جنجال صلاحیت

جزییات فروش ۴ میلیاردی صلاحیت در انتخابات اسفند ۹۸، گمانه زنی‌ها درباره تغییر رهبری اصلاح طلبان، موضع گیری های اخیر ترامپ در مورد ایران، بررسی عملکرد دولت نهم و احتمال کاندیداتوری بیژن نامدار زنگنه در انتخابات ۱۴۰۰ از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ چهارشنبه ۲۳ مهرماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی در صفحه نخست امروز خود با تیتر «موسوی‌خوئینی‌ها قصد لیدری اصلاحات را ندارد» به بررسی گمانه زنی‌ها درباره تغییر رهبری اصلاح طلبان پرداخت و نوشت: اصلاح و بازنگری در جریان اصلاحات نکته‌ای است که اکثر اصلاح‌طلبان بر آن تاکید دارند و شاید یکی از موارد اصلاح و بازنگری بحث تغییر در رهبری اصلاحات باشد. از این رو است که برخی معتقدند که با وجود مسائلی بر سر راه رئیس دولت اصلاحات اصلاح‌طلبان باید شخص جدیدی جایگزین وی شود. از این رو برخی تحرکات آیت الله موسوی‌خوئینی‌ها را در راستای جانشینی رئیس دولت اصلاحات قلمداد می‌کنند. سیدمحمد علی ابطحی عضو مجمع روحانیون مبارز در این خصوص معتقد است: «ایشان شخصیت محترمی هستند اما لیدری به معنای اینکه رهبری حزبی و سیاسی یک جریان را بر عهده بگیرند و در آن جریان فعال شوند من چنین احتمالی نمی‌دهم.»

تاکنون بسیار در مورد تصمیم فردی یا خرد جمعی در بین اصلاح‌طلبان بحث و گفت‌وگو شده است که در همه موارد قاطبه اصلاح‌طلبان بر این عقیده بوده‌اند که با احترام به رهبری رئیس دولت اصلاحات در این جریان اما خرد جمعی تصمیم نهایی را اتخاذ می‌کند و آن تصمیم به تأیید رئیس دولت اصلاحات می‌رسد که خود ایشان نیز با این تصمیم بیشتر موافق است. با این حال چند وقتی است که برخی چهره‌های اصلاح‌طلب بر این عقیده‌اند که جریان اصلاحات لیدر یا رهبری می‌خواهد که از قدرت رسانه‌ای برخوردار باشد و بتواند مواضع جریان اصلاحات را در مسائل مختلف بیان کند. از همین جهت بود که عده‌ای بحث رهبری جمعی در جریان اصلاحات و انتخاب یک سخنگو را پیشنهاد دادند، اما این تصمیم مورد موافقت بسیاری از اصلاح‌طلبان قرار نگرفت. این در حالی است که تحرکات ماه‌های اخیر آیت الله موسوی‌خوئینی‌ها و دو بیانیه‌ای که پیرامون مسائل کشور و انتخابات ۱۴۰۰ از سوی وی منتشر شد برای بسیاری این شائبه را به وجود آورد که وی می‌خواهد در جریان اصلاحات تحرکات حزبی و جریانی خود را تقویت کند و پا جای رئیس دولت اصلاحات بگذارد.

رئیس دولت اصلاحاتی که ممنوع‌التصویر، ممنوع گفت‌وگو و… است اما برعکس آیت الله موسوی‌خوئینی‌ها می‌تواند از امتیاز نداشتن این محدودیت‌ها در جریان اصلاحات برخوردار باشد. با این حال پس از اینکه این شبهه مطرح شد بسیاری از اصلاح‌طلبان نسبت به آن واکنش نشان دادند و رئیس دولت اصلاحات را نه صرفاً رهبر اصلاحات بلکه شخصیتی ملی معرفی کردند که او و جایگاهش به اصلاح‌طلبان در جامعه قوت و قدرت می‌دهد. چنانکه با یک تکرار در سال ۹۴ میلیون‌ها رأی به نفع اصلاح‌طلبان جابجا می‌کند. لذا این مساله که کسی نمی‌تواند در جایگاه رئیس دولت اصلاحات بنشیند شبهه‌ای بیش نیست و خود اصلاح‌طلبان نیز می‌دانند که تنها شخص مورد اجماعشان خود او است.

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود با تیتر «از کار دولتی می‌روم، از سیاست نه!» به بررسی اظهارات بیژن زنگنه در مورد کاندیداتوری در انتخابات ۱۴۰۰ پرداخت و نوشت: وزیر نفت در مورد احتمال نامزد شدنش برای انتخابات ریاست جمهوری گفت: بازنشستگی سیاسی معنا ندارد، اما با اتمام این دوره خود، هرگز وارد کار دولتی نخواهم شد. بیژن زنگنه در حاشیه مراسم اهدای ۱۴۱ دستگاه کمک تنفسی ویژه بیماران کرونایی، در جمع خبرنگاران گفت: خوشحالم که امروز وزارت نفت به رغم مشکلات مالی توانست در اجرای مسئولیت‌های اجتماعی خود ۱۴۱ دستگاه ونتیلاتور را به مناطق نفت‌خیز اهدا کند. ما همیشه خودمان را در کنار مردم احساس می‌کنیم. اکنون نیز تمام تلاش خود را برای تولید نفت گاز و مواد پتروشیمی و همچنین حفاظت از جان کارکنان و مردم انجام داده‌ایم.

وزیر نفت با بیان اینکه تلاش کرده‌ایم سوخت مردم به موقع تامین شده و مواد اولیه تأمین شود، گفت: در جبهه‌های مختلفی در نبرد هستیم و فشار مضاعفی بر ما وارد می‌کنند. مردم بدانند دشمنان هیچ رحم و علاقه‌ای به ملت ایران ندارند؛ این جنایت علیه بشریت در شرایط کرونا است. وی با بیان اینکه همکاران ما در دوران کرونا افزون بر اینکه با فداکاری، سوخت مورد نیاز مردم را تأمین کردند، مواد اولیه مورد نیاز کالاهای بهداشتی را نیز تأمین کرده‌اند، تصریح کرد: ما در جبهه‌های مختلفی در نبرد هستیم، شدیدترین فشارهای تاریخی را بر ما وارد می‌کنند.

زنگنه با بیان اینکه ما افزون بر مشکلات شدید اقتصادی با شیوع بیماری کرونا نیز روبرو هستیم، تصریح کرد: امیدواریم با همکاری مردم در رعایت پروتکل‌ها که در صنعت نفت سختگیرانه اجرا شده و اثربخش هم بوده از این بلای عالمگیر عبور کنیم.

روزنامه اعتماد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «جنجال صلاحیت» به بررسی جزئیات «فروش ۴ میلیاردی صلاحیت» در انتخابات اسفند ۹۸ پرداخت و نوشت: همه چیز با یک توئیت شروع شد. آن روزها هنوز دهمین دوره مجلس شورای اسلامی روی کار بود و کرسی‌های ساختمان هرمی شکل میدان بهارستان یکدست در قبضه اصولگرایان نبود. نمایندگان مجلس دهم هر کدام در نوع خود به پیگیری امور جاری جمهوری اسلامی مشغول بودند که محمود صادقی در قامت نماینده تهران با یک توئیت پای شورای نگهبان را به ماجرایی باز کرد که پیش از آن کسی جرأت بیان علنی‌اش را نداشت. این نماینده اصلاح‌طلب مجلس دهم، تیر ماه ۹۸ شخص آیت‌الله جنتی را مخاطب قرار داد و پس از یادآوری اظهارات او درباره لزوم مقابله با فساد، خواستار بررسی حضور «دلال‌های میلیاردی» شورای نگهبان شد. درخواستی که واکنش تند و تیز عباسعلی کدخدایی را در قامت سخنگو و قائم‌مقام دبیر شورای نگهبان همراه داشت و او گفته‌های صادقی را «خواب و خیال» تفسیر کرده و رسماً آن‌ها را تکذیب کرد؛ تکذیبیه‌ای که که البته حدود یک ماه بعد در پی افشای ماجرای «هتل هویزه» و اطلاعیه دادستانی تهران و تأیید دستگیری ۱۲ نفر، چاره‌ای برای شورای نگهبان باقی نگذاشت جز تأیید خبر تخلفات در روند بررسی برخی صلاحیت‌ها.

اکبر اعلمی نیز آن روزها همپای محمود صادقی به این پرونده ورود کرد و در کانال تلگرامی خود ابعاد بیشتری را از جزئیات ماجرای هتل هویزه افشا کرد اما گفته‌های او و نوشته‌های صادقی نیز نتوانست پاسخگوی ابهامات و پرسش‌هایی باشد که افکار عمومی را درگیر خود کرده بود تا جزئیات بیشتر از سوی قوه قضائیه اعلام شود.

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «دولت شعارهای زیبا» به بررسی عملکرد دولت نهم پرداخت و نوشت: محمود احمدی‌نژاد، نامی ناآشنا در انتخابات ۸۴ به حساب می‌آمد و در میان نامزدهای انتخابات نهم ریاست‌جمهوری روی کاغذ از کمترین شانس برخوردار بود، اما در عین ناباوری یکباره در انتخاباتی که به دور دوم کشید، توانست هاشمی‌رفسنجانی را شکست دهد. وی در دور اول با کسب ۱۹ درصد آرا پس از اکبر هاشمی‌رفسنجانی (۲۱ درصد) نفر دوم شد و به دور دوم انتخابات راه یافت. در دور دوم با کسب ۱۷ میلیون و با فاصله هفت‌میلیونی از هاشمی‌رفسنجانی توانست رئیس‌جمهور ایران شود. شهردار وقت تهران، زمان ورود به انتخابات به‌رغم تلاش‌های او و حامیان پیدا و پنهانش، نه‌تنها از سوی هیچ‌یک از گروه‌های اصولگرا معرفی نشد، بلکه حتی آبادگران (که حامی جدی او در شهرداری بودند) هم حمایت از وی را تکذیب کردند تا او ظاهراً «مستقل» وارد عرصه انتخابات شود؛ البته یارانی هم داشت که سخت حمایتش می‌کردند. شاید بزرگ‌ترین حامی او «مصباح‌یزدی» بود که در تاریخ ششم تیر ۸۴ (سه روز پس از انتخابات و پیروزی احمدی‌نژاد) گفت: خداوند احمدی‌نژاد را ذخیره‌ای برای امروز جامعه ما قرار داد. یکی از موافقان او، فاطمه رجبی، همسر غلامحسین الهام است که با انتشار کتابی، احمدی‌نژاد را «معجزه هزاره سوم» نامید. هاشمی یک روز پس از شکست، تلفنی به احمدی‌نژاد تبریک گفت و البته در گفت‌وگویی اعلام کرد «به دادگاه عدل الهی شکایت می‌برم». وی افزود: آنها که برای تضعیف رقیب از راه تضعیف انقلاب وارد شدند، چون می‌دانستند او در هر حالت از انقلاب اسلامی دفاع می‌کند و ابایی از برعهده گرفتن مسئولیت‌ها ندارد و آنها که به‌گونه‌ای بی‌سابقه با هزینه‌های ده‌ها میلیاردی از بیت‌المال، اینجانب و بستگانم را ظالمانه تخریب کردند و آنها که با استفاده زیاد از امکانات نظام به صورت سازماندهی‌شده و نامشروع در انتخابات دخالت کردند. تردیدی ندارم که جزای چنین ظلمی به کشور و مردم و من، جز خسران دنیا و آخرت نخواهد بود. نه هاشمی، بلکه کمتر کسی فکر می‌کرد استاندار جوان دولت هاشمی و مسئول ستاد انتخاباتی هاشمی در انتخابات ششم ریاست‌جمهوری در منطقه نارمک این‌چنین با تخریب هاشمی و جلب نظر عوام راهی پاستور شود.

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «با آل علی هرکه در افتاد ور افتاد» بررسی موضع گیری های اخیر ترامپ در مورد ایران پرداخته و نوشته است: روز جمعه دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه با رادیو «راش لیمبو» ضمن تهدید ایران، از الفاظ بسیار زشت و رکیکی علیه کشورمان استفاده کرد و گفت: «ایران، این را می‌داند. آنها اخطار گرفته‌اند که اگر [… (الفاظ رکیک)] و کار بدی علیه ما انجام دهند، بلایی سرشان می‌آوریم که تا حالا سابقه نداشته است»! در این خصوص گفتنی است:

۱- ترامپ می‌گوید اگر ایران دست به اقدامی بزند… یعنی از تهدید ایران به انتقام وحشت‌زده است. بنابراین تهدید او علی‌رغم ظاهر آن، نشانه وحشت از تهدید ایران است که از قاتلان شهید سلیمانی و ابومهدی انتقام سختی خواهد گرفت و ترامپ می‌داند که تهدید ایران به انتقام برخلاف تهدیدهای آمریکا توخالی نیست.

۲- فحاشی و ناسزاگویی ترامپ که با اعتراض مقامات و رسانه‌های آمریکایی و اروپایی نیز روبه‌رو شده است، از دست خالی آمریکا در مقابل ایران حکایت می‌کند. شرایط امروز آمریکا و بحران‌های شکننده‌ای که با آن روبه‌روست حتی برای مقامات ارشد و صاحبنظران و کارشناسان برجسته آمریکایی نیز قابل کتمان نیست و تقریباً تمامی آنها از حرکت آمریکا روی قوس نزولی خبر می‌دهند و افول آن را قطعی می‌دانند.

۳- امروزه آمریکا با بحران‌های چند لایه و شکننده‌ای روبه‌روست که فراگیری کرونا، بدهی‌های غیرقابل پرداخت ده‌ها تریلیون دلاری، فاجعه اقتصادی که به گزارش مرکز اطلاعات دفتر پژوهش‌های اقتصادی آمریکا در ۹۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است، کاهش ۳۳ درصدی تولید ناخالص ملی (همان گزارش)، موج گسترده بیکاری و گرسنگی، شورش سراسری علیه نظام سرمایه‌داری و نژادپرستی و از همه شکننده‌تر، احتمال جدی بروز جنگ داخلی بعد از انتخابات پیش‌روی ریاست جمهوری آمریکا که آن را اجتناب‌ناپذیر دانسته‌اند، تا آنجا که چند روز پیش

شورای روابط خارجی آمریکا اعلام کرد خطر جنگ داخلی بسیار جدی است و ده‌ها مورد مشابه دیگر...

خدا بر درجات امام راحلمان (ره) بیفزاید. حضرت ایشان آمریکا را به شیر پیری تشبیه می‌کردند که یال و کوپال و دندان‌هایش ریخته و نعره‌هایش از سر ترس است و نه نشانه قدرت!

کد خبر 449795

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.