تکلیف ۷ پرونده باغ مشخص شد

اعضای شورای شهر تهران امروز پرونده 8 پلاک ثبتی را در خصوص باغ بودن یا نبودن بررسی کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سیدحسن رسولی، عضو شورای شهر تهران در جلسه امروز شورا و در دستور جلسه بررسی پرونده باغات به یکی از پلاک‌های ثبتی اشاره و اظهار کرد: زمین مزرعی در داخل محدوده شهری آن هم در منطقه یک با تصویری که می‌بینیم، وفق بند پنج آئین نامه غیر از باغ نمی‌تواند باشد.

وی افزود: فرض کنید که فرمایش دوستان درست باشد و این زمین مزروعی است. اگر یک مرجع صالحه، این زمین را مزروعی نام‌گذاری کند، مالک را بدبخت کرده است. زیرا قانون ممنوعیت تغییر کاربری اراضی زراعی اجازه هیچ کاری نمی‌دهد.

خزانه دار شورا تصریح کرد: به نظر من این منطقه باغ است. رویه شورای قبلی این بوده که درباره پلاک‌های مزروعی به شرط داشتن سایر شرایط مثل باغ برخورد می‌کرده است.
رسولی تاکید کرد: بنابراین این محوطه باغ است و خواهش می‌کنم با آن مثل باغ رفتار کنید.

علی اعطا رئیس کمیته معماری و طرح‌های شهری شورای اسلامی شهر تهران هم در جریان بررسی باغ بودن یا نبودن پلاک‌های ثبتی تاکید کرد که گرایش شورای پنجم حفاظت از باغات شهر تهران بوده و تاکنون به این موضوع عمل شده است.

وی با تاکید بر ضرورت توجه به معیارهای تشخیص باغ در شهر تهران گفت: با توجه به معیارهای تعیین شده برای باغ بودن یا نبودن یک پلاک ثبتی، باید به گونه‌ای عمل شود که موجب تضییع حقوق شهروندان نشویم.

اعطا با بیان اینکه پنج معیار برای تشخیص باغ وجود دارد اظهار کرد: سند پلاک ثبتی، حد نصاب تعداد درخت، رأی کمیسیون ماده ۱۲ قانون زمین شهری، تشخیص شورا و و تشخیص کمیسیون وزارت جهاد در خارج از محدوده شهرها معیارهایی است که قانون برای تشخیص باغ بودن در نظر گرفته است.

عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران افزود: در ابتدای شورای پنجم با مواردی مواجه می‌شدیم که پلاک ثبتی رأی و گواهی عمران برای باغ بودن یا نبودن داشت؛ بنابراین از کارشناسان کمیته حقوقی شورای شهر خواستیم که بررسی کنند که آیا گواهی عمران را می‌توان معادل رأی کمیسیون ماده ۱۲ در نظر گرفت یا خیر؟

وی درباره اینکه گفته می‌شود گواهی عمران یک ملک جانشین رأی کمیسیون ماده ۱۲ قانون شهری است، توضیح داد: اگر این گواهی عمران بعد از رأی کمیسیون باشد، مبنا ندارد.

وی ادامه داد: کارشناسان حقوقی کمیته حقوقی بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که مواردی که به کمیسیون ماده ۷ می‌آید و به گواهی عمران استناد کرده است، این گواهی معادل رأی کمیسیون ماده ۱۲ قانون زمین شهری نیست.

اعطا درباره پلاک ثبتی خیابان ولیعصر با تعداد ۴ درخت که دارای گواهی باغ بودن از سوی سازمان عمران است، تاکید کرد بر اساس نظر کمیسیون این پلاک ثبتی باغ نیست.

به گزارش ایمنا، در نهایت با رأی اعضای شورا یک پرونده برای بررسی دوباره به کمیسیون شهرسازی و معماری بازگشت سه پرونده رأی باغ و سه پرونده رأی غیر باغ گرفت.

کد خبر 449740

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.