هرمزگان بدون مجرم اسیدپاشی/ لزوم دورکاری کارمندان زن شهرداری

صد و نود و هفتمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر بندرعباس، با دستور کار تعامل و هم‌اندیشی میان شورای اسلامی شهر بندرعباس و اداره کل زندان‌های هرمزگان و همچنین پیشنهاد خواهرخواندگی شهر بندرعباس توسط شهر کوبه ژاپن برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اسلام باوقار، رئیس شورای شهر بندرعباس در این جلسه اظهار کرد: باید نشست‌های تخصصی در حوزه‌های مختلف شهری در زمینهٔ حل مشکل زندان‌ها برگزار کنیم.

وی گفت: آمارها نشان می‌دهد هرمزگان نسبت به استان‌های دیگر جرایم کمتری داشته و امید داریم دولت کمک کند تا مردم را از این وضعیت اقتصادی نجات دهد و شاهد جرایم و معضلات اجتماعی کمتری باشیم.

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس نیز در این جلسه خاطرنشان کرد: باید کارگروهی در زمینهٔ کمک به زندان‌ها تشکیل شود تا کمک‌های بهتری بتوانیم به زندانیان ارائه دهیم.

فیصل دانش اضافه کرد: زندان بخشی از شهر و زندانیان بخشی از شهروندان ما هستند و نیاز به توجه بیشتری نیز دارند چراکه از خانواده جدا و خانواده‌های آنان دچار آسیب‌های اجتماعی شده‌اند بنابراین امیدوارم روزی فرارسد که زندان‌ها تبدیل به کتابخانه‌ها و فضاهای فرهنگی شوند.

آخرین وضعیت زندان‌های هرمزگان

همچنین مصطفی کیشانی مدیرکل زندان‌های هرمزگان در خصوص آخرین وضعیت زندان‌های استان در صحن شورا گفت: استان هرمزگان ۹ مرکز اصلاح و تربیت دارد که شامل چهار زندان، یک اردوگاه، سه بازداشتگاه و یک کانون اصلاح و تربیت مختص زندانیان زیر ۱۸ سال است.

وی افزود: در سال ۹۸ تعداد زندانیانی که در زندان‌ها وارد شده ۱۰ هزار و ۶۴ نفر بوده است.

مدیرکل زندان‌های هرمزگان با اشاره به اینکه از لحاظ فراوانی جرم در استان بیشترین جرایم مربوط به مواد مخدر و بعد از آن سرقت است، اضافه کرد: تعداد زندانیان جرایم غیر نقد در زندان‌های استان در حال حاضر حدود ۱۰۰ نفر است.

کمک‌های حمایتی از طریق انجمن حمایت از زندانیان به تعداد ۸۱۴ خانوار در سطح استان و در شهر بندرعباس ۳۰۰ خانوار به‌طور مستمر انجام می‌شود.

کیشانی با بیان اینکه در دوران شیوع کرونا زندان مرکزی بندرعباس یک نفر هم به این بیماری مبتلا نشد، تصریح کرد: زندان‌های استان از نظر بهداشتی وضعیت خوبی دارد و اقدامات بهداشتی و درمانی به‌طور مستمر در حال انجام است.

مدیرکل زندان‌های استان گفت: ۶۹.۱۷ درصد زندانیان متأهل، ۲۷.۸۴ درصد مجرد، ۹۴.۹۶ درصد مرد و ۵.۶ درصد زندانیان زن هستند. همچنین ۲۰ درصد زندانیان بندرعباس، زندانیان غیربومی غیر ساکن در شهرستان هستند.

وی بابیان اینکه در شش ماهه اول امسال به نسبت سال گذشته ۱۷.۸۳ درصد کاهش جمعیت ورودی به زندان‌های استان داشتیم، گفت: در بندرعباس ۴۰ نفر زندانی جرایم مالی و ۶ نفر زندانی مهریه داریم. باافتخار اعلام می‌کنیم زندانی با جرم تصادف در زندان‌های استان نداریم و این فرهنگ رانندگی مردم استان را نشان می‌دهد. بیشترین جرم مربوط به مواد مخدر است با بیش از ۵۰ درصد، سرقت ۱۹ درصد، اخلال در نظام اقتصادی ۳.۹۶ و سایر جرایم ۷.۲۲ درصد بوده است.

کیشانی در خصوص وضعیت تحصیلی زندانیان بیان کرد: ۳.۲۶ درصد بی‌سواد، ۳۱.۹ درصد ابتدایی، ۳۰.۲۵ درصد راهنمایی، ۷.۶ درصد دبیرستان، ۲۴.۵۷ درصد دیپلم و فوق‌دیپلم، ۳.۷۲ درصد لیسانس به بالاتر است.

وی در ادامه وضعیت سنی زندانیان را تشریح کرد: زیر ۲۰ سال ۰.۳۴ درصد، بین ۲۰ تا ۴۰ ۶۴.۸۸ درصد، ۴۰ تا ۶۰ سال ۳۲.۹ درصد، بالای ۶۰ سال ۱.۸۸ درصد هستند.

مدیرکل زندان‌های استان فراهم‌سازی زمینه بهره‌مندی از خدمات سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری، فراهم‌سازی زمینه مشارکت شهرداری در اجرای طرح‌های زیباسازی به زندان، جلوگیری از ساخت‌وسازها در حریم زندان، راه‌اندازی خط اتوبوس‌رانی در مسیر زندان جهت تسهیل دررفت و آمد خانواده‌ها، نصب دستگاه‌های ورزشی در هواخوری‌های زندان را ازجمله کارهایی دانست که نیاز به مشارکت شهرداری دارد.

کیشانی با بیان اینکه در بحث برگشت به زندان آمار کشوری ۳۰ درصد بازگشت به زندان و این آمار در استان زیر ۱۵ درصد است، گفت: در استان مجرم اسیدپاشی نداریم.

وی با تأکید بر اینکه مردم هرمزگان بسیار بخشنده و باگذشت هستند، اظهار کرد: در سال گذشته حدود ۵۸ میلیارد تومان بدهی زندانیان بوده که ۲۸ میلیارد تومان را مردم گذشت کردند و توانستیم ۲۲۰ نفر را آزاد کنیم. این فرهنگ گذشت و ایثار در استان فرهنگ خوبی است.

کیشانی بابیان اینکه کارهای مطالعاتی انتقال زندان بندرعباس در حال انجام است و به دنبال سرمایه‌گذار هستیم، اظهار کرد: ۴۸ درصد زندانیان هرمزگان غیربومی هستند و ۳۰ درصد کسانی هستند که ساکن استان هستند.

بندرعباس با یک شهر در ژاپن خواهر خوانده می‌شود

دستور کار دوم شورا نیز قرارداد خواهرخواندگی بندرعباس با شهر کوبه ژاپن بود که در پایان با ۸ رأی موافق اعضای شورای شهر به تصویب رسید.

گفتنی است این قرارداد درزمینه تبادل فرهنگی، ایمن‌سازی و آموزشی میان بندرعباس و کوبه به درخواست کوبه ژاپن انجام می‌شود.

لزوم توجه به تبدیل وضعیت، دورکاری و پرداخت حقوق پرسنل شهرداری

فاطمه جراره نیز ناطق میش از دستور جلسه بود و در نطق خود با اشاره به ساعت کار پرسنل شهرداری اضافه کرد: با توجه به شرایط حال حاضر کشور و جهان در مورد بیماری کرونا، باید ساعت کار پرسنل شهرداری مد نظر باشد و در این زمینه تجدید نظری صورت گیرد، چرا که پرسنل حدود ۹ ساعت در محیط کار هستند و با توجه به حضور ارباب رجوع در شهرداری و آلوده بودن محیط کاری، نیاز است شورای شهر با یک برنامه ریزی، برای این مسئله تصمیمی بگیرد.

جراره گفت: از آنجایی که بیشتر پرسنل شهرداری را بانوان تشکیل می‌دهند و حدود ۹ ساعت مفید خود را در محیط کار به سر می‌برند و از طرفی نیز دانش آموزان به‌صورت مجازی تعلیم می‌بینند باید شهرداری و شورای شهر به این موضوع مهم نگاه ویژه‌ای داشته باشد تا برای پرسنل مشکلی به وجود نیاید.

عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس در ادامه با اشاره به حقوق و مزایای نیروهای شهرداری، افزود: با توجه به شرایط اقتصادی پیش آمده و همچنین مشکلاتی که شهرداری در این زمینه داشت، سعی شد با مدیریت مناسب حق و حقوق پرسنل را پرداخت شود.

عضو شورای شهر بندرعباس ادامه داد: لازم است که این موضوع را نیز در نظر بگیریم که شرایط اقتصادی پرسنل خوب نیست و میزان دریافتی آنان در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ حدود یک میلیون تومان کاهش داشته است و نیاز است شورای شهر و شهرداری در زمینه حقوق و مزایای پرسنل شرکتی به‌خصوص افزایش اضافه کاری آنها تصمیم گیری کنند تا مشکلات این افراد کاهش یابد.

جراره اظهار کرد: در زمینه تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی، پرسنل نگران هستند و به دلیل بی عدالتی‌هایی که در سنوات گذشته رخ داده، حق دارند نگران باشند و این موضوع خود باعث ایجاد بی انگیزگی در نیروهای شرکتی شده است.

وی تصریح کرد: شهرداری باید توضیح دهد که پرسنل بر چه اساسی تبدیل وضعیت می‌شوند، نیروهای شرکتی در شهرداری با سابقه بالا در حال خدمت هستند اما در لیست‌های تبدیل وضعیت جای نمی‌گیرند و باید در مورد تبدیل وضعیت نیروها شفاف سازی شود و تمامی لیست‌های موجود در شورا آورده شود و همه پرسنل شرکتی و اعضای شورای شهر در جریان تبدیل وضعیت قرار گیرند تا شائبه‌ای در این زمینه پیش نیاید.

عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس در ادامه با اشاره به پرداخت بیمه پرسنل شهرداری، خاطرنشان کرد: در چند ماه اخیر حتی در سال‌های ۹۶ و ۹۷ بیمه پرسنل به درستی پرداخت نشده و در این زمینه نیز باید تصمیم گیری شود تا برای پرسنل در بحث درمان و همچنین زمان بازنشستگی مشکلی ایجاد نشود.

کد خبر 449779

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.