شیلد صورت چقدر در پیشگیری از کرونا موثر است؟/ ناگفته‌های استفاده از ماسک

با وجود این که مردم از آغاز شیوع ویروس کرونا تا کنون به منظور پیشگیری از ابتلا به این بیماری از ماسک استفاده کردند، اما هنوز هم سوالاتی در مورد استفاده از آن بی‌پاسخ باقی مانده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، نتایج مطالعات زیادی نشان می‌دهد زمانی که همه افراد جامعه از ماسک استفاده کنند، ویروس کرونا نمی‌تواند از فردی به فرد دیگر منتقل شود. موضوع قابل توجه این است که قطرات بزرگ تنفسی که از طریق سرفه یا عطسه افراد وارد هوا می‌شود، تنها راه انتقال ویروس نیست، بلکه وقتی فردی صحبت می‌کند یا نفس عمیق می‌کشد نیز ممکن است قطرات تنفسی کوچک به مدت طولانی‌تر در هوا معلق بمانند و جا به جا شوند.

چه زمانی و در چه مکانی باید از ماسک استفاده کنیم؟

بهتر است که همیشه به جز مواقعی که تنها یا با خانواده خود هستید از ماسک استفاده کنید، اما ماسک زدن در بعضی شرایط ضرورت بیشتری دارد. برای نمونه باید در مکان‌های شلوغ مانند رستوران‌ها و باشگاه‌ها از ماسک استفاده کرد، زیرا در صورتی که افراد زیادی در محیط‌های باز یا بسته در کنار یکدیگر قرار داشته باشند، رعایت فاصله اجتماعی به تنهایی نمی‌تواند مانع شیوع بیماری شود. همچنین لازم است در محیط‌های بسته مانند دفاتر کار، مدارس، فروشگاه‌های مواد غذایی، آسانسور و آرایشگاه‌ها که تهویه مناسبی ندارند از ماسک استفاده شود. در این محیط‌ها باید افراد پنجره‌ها را باز کند تا هوای تازه جریان یابد، در این صورت میزان غلظت ویروس‌های موجود در هوا کاهش پیدا می‌کند.

از چه نوع ماسکی باید استفاده کنیم؟

افراد باید آگاه باشند که استفاده از هر نوع پوششی بهتر از این است که اصلاً دهان و بینی خود را نپوشانند. برای استفاده از ماسک باید به چند عامل اصلی توجه داشت: ماسک باید به طور صحیحی از پل بینی تا پایین چانه فرد را بپوشاند، هر شکافی بین ماسک وصورت باعث نفوذ ذرات تنفسی و ویروس‌ها به دهان و بینی فرد می‌شود و استفاده از ماسک را بی تأثیر می‌کند. هنگامی که ماسک روی صورت قرار دارد نباید آن را لمس کنید. نتایج بررسی‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهد ماسک‌هایی با بافت محکم، بهترین انتخاب برای فیلتر کردن ذرات کوچک میکروسکوپی است. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) اعلام کرده است که ماسک‌ها باید حداقل دارای دو لایه باشند. اگر از ماسک‌های پارچه‌ای خانگی استفاده می‌کنید، بهتر است بین دو لایه پارچه یک فیلتر قهوه قرار دهید تا مانع نفوذ ذرات کوچک به دهان و بینی شود.

ماسک پارچه‌ای را پس از هر بار استفاده باید بشوییم؟

بهتر است پس از هر بار استفاده از ماسک‌های پارچه‌ای، آن‌ها را با صابون یا مواد شوینده و آب گرم بشویید و اجازه دهید کاملاً خشک شوند، زیرا استفاده از ماسک پارچه‌ای مرطوب علاوه بر اینکه نفس کشیدن را دشوار می‌کند، به رشد باکتری‌ها نیز کمک می‌کند.

گیتر گردن بهتر است یا شیلد محافظ صورت؟

در حقیقت هیچکدام از آن‌ها به اندازه ماسک مؤثر نیستند. گیتر از پارچه تشکیل شده که دور گردن قرار می‌گیرد و می‌توان آن را روی دهان و بینی قرار داد. لازم است مطالعاتی در این مورد انجام شود تا میزان تأثیر آن در پیشگیری از ابتلاء به بیماری کرونا مشخص شود، اما احتمالاً استفاده از آن بهتر از این است که اصلاً از هیچ نوع پوششی استفاده نشود. شیلدهای پلاستیکی محافظ صورت نیز در صورتی که بدون ماسک استفاده شود، تأثیر چندانی در پیشگیری از شیوع بیماری کرونا ندارد.

آیا حتماً باید از ماسک پزشکی استفاده شود؟

ماسک‌های جراحی و N95 دو نوع اصلی ماسک یک بار مصرف است. ماسک‌های جراحی معمولاً مانع پخش شدن ذرات تنفسی بزرگ در هوا می‌شود. ماسک‌های N95 دارای بافت بسیار محکمی بوده و از فرد مصرف کننده و دیگران محافظت می‌کند. البته فقط در صورتی که در تماس نزدیک با افراد مبتلا به کرونا قرار داشته باشد، باید از این نوع ماسک استفاده کنید. سازمان CDC اعلام کرده است اگر فردی در مدرسه، فروشگاه، هواپیما و دیگر مکان‌های مشابه مشغول به کار است باید از ماسک‌های قابل استفاده مجدد استفاده کند. بعضی از ماسک‌های قابل استفاده مجدد و N95 به منظور سهولت تنفس دارای دریچه بازدم است که استفاده از این نوع ماسک باعث ورود ذرات تنفسی به هوا می‌شود، بنابراین نباید از آن‌ها استفاده کرد. در صورتی که فرد مبتلا به بیماری کرونا از این نوع ماسک استفاده کند، احتمال بیمار شدن دیگران افزایش پیدا می‌کند، زیرا ویروس کووید -۱۹ به راحتی وارد هوا می‌شود و افراد را آلوده می‌کند.

ترجمه از: پگاه بهادران باغبادرانی، مترجم ایمنا

کد خبر 449777

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.