کرونا ویروس‌ فقط چند ساعت در مخاط باقی می‌ماند

نتایج بررسی‌های محققان نشان می‌دهد ویروس کووید-۱۹ می‌تواند روی بعضی سطوح مانند صفحه نمایش موبایل، اسکناس و فولاد ضد زنگ تا ۲۸ روز زنده بماند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ماندگاری ویروس کووید -۱۹ در دمای پایین روی سطوح غیر متخلخل یا صاف مانند شیشه و فلز ضد زنگ نسبت به سطوح متخلخل و ناهموار مانند پنبه بیشتر است. تعیین مدت زمان ماندگاری ویروس روی سطوح به محققان کمک می‌کند با دقت بیشتری مانع شیوع آن شوند و از مردم در برابر این بیماری محافظت کنند. به گفته محققان ویروس کرونا در دمای ۶۸ درجه فارنهایت روی سطوح صاف تا ۲۸ روز زنده می‌ماند. با افزایش دمای محیط، ماندگاری ویروس کرونا کاهش پیدا می‌کند. علاوه بر این پژوهشگران با انجام بررسی‌های لازم متوجه شدند که ویروس کرونا روی سطوح ناهموار مانند پنبه پس از ۱۴ روز قابل نیست.

این مطالعه در یک محیط تاریک انجام شد تا نور UV که می‌تواند ویروس را غیر فعال کند بر نتایج بررسی تاثیری نداشته باشد. این موضوع بدان معنا است که شرایط آزمایشگاهی ممکن است مطابقتی با دنیای واقعی نداشته باشد. همچنین اقلام مورد استفاده در این مطالعه دست نخورده باقی مانده بودند، در حالی که در دنیای واقعی تلفن‌های همراه و اسکناس جا به جا می‌شوند که این کار ممکن است باعث از بین رفتن ویروس کرونا از روی آن‌ها شود.

محققان با ردیابی تماس‌ها به این نتیجه رسیدند که احتمال انتقال ویروس کووید -۱۹ از طریق لمس سطوح بسیار کم است. آن‌ها معتقد هستند که این ویروس بیشتر از طریق قطرات تنفسی ناشی از سرفه و عطسه به دیگران منتقل می‌شود. پژوهشگران در این مطالعه مدت زمان ماندگاری ویروس روی سطوح را بررسی کردند، نه مدت زمانی که این ویروس می‌تواند دیگران را آلوده کند. به عنوان مثال ویروس آنفلوآنزا می‌تواند به مدت ۱۷ روز روی سطوح باقی بماند، اما زمانی که از بدن فرد بیمار جدا می‌شود قدرت خود را از دست می‌دهد.

مدت زمان ماندگاری یک ویروس روی سطوح به نوع ویروس، مقدار ویروس، سطح مورد نظر، شرایط محیطی و نحوه قرار گرفتن آن‌ها روی سطوح بستگی دارد. محققان باور دارند که مخاط دارای مقدار زیادی سلول سفید است که آنزیم تولید می‌کنند و ویروس‌ها را از بین می‌برند. همچنین آنتی بادی تولید شده توسط مخاط می‌تواند اثر ویروس‌ها را خنثی کند. بنابراین ویروس‌های عفونی فقط چند ساعت می‌توانند در مخاط باقی بمانند.

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که نیمه عمر ویروس یا مدت زمان لازم برای از بین رفتن نیمی از مقدار اولیه ویروس روی اسکناس در دمای ۶۸ درجه فارنهایت، تقریباً ۲.۷۴ روز بود. طی انجام این مطالعه و پس از ۹ روز تقریباً ۹۰ درصد ویروس موجود روی اسکناس‌ها از بین رفت. در شرایط مشابه نیمه عمر ویروس روی پنبه ۱.۶۸ روز بود و ۹۰ درصد ویروس پس از ۵.۵ روز از بین رفت. این پژوهش نمونه‌ها را در دمای کمتر از ۶۸ درجه فارنهایت بررسی نکرده، اما محققان بر اساس میزان تجزیه ویروس در دمای بالاتر به این نتیجه رسیدند که ویروس کرونا در دمای کمتر ماندگاری بیشتری دارد.

نتایج مطالعات دیگر نشان می‌دهد محیط‌های سرد و مرطوب و محیط کار پر سر و صدا و شلوغ در کارخانه‌های فرآوری گوشت باعث پخش شدن قطرات تنفسی در هوا و در نتیجه انتقال بیماری کرونا به دیگران می‌شود. در نهایت می‌توان گفت که لازم است به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا به ویژه در فصول سرد سال، دست‌های خود را به صورت مرتب بشوییم و سطوح را ضدعفونی کنیم.

کد خبر 449776

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.