طریق پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری انجام می‌دهند، به طور معمول دو کیلوگرم اضافه وزن دارند که این مقدار در افراد بالای ۵۰ سال حتی به ۱۰ کیلوگرم می‌رسد. در این راستا ایجاد مناطق ۱۵ دقیقه‌ای یکی از بهترین استراتژی‌هایی خواهد بود که تمام گروه‌های سنی پایتخت فرانسه را به فعالیت جسمی از طریق پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری سوق خواهد داد.

تبدیل خیابان‌ها به فضاهایی برای کربن‌زدایی

آنه ایلداگو از زمان آغاز به کار خود به عنوان شهردار پاریس بسیار موفق عمل کرده است و استراتژی‌های شهری او بسیار مؤثر واقع شده است. به عنوان مثال تنها در سال ۲۰۱۹ ترافیک خودرویی در پایتخت فرانسه به میزان هشت درصد کاهش یافت که با پیاده‌سازی طرح شهرک‌های خودکفا، نرخ استفاده از وسایل حمل و نقل موتوری و در پی آن ترافیک خودرویی به طور چشمگیری کاهش خواهد یافت.

کاهش استفاده از وسایل نقلیه موتوری دستاورد بزرگی برای پاریسی‌ها خواهد بود، چرا که هم‌اینک بسیاری از مردم این شهر به بیماری‌هایی مرتبط با آلودگی شهری مبتلا هستند. تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۸ انجام شد نشان داد زنانی که در دوران بارداری خود در معرض آلودگی هوا قرار گرفته‌اند، کودکانی با کمبود ظرفیت شناختی و سایر نواقص مادرزادی متولد کرده‌اند.

کد خبر 449807

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.